Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Nüüd hakkame rohkem lendama

    Jüri MõisFoto: Raul Mee

    Ettevõtja Jüri Mõis loodab, et Estonian Airi kunstliku elushoidmise vigadest õpitakse, aga Nordic Aviation Groupi avaldustest seda tema meelest küll ei paista.

    Air Balticu pealetungi mured seoses Estonian Airi (EA) lõpuga on Eestis  üle hinnatud. Lennundus  on vana ja üldiselt vähekasumlik majandusharu. Inimkonna parimad  insenerid  ei tööta enam ammu mitte õhutranspordi alal, vaid IKT-  ja  geenitehnoloogia valdkonnas. Nii on  NATO küberturvakeskuse office Tallinnas igal juhul Eesti arengu seisukohast tähtsam kui mis tahes lennufirma peakorter.
    Ei ole  vaja konkureerida, kui unikaalset ärieelist pole
    Tallinnal ei ole lennunduses mingit eelist, nii põhja kui lõuna pool on läheduses oluliselt suuremad linnad. Sellisel kaugusel, mida nüüdisaegses maailmas  läbitakse lennujaamani rongi või autoga. Praegu saaks Eesti välja tulla initsiatiiviga, et kuna Saksamaal jt suurtel Euroopa  riikidel on asukohast tulenev ebaaus konkurentsieelis, siis oleks ruttu-ruttu vaja palju raha, et saaksime oma maapealsed ühendused välja ehitada. Ülemistest Vantaasse oleks tunneli või silla olemasolu korral sõiduaeg 30 minutit – vähem kui Gatwickist Londoni kesklinna. Riiga on pikem maa, see-eest sinna pole vaja tunnelit ehitada, veaks ehk ka 1,5 tunniga välja.  Aga no ausalt, kumma kaudu me tahame hakata käima, Helsingi või Riia kaudu?
    Kui EA Boeingutega 90ndate alguses  alustas, oli põhiline eesmärk Londoni otseliin, et maailma finantspealinnale paremini Eestist tutvustada  ja et siia  reisimine hästi  lihtne oleks. Isegi Skandinaaviast tulnud investeeringute puhul  tulid otsustajad tavaliselt ikkagi Londoni lennukilt.   
    Nüüd pole EA enam viis aastat Londonisse lennanud, kuid  otse Londonisse saamine on EasyJetiga või Ryanairiga isegi lihtsamaks muutunud. Samamoodi on  lennuühendus paranenud nii Helsingi, Riia kui Frankfurdiga  pärast seda, kui EA neisse linnadesse lendamise lõpetas. Viimaste  aastate parim  uudis Eesti lennureisijatele on olnud igapäevane Tallinna-Istanbuli marsruut. See tuli samuti n-ö väljastpoolt EA tegevust.
    Asjatu maksumaksja raha kulutamine
    Minusugususele  eemaltvaatajale  on 21. sajandil EA strateegiliseks  juhtmõtteks  olnud:  oh, mis küll saab, kui meie oma lennufirma kaob. Sellise strateegiaga ei saa ükski firma püsida. Asjad peavadki minema vales suunas. Kui 10-20 aastat tagasi kaugelt koju  tulin ja Kopenhaagenis või  kusagil mujal lõpuks  EA lennukisse  istusin, siis süda sulas heldimusest ja oli juba peaaegu kojujõudmise tunne. Viimasel ajal oli EA peale minna juba natuke hirm, sageli polnud enam tegemist ”sinilindudega”, vaid ilma kirjadeta päevinäinud lennumasinatega. Pähe kippus mõte, et väikefirmas on vist raskem korraldada pilootide väljaõpet ja tegelikult polegi ilma Eestist ära kolimata mõtet unistada korralikust lendurikarjäärist. Kust need lennukid  tulid ja kust need lendurid  tulid?
    Sügisesel koolivaheajal käisime Türgis Antalyas. Tagasitulekupäeval oli Antalyast koguni viis otselendu Tallinna, sh Estonian Air oma 88kohalise lennukiga. Teised kõik olid  A320d või  A321d ehk kindlalt üle kahe korra suuremad. Ma ei tea, missugused olid piletite hinnad, kuid päris kindel on see, et EA kulutas ühe reisijakilomeetri kohta  kõige rohkem kütust, oli kõige  suurem palgakulu jne. 
    Pole saladus, et EA on teinud pikki aastaid piletihinna kaudset dumping'ut, mida näitab iga-aastane suur kahjuminumber ja mis kulutab asjatult maksumaksja raha.
    Kaks korda ei tohi ühe ja sama reha otsa astuda
    Siiski  polnud  EA teistest lennufirmadest odavam. Kui  täna osta  ülehomseks  pilet  Ryanairiga Londonisse, on edasi-tagasi hind 87,99. Nii madalat hinda pole EA-l kunagi olnud. Kui osta pilet sama kaugele  Istanbuli,  oleks edasi-tagasi hind 232 eurot. Ryanair on üliökonoomne ilma pardateeninduseta, Turkish Airlines täistoitlustamisega ja ajaviitekeskusega igal istekohal. Ükskõik, kas EA oleks võtnud  odavalennustrateegia või mitte, poleks sellise hinnatasemega võimalik olnud oma kulusid katta, sest puudus vajalik reisijamaht.
    Ei EA  ega selle võimalik järeltulija suuda täita 180kohalist  lennukit iga päev  mitte ühegi sihtkohaga. Alla selle numbri ei saa aga tänapäeva lennunduses rääkida keskmaalendude  ökonoomsusest. Need  kompaniid, kes seda  Tallinnas suudavad tänu oma suurele liinivõrgule – Lufthansa, Turkish Airlines, EasyJet, RyanAir ja  Norwegian – saavad Tallinna lennujaamas edukalt töötada. Las nüüd proovib ka Air Baltic, reisijatel on sellest ainult võita.
    Tagantjärele targana on hea öelda, et EA kahjumite katmise asemel oleks  pidanud  sellest rahast Tallinna-Ikla maantee neljarealiseks kiirteeks ehitama. Nüüd jääb üle ainult loota, et EA kunstliku elushoidmise  vigadest õpitakse ja edaspidi tehakse mõistlikumaid otsuseid.
    Nordic Aviation Groupi esimesed avaldused seda kahjuks kinnitanud ei ole. Nemad tahaksid justkui Estonian Airi kontseptsiooniga jätkata, aga vormistada lihtsalt paremini dokumente. Selline kaks korda sama reha otsa astumine oleks küll kurjast. Paremate lennuühenduste nimel ei  tohiks Eesti lennuliikleja seda lubada.
     
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: järeldused, mida investor peaks tegema tulemuste nädalast
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Võtame börsivaatleja ja investori Aivar Õepa kaasabil kokku suure tulemuste nädala ookeani taga. Milliste ettevõtete tulemused vastasid turgude ootustele, millised valmistasid pettumise ja kuidas tuleks investoritel saadud info valguses oma portfelle sättida? Mis ootab ees suure seitsmiku aktsiaid?
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.