• OMX Baltic−0,15%294,29
  • OMX Riga−0,04%916,34
  • OMX Tallinn−0,38%1 978,33
  • OMX Vilnius0,07%1 233,91
  • S&P 5000,47%6 615,28
  • DOW 300,11%45 883,45
  • Nasdaq 0,94%22 348,75
  • FTSE 100−0,07%9 277,03
  • Nikkei 2250,89%44 768,12
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%97,62
  • OMX Baltic−0,15%294,29
  • OMX Riga−0,04%916,34
  • OMX Tallinn−0,38%1 978,33
  • OMX Vilnius0,07%1 233,91
  • S&P 5000,47%6 615,28
  • DOW 300,11%45 883,45
  • Nasdaq 0,94%22 348,75
  • FTSE 100−0,07%9 277,03
  • Nikkei 2250,89%44 768,12
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%97,62
  • 25.05.10, 07:28
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Juhtkiri: osa reisirahast tasume naastes

Reisiteenuste ostmine on üks väheseid ärisektoreid, kus klient peab silmagi pilgutamata maksma kauba/teenuse eest täismahus enne selle kättesaamist. Äripäeva meelest tasuks turismiseadusesse viia säte, mis võimaldaks osa pakettreisi hinnast tasuda reisilt tagasi tulles.
Lisaks hiljuti tõstetud tagatise määrale ja paremale infole reisifirma kohta majandustegevuse registris aitaks osa raha tagantjärele tasumine kahandada reisi ostmise riski.
Alternatiiv oleks ka tagatisraha järsk suurendamine näiteks paarikümne protsendini plaanitavast pakettreiside aastasest kogumüügist või määrata tagatisrahaks mingi konkreetne suurus nagu see on näiteks pankadega, kus on kohustuslik omakapitalipiir, kuid see muudab teenuse otsustavalt kallimaks.
Äsjane näide TopToursiga, kus nõuded ületavad järelejäänud tagatisraha pea kümnekordselt, viitab selgelt probleemi teravusele. TopTours polnud esimene ega jää ka kindlasti viimaseks raskustesse sattunud reisikorraldajatest või miks mitte edasimüüjatest, kes ei suuda oma kohustusi klientide ees täita. Kuid erinevalt tavalisest firmast tulevad reisifirma makseraskused klientidele kaela täisteenusena, kuna maksmata osa lihtsalt pole.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ega hetkel palju võimalusi meil reisifirma-riski kahandada ju tegelikult pole.
Alati võiks ja peaks kontrollima firma majandusseisu, nt maksuvõlgnevusi. Tõsi, antud juhul poleks see aidanud, sest TopToursil neid polnud.
Samuti tasuks võtta reisitõrke kindlustus. Kuid arvestage, et sellest ei pruugi ka abi olla, nagu ütles eile üsna resoluutses toonis ERGO Kindlustus.
Nagu selgub, aitab riske maandada reisi ostmine edasimüüjalt. See võib teha reisi kallimaks, kuid sellisel juhul on suurem lootus, et pahanduse tegijaga suhtleb vahendaja, teie saate raha tagasi. Kuna seadus selleks ei kohusta, on siin muidugi võimalik ka teistsugune areng.
Jah, võib ju väita, et raha küsimine tagantjärele on reisifirmale aega- ja rahanõudev, samuti võib tulla ette vaidlusi rahulolematute klientidega.
Aga nii on see ju igal pool mujalgi. Müüd sa mööblit või pakud restoranieinet - alati võib tulla ette rahulolematust ja mittemaksmise soovi. Normaalne äri. Tuleb pakkuda kaupa, millega klient rahule jääb. Ja võlglastega tegelemine on osa ettevõtete raamatupidamise tööst.
Iga kauba või teenuse ostmisega käib risk kaasa ja ega seda päris vältida saagi. Kuid pakettreiside puhul torkab silma just nende eest täismahus ettemaksmise levik, mis on 100%.
Tulles tagasi konkreetse TopToursi juhtumi juurde, tahab Äripäev eraldi kiita tarbijakaitseametit. Ilmselt Eesti üks alarahastatumaid riigiameteid tegutses nädalavahetusel resoluutselt ja professionaalselt, organiseerides rahalõksu sattunud reisifirma kliendid palmide alt kiirelt kodumaale tagasi.

Hetkel kuum

Artikkel jätkub pärast reklaami

Autor: 1185-aripaev

Seotud lood

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele