• OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,94%40 108,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,24
  • OMX Baltic0,04%302,27
  • OMX Riga0,05%893,37
  • OMX Tallinn0,14%2 069,46
  • OMX Vilnius0,3%1 201,12
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,43%8 760,96
  • Nikkei 225−0,94%40 108,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,24
  • 12.09.18, 06:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mina populiste ei karda

Rootsi üldvalimised näitavad, et populistid said edu nautida vaid valimiste vahelisel ajal ning valija suudab käituda ratsionaalselt. Klassikalised erakonnad võiksid suuta valija ratsionaalsust võimalikult hästi ära kasutada, kirjutab Äripäeva ajakirjanik Pille Ivask.
Pille Ivask
  • Pille Ivask
  • Foto: Erakogu
Möödunud pühapäeval toimunud Rootsi üldvalimised olid hea näide sellest, kuidas populistlikule retoorikale allumine töötab valimiste vahelisel ajal. Paremäärmuslikuks erakonnaks nimetatud Rootsi Demokraadid traavisid valimistulle musta hobusena. Kardeti, et erakond saab uskumatult hea tulemuse ning teeb oluliselt parema tulemuse kui 2014. aastal, mil tulemuseks 12,9 protsenti valijate häältest.
Tegelikult ju tegigi, saades 19,6% häältest. Samas ei maksa unustada, et arvamusküsitlustes kerkisid prognoosid suisa 25% juurde, mis tähendab, et ootused olid kõrgeks aetud just valimiste vahel kogutud populaarsuse efektist ajendatuna.
Ratsionaalne valija

Artikkel jätkub pärast reklaami

Näib, et inimesed suutsid valmisjaoskonnas ratsionaalselt käituda – kui pastakas näpu vahel ning sedel ees, kipub kõik paika loksuma. Ehk siis: valija peast käivad läbi küsimused: mida see erakond minu heaks teinud on? Kas minu ja mu pere või lähedaste elujärg paranes? Või sai mu ettevõte soodustusi? Või on need ideed, mida ma kuulnud olen, sisutühjad ja liiga lihtsad?
Otsus annab märku, et valija on ratsionaalne ning eelistab erakondi, kellel on midagi konkreetset ette näidata. Olgu need siis teod või konkreetsed ja loogilised ideed.
Rootsi Demokraatide suur edu vaheküsitlustes andis märku, et inimesed julgevad mõtetega mängida ja eksperimenteerida. Küsitlustele vastates ei lasku neile veel vastutust, sest otsus, mis loeb, sünnib valimiskabiinis.
Eesti saab õppida
Kuigi valija võtab sisulise vastutuse valimiskabiinis, ei maksa arvata, et vaheküsitlused midagi ei näita. Nagu ütles Umea Ülikooli sotsiaalteadlane Magnus Blomgren Reutersile: “Rahulolematus ei tulene tingimata töötusest või majanduse seisust, vaid sellest, et parteide suhtes on lootus kaotatud”. See paneb inimesi eksperimenteerima muude ideedega.
Tegelikult näib, et praegu on peavooluerakondadel viimane aeg midagi ette võtta. Seda tasub tähele panna ka Eestil, sest meilgi pole üldvalimised enam mägede taga.
Seega peaksid peavooluerakonnad end just nüüd kokku võtma. Lihtne viis eristuda on tulla välja võimalikult konkreetsete lahendustega. Eelmise nädala sündmusi arvesse võttes: kui peaminister Jüri Ratas ütles, et alandada tuleks elektri- ja kütuseaktsiisi, siis idee sisukaks kommunikeerimiseks peaks juurde pakkuma ka lahendusi, mille arvelt need soodustused tehakse.
Küsimust, kust raha tuleb, peaks hakkama ennetama, sest vaid siis saab valija valimiskasti ees mõelda, kas ja kuidas tema või ta ettevõtte elujärg paraneb. Populistid võivad aga edasi oma valimistevahelise edu sees mõnuleda.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 16 p 5 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele