Pille Ivask • 31. oktoober 2018
Jaga lugu:
Facebook peab tõsiselt nuputama, mil viisil oma tulemusi parandada. Kvartalitulemuste põhjal saab öelda, et ideid on ja suunitlus samuti, ent seda, kuidas genereerida ideedest ka raha, on veel lahtine,  Foto: Shutterstock

Facebook hülgas vanad skandaalid ja võttis uued ärisuunad

Facebooki tulemused valmistasid mõningase pettumuse ning panid investorid kukalt kratsima: kuigi sotsiaalmeediakanal tahab uuel aastal kulutusi suurendada ja arendada uusi ärisuundi, on endiselt segane, mil viisil see kõik rahana tagasi tuleb.

Progressi silmas pidades tahab Facebook uuel aastal finantsjuht David Wehneri sõnul suurendada kogukulusid võrreldes tänavusega lausa 40–50%.

Kui Zuckerberg teisipäeval pärast börsipäeva lõppu ettevõtte kvartalitulemusi edastas, olid investorid sisse võtnud äraootava positsiooni. Aktsia kõikus tugevalt, ent tulemuste esitamise lõpuks oli hind siiski 3 protsendiga plussis. Kolmapäeval eelturul oli Facebook juba pea 6% plussis ning avanes 5,87% rohelises, 154,81 dollaril.

Analüütikud on märkinud, et seekord oli Facebooki tulemuste esitlemine tavapärasest erinev. Kui viimased neli kvartalit on Zuckerberg öelnud, kuidas Facebook pingutab selle nimel, et võidelda valeuudistega ning panustada kasutajate privaatsusse, olid asjad seekord teisiti. Zuckerberg rääkis tulevikust ning ütles, et Facebook tahab investeerida ning kasvada. Näib, et valeuudiste saaga ja privaatsusjamad eesotsas Cambridge Analyticaga on selja taha hakanud jääma. See aga mõistagi ei tähenda, et nendega enam ei tegeletaks.

Numbrid olid oodatud

Facebooki kolmanda kvartali käive oli 13,73 miljardit, mis oli veidi vähem kui analüütikute oodatud 13,77 miljardit dollarit. Firma aktsiapõhine kasum kasvas aataga ligi 11%, 1,76 dollarile aktsia kohta, mis oli oluliselt parem näitaja kui FactSeti küsitletud analüütikute keskmine prognoos, mis jäi 1,46 dollari juurde.

Facebooki, WhatsAppi, Instagrami või Messengeri kasutab iga kuu kokku 2,6 miljardit kasutajat. Sealjuures kasutab enam kui 2 miljardit kasutajat päeva jooksul vähemalt ühte Facebookile kuuluvat äppi.

eMarketeri analüütik Debra Aho Williamson tõdes CNNile, et ettevõtte käive kasvas „heas tempos“ USA ja Kanada turul, neil turgudel kasvas veidi ka Facebooki kasutamine.

„Arvestades, missuguste väljakutsetega on Facebook sel aastal silmitsi pidanud seisma, on see korralik raport,“ hindas ta.

Facebooki aktsia sai teise kvartali tulemuste järel kõvasti pihta, kui langes 20%, sest käive oli oodatust nõrgem ning firma näitas kasutajate kasvutempo aeglustumist. Tõsi, toona öeldi, et paanika oli asjatu, kuna investorid vaatasid Facebooki kui kanalit eraldi, unustades, et Facebookile kuulub näiteks ka popp pildikeskkond Instagram, mis on osutunud tõeliseks edulooks. Juunis teatas Facebook, et Instagrami kasutab igal kuul miljard inimest. Instagram Storiesi kasutab iga päev 400 miljonit inimest. Võrdluseks, aasta eest oli see number vaid 250 miljonit.

Lood, mis kustuvad igaveseks

Sotsiaalmeediakanali looja Mark Zuckerbergi sõnul sõltubki Facebooki elu ja edu kolmest ärisuunast: videotest, sõnumitest ning stories'ist ehk lugude funktsioonist.

