Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Aeg võtta laenu. Aga mille jaoks?

    Foto: Anti Veermaa

    Praegu veel on riigil aeg küps laenu võtmiseks, ent selgemalt tuleks paika panna, kuhu raha läheb. Riigil peab olema selge plaan, et kaasatavat raha kasutatakse tõhusalt, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

    Reformierakonna juhitud valitsuse lagunemise ja värskete koalitsioonikõneluste taustal üritavad poliitikud ellu viia põhimõttelist muutust: võtta laenu. Seda käiku on soovitanud mitu ettevõtjat, ent õhku jääb siiski oluline küsimus: mille jaoks raha laenatakse?
    Keskerakonna, sotside ja IRLi kolmikliidu kõnelustel on jõutud põhimõttelise nõusolekuni, et laenu ei kardeta. Erinevalt Reformierakonnast ollakse seda meelt, et laenurahaga saab investeerida ja majandust stimuleerida. Võimalik, et Reformierakond oleks ka olnud hea idee korral laenu võtma, aga ideed ei tulnud.
    Ehitame maanteid
    Uue kolmikliidu üks võimalus oleks investeerida taristusse. Näiteks jätkata Tallinna-Tartu maantee ehitamist neljarajaliseks. Seda hakkas häälekamalt viimasel ajal toetama ka Reformierakond, kuigi aastaid varem oldi sellel teemal tagasihoidlikumad. Tallinnast väljuvate põhimaanteede parendamist on samuti nõudnud mitu ettevõtjat, näiteks soovitakse paremat ühendust pealinnast Narvasse ja Pärnusse. Mõte on kindlasti ilus, kuna lühikeses plaanis saaksid tööd ehitajad ning suuremas plaanis võiksid keskuste vahelised paremad ühendused turgutada transporti ning seeläbi majandust.
    Tõenäoliselt on vähesed vastu teedeehituse ideele. Küll aga on küsimus rahas: kui palju oleme valmis sinna alla panema ja mis hinnaga? Millalgi tuleb hakata raha tagasi maksma, mistõttu peab olema investeeritud raha ka piisavalt tulus projekt.
    Üks võimalus tulusid suurendada on teemaks või tasu tee kasutamise eest. Eestlasele võib see kõlada hirmutavalt, kuid Euroopas ja mujal maailmas on teetasu pigem tavapärane. Paari aasta eest ütlesid Äripäevale näiteks veofirmad, et teemaks oleks vajalik, kuna siinseid teid kasutavad peale kohalike elanike ka välismaa sõidukid, aga praegu maksavad selle kinni vaid kohalikud. Kasutuspõhine tasu võiks olla üks lahendus, kuidas rahastada uute teede ehitust.
    Sarnaselt tee-ehitusele saaks kasutuspõhise maksuga rahastada Saaremaa ja mandri vahelist silda. Suures plaanis aitaks sild parandada logistikat Eesti suurima saarega ning annaks ka majandusliku tõuke. Samuti väheneks riigi vajadus korraldada praamiliiklust, mis neelab iga-aastaselt miljoneid eurosid maksumaksja raha. Taaskord potentsiaalne taristuprojekt, mille jaoks laenu võtta.
    Ülejäägis eurorahad
    Hiljuti tegi Andrus Alber Äripäeva arvamuskülgedel ettepaneku laenu asemel kasutada nii kaua Euroopa Liidu raha, kuni see saab otsa. Probleem on see, et kuigi laenu võtmise tingimused on soodsad ning tunduks lausa rumal jätta see võimalus kasutamata, peaks Eesti enne vaatama otsa senisele poliitikale, kui tõhusalt on suudetud Euroopa raha kasutada.
    Eesti on kahjuks pigem passiivne euroraha kasutaja. Ja kui me ei suuda ära kasutada Euroopa Liidu abiraha, miks peaksime suutma paremini kasutada laenuraha? See on õigustatud küsimus, mille Alber esitab. Turul on raha küllaga, iseasi, kas oskame seda kasutada.
    Uus koalitsioon saab arutelu, kas ja mille jaoks laenu võtta, avalikkuses rohkem käima tõmmata. Seni on ettevõtjad häälekalt öelnud, mida nemad arvavad. Aga kuidas mõtlevad teised arvamusliidrid? Kas Eesti peaks infrastruktuuri laenuraha panema? Või oleks olulisem investeerida haridusesse? Teadusesse? Turismi? Mida laiema põhjaga arutelu tekib, seda paremini saab otsustada rahakasutust.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.