Oma 30. aastapäeva tähistab neil päevil Tallinna firma ANDRES – tuntud klaasi ja klaastoodete valmistaja. Vähesed Eesti ettevõtjad saavad kiidelda nii pika ajaloo ja mitme aastakümne vältel edukalt arenenud äriga.
- Nikolai Gurei ja Vjatšeslav Zolotarjov - äripartnerid juba 30 aastat Foto: Аndes Grupi AS
Brändi ANDRES kuulsad täisklaasist saunauksed on pidevalt nõutud kogu maailmas. Ent klaasuste tootmine on vaid üks firma paljude tegevussuundade hulgas.
Kas teate näiteks seda, et viimase 30 aasta jooksul on firma olnud üks Baltimaade suurimaid soola hulgimüüjaid? Ja need ei ole kaugeltki kõik huvitavad faktid Eesti tuntud brändi kohta.
Andrese Grupi ASi ajaloost, praegusest arengust ja perspektiividest rääkis kontserni nõukogu esimees Nikolai Gurei.
Mida endast kujutab teie kontsern praegu?
Andres Group on valdusühing. Selle koosseisu kuuluvad esmajoones ettevõtted, mis tegelevad ehitusklaasiga seotud äriga.
Meie klaasiäri võib jaotada neljaks tasandiks. Neist esimene on klaasi edasimüük. Selle suunaga tegeleb meie firma Glassimpex, mille kontor asub Tallinnas. Ettevõte esindab üle maailma tuntud klaasitootmisfirmat Pilkington. Meie esinduspiirkonnad on Eesti, Läti ja Leedu.
Teine Andrese klaasiäri tasand on klaasitöötlemine (poolfabrikaatide tootmine). Sellega tegeleb Peterburis meie tütarfirma Baltiiskoje Steklo. See firma paigaldas Peterburis esimeste hulgas klaasikarastusahju.
Praegu on Baltiiskoje Steklo käsutuses kogu komplekt tänapäevaseid tehnoloogilisi seadmeid turvaklaasi töötlemiseks ja tootmiseks. Põhiliselt müüakse firma toodangut kohalikul turul, kuid osa saadetakse komplekteerivate osadena grupi ettevõtetesse Eestisse, et teha valmistooteid ANDRESE brändi all.
Meie klaasiäri kolmas tasand on klaasist lõpptoodete valmistamine
ANDRESE brändi all. Meie lipulaev on firma ANDRES GLASS SOLLUTIONS, kus toodetakse klaasuksi tavalistele ja Türgi saunadele, LED-valgustusega seinapeegleid, klaasvaheuksi, niiskete ruumide uksi, samuti klaasist dušiseinu. ANDRES GLASS SOLUTIONI toodangut on brändi ANDRES all müüdud juba palju aastaid peaaegu kõigis Euroopa riikides, samuti teistes maailmajagudes, Põhja-Ameerika kaasa arvatud.
Ja lõpuks on ka meie klaasiäri neljas tasand. See on firma Andrese Klaasistuudio, mis teenindab erakliente ning täidab eritellimusi, kasutades klaasi ja peegleid koos paigaldusega kliendi juures „võtmed kätte“ põhimõttel.
Aga kuidas on soola hulgimüügiga?
See on endiselt meie teine põhiline töövaldkond, millega tegeleb edukalt kontserni kuuluv firma Andrese Soolaladu. Me registreerisime selle juba 1990. aastal.
Mäletan, kuidas alustasime: ostsime soolapartiid Ukrainast, vedasime vagunitega Eestisse ja müüsime kohalikele ettevõtetele. Muide, üks meie esimesi ostjaid oli neil aastatel Rakvere Lihakombinaat ning sellest ajast peale on see olnud juba 30 aastat järjest meie püsiklient.
Kas kõik saigi üheksakümnendatel alguse just soolatarnetest?
Mitte päris. Kõik algas oma kohast Venemaa esimesel kauba- ja toorainebörsil. Üheksakümnendate algul panime me raha kokku, sõitsime Moskvasse ja ostsime maaklerikoha, nagu mäletan, number 699.
Nende aastate kauba- ja toorainebörs meenutas rohkem vanakraamiturgu. Pärast perestroikat, kui praktiliselt kõik sidemed tarnijate ja ostjate vahel olid endise Nõukogude Liidu territooriumil purustatud, vajasid kõik ettevõtted ja firmad sel ajal midagi.
Börs oli aga just see koht, kus oli olemas informatsioon tarnijate, ostjate ja kaupade kohta. Meie tarnisime masuuti Balti Laevaremonditehasele, vedasime suhkrut, saapaid, kitleid kaubandustöötajatele, kontoritehnikat, kraanasid ning ükskord otsisime mingi ostja jaoks isegi „punast elavhõbedat“, aimamata isegi, et niisugust elavhõbedat ei ole olemaski.
Kas te siis klaasiga ei kaubelnudki?
Esimese klaasitellimuse saime ühelt Eesti firmalt, kus esimeste hulgas Eestis hakati tootma akende klaaspakette.
Meie tarnisime sellele firmale kokkupandava metallangaari (ikka selle Venemaa kauba- ja toorainebörsi kaudu). Nemad aga palusid meil leida Venemaalt partii kvaliteetset termopoleeritud klaasi.
Kuidas üldse tekkis bränd ANDRES? Ja mispärast just ANDRES?
Kõik juhtus spontaanselt: see oli meie valmis riiulifirma nimi. Meil oli vaja registreerida kiiresti mingi firma, et osta seesama maaklerikoht Moskva börsil.