„Ma lihtsalt arvan, et see ongi tulevik,“ kommenteeris Zuckerberg stories'i funktsiooni, mille maailma suurim sotsiaalmeediakanal näppas tegelikult Snapchatilt ning mida Facebook näeb nüüd oma tulevase suure eduloona. Tegu on funktsiooniga, kus kasutajad edastavad oma sõpradele ja jälgijatele videoid või fotosid, mis järgmisel päeval süsteemist kaovad. Zuckerberg tõdes, et inimesed tahavad üha enam jagada oma tegemisi nii, et sellest ei jääks jälge maha. „Me tahame sellega arvestada,“ ütles ta.

Stories'i funktsioon on praegu kõige popim just Instagrami kasutajate seas, Facebooki äpi kasutajad on selle pigem tagasihoidlikult omaks võtnud. Siiski usub Zuckerberg, et stories'i edulugu kujuneb oluliselt suuremaks kui traditsioonilisel uudisvool, kus kasutajad saavad vaadata oma sõprade ja jälgitavate lehtede postitusi. Zuckerbergi sõnul tõestab stories'i edu juba see, et Facebookile kuuluvates keskkondades postitatakse päevas suisa miljard „lugu“. Niisugune number tähendab, et Facebook on Snapchatist mööda läinud.

Ja kuigi Facebooki kasutajate jaoks on stories juba omaks võetud, on hoopis suurem küsimus selles, kuidas reageerivad sellele reklaamimüüjad. Kuivõrd stories on kätte saadav mobiilis ning kasutaja edastatud „lugu“ kaob 24 tunniga, ei ole Financial Timesi küsitletud analüütikute sõnul ettevõtted veel niisuguse platvormiga harjunud. Ka Zuckerberg ise nendib, et reklaamiosa väljaarendamisel stories'i funktsioonis ollakse veel lapsekingades.

„Uudisvoog on olnud Facebooki rahalehm juba nii pikka aega. Stories on aga väga uus,“ tõdes Aho-Williamson.

Samale mõttele on viidanud ka Facebooki üks juhtfiguure Sheryl Sandberg, kes tõdes, et ideed on veel väga värsked.

Videod ja sõnumid pikemaks

Zuckerbergist õhkus enesekindlust, kui ta ütles, et Facebooki ning sellele kuuluvate platvormide kasutajad vahetavad päevas umbes 100 miljardit sõnumit.

Praegu peaks Facebookile kuuluva WhatsAppi ning Messengeri suurim konkurent olema Apple’ile kuuluv iMessage. Selleks, et viimast edestada, plaanib Zuckerberg muuta Facebooki sõnumikeskkonnad mugavamaks, lihtsamaks ja kiiremaks. Neile peaks lisanduma ka maksete tegemise võimalus ning karmimaks peaksid muutuma ka turvalisussätted.

„Iga kord, kui me muudame oma teenuseid kiiremaks ja lihtsamaks, hakkavad inimesed rohkem suhtlema,“ teab Zuckerberg.

Seesuguste uuendustega peaksid kaasnema ka lootused, et sõnumikeskkondadesse susatakse aina enam reklaame, mis teenivad firmale raha.

Agressiivset laienemist plaanib Facebook ka videomaastikul. Zuckerberg tõdes, et ettevõttel on YouTube’ini, mis on Google’ile kuuluv videokeskkond, veel pikk tee minna. Facebook tuli mõni aeg tagasi välja Facebook Watchiga ning Instagram TVga, millest viimane on pigem mõeldud Instagramis kuulsust saavutanud inimestele, kes tahavad oma elust näidata pikemaid klippe fännidele ja jälgijatele.

Skepsis ning lootus

Analüütikuid teevad Facebooki ambitsioonikad plaanid veidi nõutuks. Pivotal Researchi analüütik Briwn Wieser ütles, et kui Facebook peakski panema oma uuendatud platvormid reklaamiraha teenima, võib juhtuda, et see on justkui raha ühest taskust teise tõstmine.

Wieser selgitas, et reklaamiraha pole lõpmatu ning suurt kasvu silmas pidades peaks Facebook endale turuosa kahmama Google’ilt või Amazonilt. See on aga väga raske ülesanne.

Jaga lugu:
Hetkel kuum