Amazon on Wal-Marti juba tõuganud USA kõige kõrgema turukapitalisatsiooniga jaekaubandusettevõtte troonilt, aga internetikaubamaja tõeline sissetung supermarketite mängumaale on alles ees.
- Amazoni toidutakso Los Angeleses. Foto: Reuters/Scanpix
Hiljuti jäi mulle Bloombergist silma ühe Wall Streeti analüütiku prognoos, et Amazon.com Inc tõuseb 2019. aastaks kümne suurema tegija hulka ka sellisel hiigelturul nagu toiduainete jaemüük Ameerika Ühendriikides. Läbimurde toob tema hinnangul internetimugavustega kohanenud millenniumilaste sirgumine maksujõuliseks klientuuriks.
Internetti leiva järele
Ülaltoodud prognoos tugineb uuringuandmetele, mille kohaselt 21 protsenti 25-34aastastest ostab praegu internetist toidukaupu, kui kogu USA tarbijaskonna seas on vastav näitaja 11 protsenti. Niisiis kasvab peale internetikasutajate põlvkond, platvormid täiustuvad ja arvukam klientuur võimaldab omakorda pakkuda kiiremat ja soodsamat teenust.
Konkurents jaekaubandusturul on karm. Füüsilisi poode pidavad hiiud maadlevad känguvate kasumitega. Amazon laiendab samal ajal järjepidevalt toidukaupade kojutoomise teenust, mida praegu saab kasutada juba mitmes USA suurlinnas. Samast uuringust ilmneb, et netiostlejad kasutavad peamiselt kolme toidupoeplatvormi: Amazon Prime, Walmart.com ja Amazon Fresh.
Möödunud jõulude jaekaubandusmahu kasvust USAs napsas Amazon analüütikute hinnangul 51%. Kui Wal-Mart, Macy’s, Kohl’s ja Sears on teatanud plaanist sel aastal poode vähendada, siis Amazoni teenustevalikusse on lisandunud Prime Pantry ja Prime Now, mis mõnel juhul toob kliendile ostud kätte juba tunni ajaga. Nii ei ole ehk tõesti kaugel aeg, kui leivad internetist ahjusoojana hommikukohvi kõrvale jõuavad.
Millal Amazon valmis saab?
Millenniumilaps ma kaugeltki ei ole, millenniumi-isa pigem, aga internetioste olen minagi teinud juba aastatuhande vahetusest saadik ja ülekaalukalt kõige sagedamini just Amazoni platvormidelt. Seepärast ei tule muljetavaldav edulugu mulle mingi üllatusena.
Käsitlesin siin vaid üht potentsiaalselt rammusat osa 1994. aastal asutatud online-raamatupoe tänasest haardest. Olen alati uskunud, et Amazon on üks neid visiooniga firmasid, mis kujundavad 21. sajandi näo, seepärast ei pane ka aktsiahinna tõus mind imestama.
Samas pole minu portfell kasvuaktsiatele. Microsofti väärtus on minu portfellis peaaegu kahekordistunud ja ettevõte on toonud mulle ka dividende. Muidugi Amazoni aktsia on teinud sama ajaga umbes viiekordse tõusu, aga vaatamata mõningasele pettumusele ja aktsiahinna korrektsioonile pärast viimatist majandustulemuste avaldamist on investorite ootused ettevõttele ikkagi ülikõrged.
Aastase käibega juba 100 miljardi dollari piiri ületanud Amazoni kasumlikkus on endiselt nii ja naa, aga seda ilmselt mitte ärimudeli nõrkuse tõttu nagu paljudel teistel internetifirmadel. Võib arvata, et ükskord hakkab netikaubamaja agressiivse laienemise asemel tulusid omanikega jagama. Kui see päev koidab, siis vastab Amazon igati minu portfelli profiilile. Kuigi Microsofti tänane P/E suhe viib mind mõttele, et äkki juba varem. Igatahes Wall Streeti analüütikud Amazoni müüa ei soovita, vaid näevad aktsiahinnale aasta jooksul keskeltläbi 30% tõusuruumi.
Lõpetuseks olgu korratud, et mugavus võib tähendada ühele üht ja teisele teist. Netimugavuse asemel pakuvad poeskäimise mugavust edukalt sellised „Amazoni-kindlaks“ tituleeritud poeketid nagu Dollar General ja Walgreens, aga see on juba teise loo teema.
Seotud lood
Eestis seisavad tuhanded lapsed ja pered silmitsi väljakutsetega, mida on raske ette kujutada. Üks väike heategu võib nende elus palju muuta. Sel aastal astus
Wallester – innovaatiline finantstehnoloogia ettevõtte, mida tunnustati hiljuti Eesti edukaima idufirmana – olulise sammu ja asus partneriks MTÜ-le
Naerata Ometi. Selle organisatsiooni eesmärk on tagada, et keegi ei peaks eluraskustega üksi silmitsi seisma.