• OMX Baltic0,26%302,43
  • OMX Riga0,07%895,71
  • OMX Tallinn0,07%2 068,13
  • OMX Vilnius0,38%1 199,44
  • S&P 5000,52%6 173,07
  • DOW 301%43 819,27
  • Nasdaq 0,52%20 273,46
  • FTSE 1000,00%8 798,82
  • Nikkei 2250,84%40 487,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,1
  • OMX Baltic0,26%302,43
  • OMX Riga0,07%895,71
  • OMX Tallinn0,07%2 068,13
  • OMX Vilnius0,38%1 199,44
  • S&P 5000,52%6 173,07
  • DOW 301%43 819,27
  • Nasdaq 0,52%20 273,46
  • FTSE 1000,00%8 798,82
  • Nikkei 2250,84%40 487,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,1
  • 06.01.17, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Erasektori kulu ei tohi paisutada

Avaliku sektori kulude suurendamine ei ole mõistlik, kirjutab Saue vallavalitsuse rahandusosakonna juhataja Margus Randma.
Margus Randma
  • Margus Randma
  • Foto: Erakogu
Margus Eimre ja Indrek Kuusk kirjutasid 9. detsembri Äripäevas, et majanduse turgutamiseks tuleb suurendada avaliku sektori väljaminekuid. Avalikku sektorisse ei peaks suunama rohkem raha ainult selle põhjendusega, et see oleks õige keinistliku majandusteooria järgi.
Artiklis väideti, et kõigepealt tuleb avalikul sektoril erasektor praegusest õnnetust seisust välja aidata. Ei saa öelda, et erasektoril oleks võlakoormuse seisukohast õnnetu olukord. Eesti erasektori võlakoormus SKPst on praegu umbes 90%, Euroopa Komisjon peab majanduse tasakaalule probleemi tekitavaks võlakoormust üle 160%.
Eestis oli avaliku sektori osakaal SKPst 2014. aastal 38%, järelikult oli erasektori osakaal 62%, mis tähendab omakorda, et avalik sektor on umbes 1,5 korda väiksem kui erasektor. Seega, kui avalik sektor tahaks n-ö katta erasketori tegemata jäetavaid väljaminekuid, siis peaks ta hakkama kulutama enda suurusega võrreldes üleloomulikult palju.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ja kuhu peaks raha panema?
Ka juhul, kui avalik sektor saaks hakkama oluliselt rohkem kulutamisega, tekiks küsimus, kuhu avalik sektor peaks enda täiendavad väljaminekud suunama. Kui avalik sektor hakkaks suunama rohkem raha personalikuludesse, siis see veaks palgakasvu veel kiiremini, mis on juba niigi probleem. Sellel oleks veel teine negatiivne aspekt – täiendav raha avaliku sektori personalikuludesse vähendaks tõenäoliselt veelgi avaliku sektori tööjõu liikuvust. Ehk veelgi suurem osa avaliku sektori töötajatest jääks n-ö paikseks.
Ka ei oleks hea, kui avalik sektor hakkaks rohkem raha suunama majandamiskuludesse (administreerimine, sõiduautode ülalpidamiskulud jms), sest see oleks tänane kulu ega looks efekti tuleviku vaatevinklist. Kui avalik sektor hakkaks rohkem kulutama, siis oleks kõige parem, kui suunata rohkem raha investeeringutesse, sest siis oleks täiendaval rahal vähemalt mingigi püsiv väärtus. Avaliku sektori investeeringute maht oli 2015. aastal 1 798 693 934 eurot (ligikaudu 1,8 miljardit eurot) ja see moodustab umbes 15% avaliku sektori väljaminekutest. Sellest 50% on teinud keskvalitsus ja alla 20% kohalikud omavalitsused. Keskvalitsuse investeeringutest 2/3 on tehtud majanduse (teed) ja riigikaitse valdkonnas. Kohalikud omavalitsused on ¾ investeeringutest teinud majanduse (teed), hariduse (lasteaiad ja koolid), elamu- ja kommunaalmajanduse (peamiselt veevarustus) ning vaba aja valdkonda. Kõik need investeeringud on kvaliteetse elukeskkonna seisukohast tervitatavad, kuid need ei ole tootvad investeeringud, mida üldjuhul suudab teha ainult erasektor.
Ei saa ka unustada Eesti majanduse väiksust, mille tõttu kulutatav euro ei pruugi väga kaua kodumaa pinnal veereda, vaid võib väga kiiresti siia tuleva kauba vastu siit lahkuda ja minna tegusid tegema hoopis teiste majanduste heaks.
Seega, kuigi majandusteoreetiliselt oleks õige kord avalikul sektoril kulutada ja seejärel jälle erasektoril, siis praktikud peavad silmas ka teatud piirkonnaspetsiifilisi asjaolusid, mitte ei rutta ainult õpiku põhjal majandust korda tegema.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 17 p 19 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele