• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Odav kütus upitab lennufirmade aktsiaid

    Ameerika neli suuremat lennufirmat on ainuüksi kütuse odavnemiselt aasta kolme esimese kuuga 3,4 miljardit dollarit kokku hoidnud. Foto: EPA

    Ajalooliselt on riskikartlikel investoritel olnud kuhjaga põhjust USA lennufirmade aktsiatest eemale hoida, aga nüüd on tuuled pöördunud. Kivina langenud kütusehinnad, tihedam lennuliiklus ja väiksem konkurents on sektori atraktiivseks teinud.

    LHV: oleme investeerinud USA lennusektorisse

    USA lennundussektoris on pärast suur­firmade reformimist ja ühinemisi kasumlikkus märkimisväärselt paranenud. Lennundus tervikuna saab lisakasu alanenud kütusehinnast, kuna kütusekulu on sektoris ca kolmandik kogukuludest. LHV portfellihaldus on USA lennusektorisse investeerinud.

    Oleme fookuse suunanud pigem odavlennunduse poole ja investeerinud Spirit Airlinesi, mis on ärimudelilt sarnane Euroopa Ryanairiga, aga suurema kasumimarginaaliga. Spirit Airlines on huvitav, kuna tegutseb ultra low cost segmendis, mille turuosa on alla 5%.

    Odavlendude järele on praegu tugev nõudlus ja samuti paistab kasvupotentsiaali. Spirit Airlines on üks kiirema kasvuga lennundusettevõtteid USAs. Firma rahavoog äritegevusest on tugev ja bilansis netovõlg negatiivne. 

    Spiriti lennukipargi kasvumäär on nii 2015. kui ka 2016. aastal ligi 30%. Spirit Airlines kaupleb 13 korda selle aasta oodatavat kasumit (P/E), mis on atraktiivne pika­ajaline riski-tulu suhe.

