Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Aktsiisiraha mingu teeaukude lappimiseks

    Diislikütuse aktsiisimäära täpsest suurusest olulisem on see, mida kogutud rahaga tehakse.

    Valitsuses küpseb plaan veel enne valimisi kütuseaktsiisi langetada. Peaminister Jüri Ratas kinnitas möödunud nädalal Äripäevale antud intervjuus, et jutt käib eelkõige diisliaktsiisist, mille aktsiisimäära plaanitakse langetada Läti taseme lähedale.
    Äripäeva hinnangul tasub kütuseaktsiisi langetada igal juhul, kuid aktsiisimäära langetamisest olulisemgi oleks selle taassidumine teede remondiga.
    Uuringufirma Kantar Emor kevadisest transpordiuuringust selgus, et 58% Eesti transpordifirmadest kasutab Lätist ostetud kütust ning kahe aastaga on Lätis tankimine kahekordistunud. Rahandusministeeriumi hinnangul tangiti möödunud aastal Lätist-Leedust hinnanguliselt täiendavalt 49,9 miljonit liitrit diislikütust, mis moodustab umbes 7% Eesti müügist.
    Aktsiisi langetamise mõju väike
    Kuigi Äripäevaga rääkinud transpordiettevõtjad tervitasid plaani diislikütuse aktsiisi alandada ning kinnitasid, et võimalusel eelistaksid nad tankida kütust Eestis, leidsid nad ka, et selle tegelik mõju võib osutuda oodatust väiksemaks.
    Uued autod on muutunud säästlikumaks ning kütuse hinna osakaal transpordiettevõtte kuludes on jäänud väiksemaks, teisalt on kasvanud tööjõukulud. Pikkade liinide rahvusvahelised vedajad tangivad tõenäoliselt hoopis Leedus, kus kütus on veel odavam.
    Valimiste eel populaarsuse kogumiseks oleks valitsusel tegelikult nutikas langetada diisli asemel hoopis bensiini aktsiisi, kuna see puudutab otseselt palju enamaid autojuhtidest valijaid. Kokkuvõttes on see ka riigieelarvele väiksem kulu. Kui aga eesmärk on toodete ja teenuste hinna mõjutamine, tasuks tegelda hoopis kõrgete tööjõumaksudega.
    Aktsiismäära täpsest suurusest olulisemgi on Äripäeva hinnangul see, mida kogutud rahaga tehakse. Tasub meenutada, et kuni 2015. aastani oli kütuseaktsiis otseselt teede remondiga seotud ning sellest laekuva rahaga lapiti auke Eestimaa teedes, mitte riigieelarves.
    Pärast teeseaduse muutmist seoti kütuseaktsiis teehoiust lahti ning selle selge eesmärk kadus.
    Täna täidab pidevalt kasvav kütuseaktsiis sisuliselt ainult fiskaalset ehk eelarvesse raha toomise eesmärki ning teede remontimiseks võeti aasta algusest kasutusele veel eraldi teemaks.
    Vaatamata uuele kehtestatud teekasutustasule ning järjest kerkinud kütuseaktsiisile on valitsusel plaanis kulusid teede hooldusele ja teedevõrgu säilitamisele lähiaastail hoopis vähendada. Kui teede rekonstrueerimisele ja katte parandamisele kulub tänavu 159 miljonit, siis uue kava kohaselt 2021. aastal ainult 140 miljonit eurot.
    Milleks oodata valimisteni?
    Valitsus jättis tulist vastuseisu tekitanud teehoiukava möödunud nädalal küll kinnitamata, kuid sel nädalal on see kavas kindlasti vastu võtta. Majandus- ja infrastruktuuriministri Kadri Simson kinnitas, et praegu aastateks 2020-2021 plaanitud teedesse investeerimise summad ei jää kindlasti lõplikuks ning pärast valimisi lisatakse sinna koalitsioonilepinguga uusi summasid.
    Kui kütuseaktsiis uuesti siduda teedehoiuga, siis see tooks see Simsoni sõnul joonelt 100 miljonit eurot juurde. Äripäeva hinnangul on see hea mõte, mille teostamisega ei pea ilmtingimata valimisteni ootama.
  • Hetkel kuum
Vootele Päi: Eesti väike seitsmik võib olla Brüsselis suur kaalukeel
Euroopa lükkab jõulisema käigu sisse. Eesti kas osaleb ja teenib või vaatab ja imetleb, mistõttu eelseisvad eurovalimised on erakordselt tähtsad, kirjutab siseministri nõunik Vootele Päi.
Euroopa lükkab jõulisema käigu sisse. Eesti kas osaleb ja teenib või vaatab ja imetleb, mistõttu eelseisvad eurovalimised on erakordselt tähtsad, kirjutab siseministri nõunik Vootele Päi.
Hiina oodatust kiiremat majanduskasvu peetakse petlikuks
Hiina SKP kasvas eelmises kvartalis oodatust jõudsamalt, kuid täna avaldatud andmed näitavad, et tarbijate kindlustunne ja nõudlus ning seega ka sealse majanduse väljavaade on endiselt nõrgad.
Hiina SKP kasvas eelmises kvartalis oodatust jõudsamalt, kuid täna avaldatud andmed näitavad, et tarbijate kindlustunne ja nõudlus ning seega ka sealse majanduse väljavaade on endiselt nõrgad.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Advokaadibüroo Lextal muudab nime
Alates 16. aprillist on advokaadibüroo Lextal uus nimi Widen, koondades ühise nime alla kolm bürood.
Alates 16. aprillist on advokaadibüroo Lextal uus nimi Widen, koondades ühise nime alla kolm bürood.
Palgastatistika: pakkumised kasvasid 13%
Töökuulutustes pakutav keskmine brutopalga vahemik oli esimeses kvartalis 1660–2244 eurot. See on 13% rohkem kui 2023. aastal samal ajal, näitab tööportaali CVKeskus.ee statistika.
Töökuulutustes pakutav keskmine brutopalga vahemik oli esimeses kvartalis 1660–2244 eurot. See on 13% rohkem kui 2023. aastal samal ajal, näitab tööportaali CVKeskus.ee statistika.