Viimasel ajal on hakanud tekkima tunne, et seoses firmaautode maksustamisega on rahandusministeeriumi tegelik plaan n-ö salaja sisse viia automaks, alustades ettevõtele kuuluvatest sõiduautodest ja siis hiljem laiendada seda juba kõigile, kirjutab i45 OÜ juhatuse liige Peeter Parelo.
- Firmaauto on tegelikult töövahend, mida aeg-ajalt kasutatakse ka hüvena, leiab Peeter Parelo. Foto: Raul Mee
Hiljuti kirjutas rahandusministeeriumi esindaja, et auto rahaline väärtus on teoreetiliselt hea näitaja, mis iseloomustab auto väärtust hüvena töötaja jaoks, kuid probleem on siin nii õiglase hindamise keerukus (väärtus muutub ja osaliselt subjektiivne suurus) kui ka selle suurusega manipuleerimise oht.
Auto on enamasti töövahend
Siit võib välja lugeda, et tööautot peetakse üldjuhul hüveks, kui see tegelikult suuremale osale on töövahend, mida aeg-ajalt kasutatakse ka hüvena. Lihtne näide on müügimehed, kes teevad tööautoga 90% töösõite ja 10% erasõite. Loomulikult on olemas käputäis nn elustiiliettevõtete autosid, aga see on tegelikult kaduvväike osa.
Samas artiklis mainitakse ka, et auto läbisõit erisoodustuse alusena on hea, sest iseloomustab auto tegelikku kasutusaktiivsust ja on otseses seoses hüve väärtusega. Väiksema kasutuse puhul on maksukohustus väiksem ning suurema kasutuse puhul suurem. Küll on aga probleeme selle mõõtmise täpsuse ja usaldusväärsusega, mis oleks maksuvaidlustes adekvaatne.
Tänapäeval, mil mõne kuu erisoodustuse rahaga saab sõite automaatselt registeeriva äpi või seadme ning teenuse kasutamise paari aasta kuutasu, ei ole täpne mõõtmine probleemne ega kallis.
Märgistus
Ainult ettevõtluse tarbeks kasutatavaid autosid planeeritakse kuidagi erimärgistama hakata, aga seal on vist mööda vaadatud sellest, et sotsiaalmaksu, tulumaksu ja käibemaksu maksustamisperiood on kalendrikuu ning tagantjärele. Kuidas siis autot märgistada, kui seda kasutatakse ühes kuus ainult firmasõitudeks ja teises kuus ka erasõitudeks? Millal pannakse märgistus autole peale ja mida see siis annab? Kui juunis on auto kasutusel ainult ettevõtluse tarbeks ja kleeps on peal, juulis tehakse ka paar erasõitu (mis raporteeritakse augustis), kas siis augustis võib kleepsu maha võtta, kuigi tehakse ainult töösõite?
Seotud lood
Rahandusministeerium sooviks eristada firmaautod värviliste numbrimärkidega, maksuekspert Lasse Lehis aga peab seda vaenu õhutamiseks.
Ettemaksed on tehingute tegemisel tavalised, kuid samas kaasnevad nendega alati ka riskid. Pole just harvad olukorrad, kus tarnija ei suuda finantsraskuste või tarneahela häirete tõttu tellimust täita, misjärel võivad ettevõtted oma rahast ilma jääda. Balti riikides tegutsev krediidikindlustusmaakler Credeo pakub koostöös Allianz Trade’iga, üleilmse juhtivettevõttega krediidikindlustuse valdkonnas, ettemaksete kindlustamise teenust, mis pakub lisakaitset just selliste olukordade puhul.