Kavatsesime aja jooksul nime muuta, sest ühtki Andrest meie hulgas ei olnud ega ole nüüdki, kuid see jäi aja jooksul nagu iseenesest külge. Ja hea, et see nimi algas A-tähega, sest kõigis teatmikes ja harukondlikes kataloogides oleme nüüd alati ühel esimestest ridadest.
Mille üle ma olen alati väga uhke olnud, on see, et meil on paljurahvuseline firma ja internatsionaalne kollektiiv, samuti see, et meil on väheste Eesti firmade hulgas õnnestunud saada ühendavaks lüliks lääneriikide ja SRÜ maade vahel.
Kuivõrd tuntud on ANDRESE logoga toodang maailmas praegu?
Me müüme oma valmistoodangut – mitte ainult klaasuksi, vaid veel ka ligi 200 nimetust „klaasi sortimendi“ tooteid – rohkem kui 20 riiki, peamiselt Baltikumi, Soome, Skandinaaviasse, Ukrainasse, Venemaale ja Lääne-Euroopa riikidesse. Andrese Tallinnas toodetud klaasist saunauksi võib näha maailma kõige ootamatumates nurkades: Araabia Ühendemiraatide luksushotellidest kuni Maldiivide kuurortideni välja.
Oleme kümme aastat teinud koostööd Türgi klientidega. Nad ostavad meie uksi hammamitele (Türgi saunadele). Hakkame vähehaaval hõivama Ameerika turgu: eelmisel aastal tarnisime esimesed saunauksed Kanadasse ja USAsse. Väikesed partiid saatsime hiljuti Iisraeli ja Marokosse. Ma ei karda öelda, et Andres on praegu üle maailma tuntud ja austatud bränd.
Kas konkurente kõrvale tõrjuda on olnud raske?
Me hakkasime saunauksi tootma esimeste hulgas Eestis ning haarama järk-järgult turuosa meie naabritelt soomlastelt, kes domineerisid siin ja kogu maailmas. Lisaks sellele, mis on samuti oluline, olid meie tootmismahud suuremad kui saunauste valmistajatel teistes riikides – näiteks Saksamaal või Prantsusmaal.
Me olime esimesed paljuski. Näiteks hakkasime esimesena tootma klaasi müügiks, esimestena kasutasime keemilist matistamist, esimeste hulgas paigaldasime klaasikarastusahju, esimestena hakkasime tarnima soola tervete vagunite ja laevade kaupa.
Konkurendid on meiega võidelnud ja võitlevad ka nüüd kõige erinevamate meetoditega. Ent vaatamata nende jõupingutustele oleme juba paljude aastate vältel pakkunud ostjatele head hinda ning seda toodangu sama või isegi kõrgema kvaliteedi puhul. Minu arvates on hinna ja kvaliteedi suhe meil selles maailma kitsas turusegmendis parim.
Tähtis on ka see, et me ei ole kunagi püüdnud kulgeda läbikäidud teel. Me ei karda uusi ideid ega heida pilke konkurentidele. Meid teadmatus ei heiduta. Mina tegelesin omal ajal palju muusikaga ning need kogemused, kui imelik see ka ei ole, aitavad väga hinnata intuitiivselt toimuvat, tunnetada, mida nimelt on vaja pakkuda turule konkreetsel momendil.
30 aastat äris ei ole just lühike aeg. Milles seisneb Andrese pikaealisuse saladus?
Minu jaoks ei seisne kõige tähtsam selles, et me oleksime tingimata saavutanud mingeid varem kavandatud eesmärke. See ei ole peamine. Jäik sihikindel planeerimine, eriti meie ebastabiilsel ajal, kaotab igasuguse efektiivsuse. Mulle tundub, et igasuguses äritegevuses peab tingimata jääma koht improvisatsioonile ja loovusele.
Võtame näiteks käesoleva aasta. Olukord on kõigi jaoks täiesti uus ning paljud ettevõtted on silmanähtavalt segadusse sattunud. Muidugi võib jääda oma endiste prognooside ja plaanide juurde, kuid võib ka vastupidiselt reageerida õigel ajal muutustele, ilmutades ettevõtlikkust ja paindlikkust.
Omal ajal, kui me kontserni asutasime, määrati mind nõukogu esimehe ametikohale. Kaasasutajad tegid siis ettepaneku vabastada mind igapäevastest tootmis- ja majandusasjadest. Kõik selleks, et kellelgi meie hulgast oleks võimalik rahulikult mõtiskleda firma perspektiivide üle ning võtta vastu läbimõeldud ja -kaalutud otsuseid.
Arvan, et see oli tark samm, mis on end täielikult õigustanud. Ainult nii, olles tõusnud kõrgemale kiirustamisest ja igapäevasest askeldamisest, on võimalik näha teatud mastaapset pilti, hinnata olukorda tervikuna ning määrata kindlaks firma õige arenguvektor.
Me kahtlemata seame endiselt enda ette täiesti konkreetseid eesmärke ja plaanime hõivata uusi turgusid. Selleta ei saa kuidagi läbi. Aga äri on ju nagu elu ise: sa liigud edasi, ja midagi tingimata juhtub, saatus heidab sinu ette pidevalt mitte ainult igapäevaseid probleeme, vaid ka huvitavaid võimalusi. Küsimus on vaid selles, kas sa oskad neid võimalusi oskuslikult ja õigel ajal kasutada.
Seotud lood
Reklaamiagentuuri La Ecwador tegevjuht Heily Aavik ja loovjuht Taavi Lehari võtavad Äripäeva raadio värskes saates luubi alla järgmise aasta turundusstrateegia ja eelarve koostamise ning annavad soovitusi, kuidas kitsamal ajal targalt toimetada.