    Allikas: Kaius Kiivramees, LHV privaatpanganduse portfellihaldur

    Aktsiad on nüüd magusad ja selle tõestuseks võib tuua võrdluse USA kümne suurema lennufirma ja S&P 500 indeksi viimase kolme aasta tootluse vahel. Võttes aluseks, et dividendid reinvesteeritakse, siis lennufirmade keskmine tootlus on 232%, võrreldes S&P 70%ga.Marketwatchi teatel püüavad USA ­turu suuremad lennufirmad ­Delta Air Lines, American Air Lines, Southwest Airlines ja United Continental vältida üksteise tulusamate lennuühenduste dubleerimist, hoidudes sellega ka valitsuse monopolivastasest survest.Samas kasutavad lennufirmad järjest rohkem säästumeetmeid ja kasseerivad reisijatelt lisatasusid. Näiteks on hakatud maksustama reisijate käsipagasit.Enim rõõmustab lennufirmasid siiski kolinal alla tulnud kütuse hind. Kütus on lennufirmade vaieldamatult suurim kuluartikkel, aga eelmise aastaga võrreldes on lennufirmad säästnud kütusekuludelt esimeses kvartalis 33%.Neli suuremat USAs tegutsevat lennufirmat on väikestelt kütusekuludelt aasta esimese kolme kuuga säästnud kokku 3,4 miljardit dollarit. Delta Air Linesi tegevjuht Richard Anderson prognoosis ettevõtte kasumiaruannet esitledes, et firma säästab sel aastal kütuselt 2 miljardit dollarit. 2014. aastal moodustas see 17% ettevõtte kütuse kogukulust.Kõigele lisaks teatas USA investeerimispank Goldman Sachs esmaspäeval, et panga prognoosi järgi kukub Brenti toornafta hind 2020. aastaks 55 dollarile barrel. Veel eile pärastlõunal oli Brenti barreli hind 64,77 dollarit. Mitu märki viitab sellele, et praegune hinnaralli võib peagi lõppeda. Lennufirmadele on see suurepärane stsenaarium ning Delta, Southwest ja Hawaiian Airlines teatasid eelmisel kolmapäeval uuest või kiirendatud aktsiate tagasi­ostu programmist.
    Tulevik paistab helge
    Nafta hinna täpse ennustamisega ei saa praegu hakkama ka maailma parimad analüüsimajad. Seega ei ole odav kütus üksinda kindlasti piisavalt veenev põhjus lennufirmade aktsiatesse investeerida.Samas leidub analüütikute seas üha rohkem neid, kelle hinnangul on lennunduses igaveseks möödas aeg, mil nägime vaheldumisi suuri tõuse ja valusaid kukkumisi. Asemele tuleb märksa stabiilsem kasvu­tsükkel.Konkurentsivõime paranemine, efektiivsuse kasv ja uued tuluallikad räägivad nagunii iseenda eest. Lähitulevik näib helge – USA lennufirmade ühingu Airlines of America prognooside järgi kasvab reisijate vedu eeloleval suvel 4,5% võrra ehk kõigi aegade kõrgeimale tasemele. Sealjuures on ühingu teatel lennunduse kasumimarginaalid võrreldes teiste sektoritega jätkuvalt madalad.Tarbijad võidavad esialgu kaudselt, kuna lennufirmad suurendavad investeeringuid ning parandavad teenindust. Käegakatsutavat võitu pole ettevõtete kulude vähenemine reisijatele veel toonud. American Airlinesi, United Airlinesi ja Southwest Airlinesi lennupileti keskmine hind langes esimeses kvartalis vaid 66 senti, 192,39 dollarile.Piletite hinnad ei lange lihtsal põhjusel: nõudlus on kasvanud ja inimesed reisivad rohkem. Neli suuremat lennufirmat täitsid CNN Money andmetel esimeses kvartalis lennuki­kohti 81 protsendi ulatuses.
    Võttes aluseks müügitulemuse aktsia kohta, hõivab esikoha Allegiant Travel. Ettevõtte käive kasvas esimeses kvartalis 15% ning reisijate arv kerkis 8,7% võrra, 2,2 miljonile. Sealjuures andsid 73% ettevõtte kasvust uued turud.Järgneb Spirit Airlines, mis kasvatas müüki aktsia kohta 12% võrra ning laiendas istekohtade arvu 25% võrra. Kolmanda koha hõivab Southwest Airlines, mille müük aktsia kohta kasvas 10%.
    Aktsiad endiselt odavad
    Hoolimata pöörasest tõusust pole lennufirmade aktsiad veel peadpööritavalt kallid. Samal ajal, kui S&P 500 indeksi tänavune ettevaatav hinna ja kasumi suhe (P/E suhtarv) on 17,8, kauplevad USA suurimate lennufirmade aktsiad oluliselt madalamatel hinnatasemetel.Samuti on kümne suurema lennundusettevõtte aktsiad saanud Wall Streeti analüütikutelt valdavalt ostusoovituse. FactSeti andmetel on erandid vaid Hawaiian Holdings ja Allegiant Travel, mida soovitab osta vastavalt üksnes 44% ja 38% ettevõtet katvatest analüütikutest.Isegi kui Goldman Sachsi prognoosid nafta hinna kohta peaks täkkesse minema, tuleb lennufirmadesse investeerimisel arvestada lühiajaliselt üsna suurte kõikumistega, mille võib vallandada ­nafta hinna järsem muutus. Seega sobib sektor investeerimiseks pigem pikaajalisele investorile.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Andrus Tamm: Narvas aitaksid luua töökohti ainult heanaaberlikud suhted
Ühe konsultatsioonifirma hinnangul tõi Nord Stream 2 projekt Soome ligikaudu 600 töökohta ja 413 miljoni euro jagu majanduslikku kasu. Kas te kujutate ette, kuidas oleks Ida-Virumaale ja Eestile tervikuna mõjunud selline rahasüst, küsib Keskerakonna Narva nimekirjas kandideeriv Andrus Tamm vastuses Äripäeva valimiste-eelsele küsitlusele.
Ühe konsultatsioonifirma hinnangul tõi Nord Stream 2 projekt Soome ligikaudu 600 töökohta ja 413 miljoni euro jagu majanduslikku kasu. Kas te kujutate ette, kuidas oleks Ida-Virumaale ja Eestile tervikuna mõjunud selline rahasüst, küsib Keskerakonna Narva nimekirjas kandideeriv Andrus Tamm vastuses Äripäeva valimiste-eelsele küsitlusele.
Märkisin uusi LHV aktsiaid, enne kui on hilja
Vaatasin kalendrisse ja avastasin, et uusi LHV aktsiaid saab märkida veel ainult mõne päeva. 29. septembril kella 16.00ks peavad märkimiskorraldused sees olema ja kes hiljaks jääb, on ilma. Ilma nii uutest aktsiatest kui müümata jäänud märkimisõigustest.
Vaatasin kalendrisse ja avastasin, et uusi LHV aktsiaid saab märkida veel ainult mõne päeva. 29. septembril kella 16.00ks peavad märkimiskorraldused sees olema ja kes hiljaks jääb, on ilma. Ilma nii uutest aktsiatest kui müümata jäänud märkimisõigustest.
Raadiohommikus: ärikinnisvara trendidest ja IT-sektori tööjõuprobleemidest
US Real Estate'i juhatuse esimehe Aavo Kokaga räägime ärikinnisvara trendidest ja sellest, kui oluline roll on COVIDiga võitluses ruumide ventilatsioonil.
US Real Estate'i juhatuse esimehe Aavo Kokaga räägime ärikinnisvara trendidest ja sellest, kui oluline roll on COVIDiga võitluses ruumide ventilatsioonil.
Raadiohommik täis tipptegijate plaane 2022. aastaks
Äripäeva Raadio uue nädala hommikuprogramm ja ka saatepäev toob kuulajateni siinsete silmapaistvate ettevõtjate ja juhtide plaanid järgmiseks aastaks.
Äripäeva Raadio uue nädala hommikuprogramm ja ka saatepäev toob kuulajateni siinsete silmapaistvate ettevõtjate ja juhtide plaanid järgmiseks aastaks.