Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti esimese Tesla omanik: sel aktsial ei ole piire

    Kui minu käest küsitakse, kumba eelistada, kas elektriautot või sisepõlemismootoriga autot, siis minu jaoks pole juba aastaid küsimust – loomulikult elektriautot, kirjutab Eesti esimese Tesla omanik Mario Kadastik.

    Küll aga on paljudel küsimus, miks. Peamine põhjus on sõidumugavus, vaiksus, värina puudumine ning auto kohene tunnetamine. See on kõikide elektriautode eelis, sõltumata sellest, kas räägime iMiEVist või Teslast.
    Kui veel mõni aasta tagasi tähendas elektriauto pere jaoks lisaautot, millega oli mugav sõita linna ja tagasi lühikesi otsi, siis tänaseks on laadimistaristu ning autode akupakid kasvanud ning ei ole suurt probleemi võtta ette reisi isegi Hispaaniasse ja tagasi. Tõsi, sellise roadtrip'imise juures on hetkel selge eelis Teslal tänu ülikiirele laadimistaristule, mis on olemas pea kõikjal välja arvatud meie kodukandis. Laadimine 200 km kohta 15-20 minutit on pikal reisil paus, mida enda tervise jaoks iga juht nagunii peaks tegema.
    Diiselautod kaovad
    Millal kõik sõidavad elektriautodega, on keerukas öelda. Piirkondades, kus bensiini- ja elektriauto hinnavahe on maksude või toetustega tasakaalustatud, on see aeg juba lähedal. Norras on juba üle poole müüdud autodest elektriautod. Sellele aitab kaasa väga suur sisepõlemismootoriga autodele kehtestatud maks.
    Mujal kiireneb elektriautode osakaalu kasv n iipea, kui autode hinnad jõuavad tavaliste autode tasemele. Kui see saabub, ei lähe kaua, kuni elektriautode osakaal liigub 10-20 protsendi pealt 50-60 protsendile ja sealt juba vaid loetud aastatega 100 protsendile. Ajaliselt pakun siiski, et sinna läheb veel 10-15 aastat ning see puudutab vaid uusi autosid, järelturul võtab see lainetus veel aastakümme või kaks aega.
    Peamised kaks põhjust, miks elektriautod on kallid, on tootmismaht (mida väiksem tootmine, seda suurem on kapitali kulu jaotumine auto kohta) ning akude hind. Mõlemad on viimase 5-10 aastaga kõvasti muutunud. Kui varem toodeti elektriautosid mõnikümmend tuhat autot aastas, siis juba sel kvartalil toodab ainuüksi Tesla 75 000-85 000 autot. Tootjad on võimelised sama hinna eest pakkuma nüüd 2-3 korda suuremaid akupakke ning turule on tulemas uusi autosid 80-90 kWh akupakkidega, mis tagavad sõiduulatuse rohkem kui 400 km ühe laadimisega.
    Eestis elektriautot ostes on meil aga väike probleem. Nimelt loodi laadimisvõrgustik enne kui Euroopa CCS standard. Tulemuseks on, et hetkel on Eestis vaid loetud arv laadijaid, kus uue standardiga autod kiirlaadida saavad. Loodetavasti see mure laheneb, kui võrgustiku erastamine lõpule viiakse ja uus omanik seda kaasajastama hakkab. Kasuks tuleks ka see, kui riik toetaks uute laadijate paigaldamist sõltumata operaatorist.
    Akud paranevad
    Teine mure on akude vastupidavus. Probleemid akupakkidega olid peamiselt varajastel mudelitel ning puudulikus akuhalduses. Pakid olid väiksed ning soendust/jahutust korralikult integreeritud polnud, seega said akud väga suurt koormust ning vajasid seetõttu vahetamist. Suurte akupakkidega ja korraliku haldusega autod näitavad, et mureks pole enam põhjust. Autod, mis on sõitnud 300 000-500 000 km, omavad endiselt rohkem kui 90% algsest akumahust ning see enam ei muutu. Seega ei pea uuemate autode puhul planeerima nende eluaega enam sisse akuvahetust vaid aku kestab tõenäoliselt kauem kui muu auto.
    Ka vanad autotootjad on aru saanud, et üleminek on paratamatu. Isegi kui see tähendab neile konkureerimist enda autodega ja vähendab kasumimarginaali, on nad sunnitud uuele tehnoloogiale üle minema, et mitte jääda jalgu uutele tootjatele.
    Tesla on loonud ülemaailmse kiirlaadimisvõrgustiku, maailma suurima akutehase ning nende autosid saadab meeletu müügiedu. Näiteks Model 3 oli augustis USA viies enim müüdud auto. Kellel on huvi sellesse sektorisse investeerida, siis Tesla on hetkel ülimalt soodne, tootmine on käima saadud ning juba sel või järgmisel kvartalil jõuavad nad kasumisse ning jäävad sinna. Sealt edasi ei ole sel aktsial piire, kuna sektorid, mida nad vallutavad, ei ole vaid autotransport, vaid ka energeetika, autonoomsed sõidukid ja paljud muud.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Robloxi aktsia langes 20%
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Õigel ajal loobumist takistab edasipürgimise kultuur
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohommikus: juhtimisest, kinnisvarast ja kliimaseadusest tööstusele
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Läks lahti: Rootsi tõi intressi allapoole ja lubab lisa
Rootsi keskpank otsustas alandada intressimäära 0,25 protsendipunkti võrra, 3,75 protsendile, et elavdada majandust ajal, mil majandusaktiivsus on nõrk, aga inflatsioon läheneb eesmärgile.
Rootsi keskpank otsustas alandada intressimäära 0,25 protsendipunkti võrra, 3,75 protsendile, et elavdada majandust ajal, mil majandusaktiivsus on nõrk, aga inflatsioon läheneb eesmärgile.