Viis asja, mis toovad ettevõtluses edu

Anastassia Kovalenko rõhutas kongressil, et oluline on iseennast tundma õppida.  Foto: Kristi Kamenik
Liisa Rebane • 28 veebruar 2018
Jaga lugu:

Kes magama jääb, selle sööb konkurent ära, kõlas hoiatus Gaselli kongressi laval, kus Eestis ja mujalgi maailmas läbi löönud inimesed jagasid oma edu valemit.

„Arvan, et suurt osa tänastest gasellidest kolme aasta pärast enam ei ole,“ hoiatas gaselliliikumise toetaja LHV esindaja Indrek Nuume möödunud kolmapäeval Gaselli kongressil.

Et nii ei läheks, selleks jagasid laval oma lugu Joel Ostrat, Olav Ehala, Indrek Laul, Anastassia Kovalenko, Triin Peips, Reet Aus, Norris Koppel ja Kaidi Ruusalepp.

Leia ala, mis meeldib

Kokk ja restoraniärimees Joel Ostrat rõhutas, et tuleb leida ala, milles oled hea ja mis meeldib, vaid siis on võimalik mikroettevõtlusest tipptasemeni jõuda. „Olin väike, kui juba unistasin oma kohviku tegemisest,“ selgitas Ostrat.

Poliitik, jurist ja motosportlane Anastassia Kovalenko kirjeldas, kuidas tegeles pikalt aladega, mille juurde olid teda lapsepõlves suunanud ema ja isa. Alles hiljem on ta jõudnud aladeni, mis temas tõeliselt põnevust tekitavad. Selleks, et leida endale sobiv ala, tuleb Kovalenko meelest muutuda iseenda eksperdiks.

„Ma ei näe põhjust, miks ei või olla edukas mitmel erialal. Selleks tuleb armastada seda, mida sa teed,“ leidis Kovalenko ja rõhutas, et esimene samm on mõista oma soove.

Leia endale head partnerid

Joel Ostrati sõnul ei toimu midagi ilma heade partneriteta. „Nagu vanasõna ütleb, kus on, sinna tuleb juurde, ja üks olulisemaid samme on see, et tuleks kaasata partnereid,“ lausus Ostrat. Temal on 13 ettevõtet ja kokku 6 äripartnerit. „Pundis peab alati olema keegi, kes näeb asja suuremalt, kes toob ideid lauale,“ lisas ta.

Ostrati sõnul on tema suurimad õppetunnid äris seotud partneritega – ta on teinud koostööd valede inimestega. Ostrati sõnul peavad partnerite iseloomud klappima, partner peab olema inimene, kes toob lauale ideid ja näeb suurt plaani.

Partnerite olulisust rõhutas ka Gaselli TOPi võitnud KRC Ehituse juht Siim Kroodo. „Partnerite leidmine on kõige keerulisem olnud. Neid on otsitud tikutulega ja lõpuks pole sisetunne mind kunagi petnud,“ ütles ehitusettevõtja Kroodo.

Kroodo peab edu valemiks töökust ja meeskonda, mille komplekteerimine on  tööjõupuuduses sama raske nagu heade partnerite leidmine. „Töökad inimesed ja tubli meeskond, eks see on põhiline, mis edu on toonud,“ võttis ta kokku enda edu valemi.

Inimesed on väärtuslikud ka Ostrati sõnul. „Kui oled hea tiimi kasvatanud ja hoiad rauda tules, siis jääd ellu isegi kõige raskemal ajal," rääkis ta.

Ära karda läbi kukkuda

Idufirmade börsi Funderbeam juht ja asutaja Kaidi Ruusalepp ütles, et kunagi ei tasu oma äriideed sinnapaika jätta lihtsalt sellepärast, et on hirm läbi kukkuda. „Mulle tundub, et just naised mõtlevad liiga palju. Nad mõtlevad, et äri on liiga raske ja nad ei saa hakkama,“ selgitas Ruusalepp. „Tegelikult tuleb hakata kohe tegutsema,“ lisas ta.

Kovalenko nentis, et neil, kes palju teevad, tuleb kindlasti ka palju tagasilööke, kuid neist peab üle olema. Tema sõnul toodab hirm lihtsalt uusi hirme ja hirm läbikukkumise ees ei tohiks kindlasti olla takistus, miks oma unistus täitmata jätta.

Disainer ja disainiettevõtja Reet Aus rääkis, et tema on loobunud kahest asjast: emotsioonidest ja ülemõtlemisest. "Ratsionaalsus ja intuitsioon on mind alati aidanud,“ rõhutas ta.

Enesekindlusega peavad tööd tegema kõik. Ostrat tõdes, et tal on olnud päevi, kui ta on kaotanud enesekindluse, kuid sellisel hetkel tuleb mõelda positiivselt tagasi kõigele heale, mis on juba saavutatud. 

Indrek Laul keskendus enda ettekandes müügile.
Indrek Laul keskendus enda ettekandes müügile.  Foto: Kristi Kamenik

Pea meeles, kui oluline on müük

Estonia Klaverivabriku omanik Indrek Laul rõhutas, kui oluline on oma ettevõtet iga päev müüa. „Investorile tuleb rääkida, kus ta saab oma investeeringu tagasi teenida, mida saavad kliendid, mis on sinu toodete juures see, mis on parem kui konkurentidel,“ selgitas Laul. Ta ütles, et müüki on võimalik õppida ja treenida, enda kallal tuleb lihtsalt kõvasti tööd teha. 

„Tuleb olla innovatiivne ja julgete ideedega. Ära jää loorberitele puhkama, konkurent on valvel,“ hoiatas Ostrat. 

Ära unusta, et maailm on valla

Eestist alguse saanud idufirmade börs Funderbeam on jõudnud maailmas Londonisse, Horvaatiasse ja Singapuri, järgmiseks on ettevõtte juhi Ruusalepa sõnul plaan minna USA turule. „Vahet ei ole, kas teed kohalikku äri või globaalset, peaasi, et teed seda hästi,“ tõdes ta. 

Maailma vallutamisest rääkis ka kiirelt kasvava mobiilse panga Monese asutaja ja juht Norris Koppel, kelle ettevõte tegutseb 20 riigis. „Meie eesmärk on ühendada oma süsteem globaalsete süsteemidega,“ selgitas Koppel ning lisas, et tema ettevõte kasvab 20-30% kuus.

Laul õpetas, et kui end välisturul tutvustama hakata, tuleks kindlasti mainida, et tullakse Eestist, kust on pärit Skype, TransferWise ja GrabCAD. Sellised tuntud rahvusvahelised ettevõtted lisavad tema sõnul väärtust ka teistele, kes soovivad väljaspool Eestit läbi lüüa.

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt