Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ebavõrdne võistlus

    Madis ToomsaluFoto: Andras Kralla

    Regulatsioonide rägastikus tegutsevate pankade trump võistluses iduettevõtetega on teenuste kombinatsioon, kirjutab LHV Grupi juht Madis Toomsalu.

    Viimase kümne aasta jooksul ei ole panganduse põhiolemus muutunud. Küll aga on dramaatiliselt muutunud eraisikust kliendi kogemus – füüsiliselt enam pangakontoris käima ei pea, mobiilipank ja viipemaksed on muutunud argipäevaks ning maksed osaliselt nähtamatuks.
    Eelnev lõik iseloomustab Eesti standardit, mujal on meile harjumuspärane kvaliteet üksikute edumeelsete  pärusmaa. Arvestatav osa maailma traditsioonilistest pankadest on aeglased, rõhuvad arendustes vaid kulude kokkuhoiule, kannavad regulatsioonide mõju täies ulatuses üle kliendile ega unusta selle kõige eest tasu küsida. Eilsete ja kaasaegsete pankade vahe seisnebki investeeringutes tehnoloogiasse, mida esimesed teevad ainult oma kulude kokkuhoiu nimel, teised aga lisaks teenuste parandamiseks.
    Sellisesse paljude jaoks tupikseisu on jõutud kahel põhjusel: tehnoloogiline areng on sisemisest võimekusest mööda kasvanud ja regulatsioonid on tekitanud paindumatuse.
    Alustades viimasest, siis ebavõrdsus regulatsioonides defineerib suuresti paindlikkuse astme erinevates ärimudelites. Paljude idufirmade esilekerkimine on rohkem panganduse jäikade regulatsioonide kui tehnoloogia arengu sünnitis. Arvestades, et 2019. aastaks tõusevad maailmas pankade riskiga seotud IT-investeeringud IDC uuringu kohaselt ca 20 miljardi euro võrra aastas, ei jää see finantstehnoloogia idufirmade investeeringutele palju alla. Sellises mahus investeeringud ei ole vaba valik, vaid regulatsioonide sund.
    Küsides mõnelt Euroopa pangalt, kas praeguses ulatuses seadusi ja juhendeid on mõistlik, on tõenäoliselt vastuseks ei. Ometi on need olemas. Samas peaks igasugune regulatsioon olema maksumaksja tellimus. Jättes siinkohal kõrvale küsimuse, kas need praktilises elus ka toimivad, siis vähemalt teoreetiliselt on need ellu kutsutud erinevate riskide maandamiseks, mis iduettevõtete puhul on maandamata.
    Lahenduseks peaks olema vanade ärimudelite osaline dereguleerimine või uute reguleerimine. Kui turul on nõudlus paindlikuma ja kiirema teenuse järele, oleks mõistlik eelistada esimest. Pankadega seotud suur usaldusväärsus säiliks ka regulatsioonide vähendamise korral, samal ajal võimaldataks ka uutel ärimudelitel konkureerida. Kahjuks leidub näiteid, et kui uuendust päris ära ei keelata, siis minnakse reeglina reguleerimise teed. Sellisel juhul oleks ka iduettevõtete ärimudelitesse paindumatuse kasv sisse kirjutatud.
    Teise suure väljakutsena saab ära märkida tehnoloogilise arenguga kaasaskäimise. Kui olla 18 aastat ametis püsinud juht 30 000 töötaja ja 800 kontoriga pangas, mille tehnoloogiline põhistruktuur pärineb seitsmekümnendatest, on kutsuv püsida eitusfaasis. Jah, ka taolisi dinosaurusi leidub.
    Investeerimisel idufirmadega võrdsed
    Seda probleemi ilmestab globaalse konsultatsiooniettevõtte Accenture’i tehtud uuring, mille kohaselt üle maailma valitud 109 suurema panga hulgas oli ainult 6% kõigist juhtkonna liikmetest tehnoloogiataustaga ning 43% juhtudel polnud juhtkonnas ühtegi tehnoloogiataustaga liiget. Kõige paremad näitajad olid Suurbritannia ja USA ettevõtetel, kõige kehvemad Kreeka, Itaalia, Brasiilia ja Venemaa pankadel. Pole keeruline järeldada, kas juhtkonna tehnoloogiatausta ja arengu vahel on sõltuvus. Praktilises võtmes võib isegi öelda, et kui juhtkonnas leidub inimesi, kes ei ole kuulnud ettevõtetest nagu Braintree, Lending Club, N26, Nutmeg või Transferwise, siis on raske ka arengut oodata.
    Teine äärmus on kõigi tehnoloogiliste võimalustega kaasa jooksmine, aga see ilmselt tähendaks lainetes uppumist. Optimaalne on keskenduda väljavalitud trendidele.
    LHV panustab kliendi ajakulu vähendamisele ja teenuste intuitiivsema kasutamisega seotud trendidele. Mobiilipanga võimekus tõuseb praeguse internetipanga tasemele, hõlmates nii kliendiks saamist, aga ka maksete tegemist, laenude võtmist, hoiustamist, väärtpaberite vahendamist ja kliendituge.
    Intuitiivsema kasutamise ja olematu ajakuluga kasutatavaid tooteid aitab tulevikus saavutada ka kogu masinõppe ja suurandmetega seotud temaatika. Kui andmed on nafta, siis masinõpe on siin puurtorn. Suurandmed võimaldavad kliendi käitumise analüüsi viia sügavuti, avastades seniteadmata mustreid. Tulemuseks on õigel ajal just konkreetse inimese jaoks sobivate toodete pakkumine.
    Maksed hakkavad toimuma reaalajas, paljud maksed muutuvad nähtamatuks. Analoogi saab tuua takso tellimise mobiiliakendustega, kus varem sisestatud kaardiandmed lubavad taksost väljuda ilma eraldi makset sooritamata. Lähitulevikus leidub järjest enam kaupmehi, kelle juures eelsisestatud kaardiandmete puhul see samamoodi võimalik on.
    Üksklõikudes väikestel edu 
    Kokkuvõttes peavad pangad ületama väljakutse, kus üha komplekssemas regulatsioonide rägastikus tuleb pakkuda järjest sujuvamat, intuitiivsemat ja nähtamatumat teenust. Kindlale lõigule keskenduvad iduettevõtted võivad üksikutes kohtades saavutada parema tulemuse, mis võib kaasa tuua ka teenusepakkuja vahetuse, kuid see tõenäoliselt ei toimi pangateenuste jagamisel kümne erineva ettevõtte vahel. Teisisõnu jääb tarbija eelistama parimat kombinatsiooni.
    Väljakutsetest hoolimata jääb pankadele alles suur usaldus, tagatud hoiuste kaasamise ja laenude väljastamise võime. Kui seda suudetakse kombineerida innovatsiooni ja kaasaegsetele nõuetele vastava kiiruse, disaini ja kasutajamugavusega, on tegemist väga elujõuliste ettevõtetega.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.