• OMX Baltic−0,18%296,51
  • OMX Riga0,11%915,85
  • OMX Tallinn−0,33%2 028,04
  • OMX Vilnius0,26%1 224,29
  • S&P 500−0,43%6 439,32
  • DOW 30−0,77%45 282,47
  • Nasdaq −0,22%21 449,29
  • FTSE 1000,13%9 321,4
  • Nikkei 2250,41%42 807,82
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,88
  • OMX Baltic−0,18%296,51
  • OMX Riga0,11%915,85
  • OMX Tallinn−0,33%2 028,04
  • OMX Vilnius0,26%1 224,29
  • S&P 500−0,43%6 439,32
  • DOW 30−0,77%45 282,47
  • Nasdaq −0,22%21 449,29
  • FTSE 1000,13%9 321,4
  • Nikkei 2250,41%42 807,82
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,88
  • 02.06.11, 08:05
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Juhtimine Eesti moodi ehk uhkus ja eelarvamus

Eesti ettevõtete rahvusvahelistumist takistavad eeskätt mugavus ja teadmatus piiritagustest oludest, äriotsuseid kiputakse langetama eelarvamustel põhinevate “teadmiste” alusel.
Eesti ettevõtjad tunnevad liialt vähe huvi rahvusvahelistumise vastu. Miks? Esiteks mugavus: kui ettevõte suudab edukalt müüa Eesti siseturul ja võib-olla ka mõnel lähiturul, on lihtsam mitte liiga suureks kasvada ja tõsine geograafiline laienemine ära jätta.
Paljude meie firmade omanikel ja juhtidel napib ambitsiooni, sest rahvusvahelistumine on tõsine väljakutse just juhtimismudelile. Konkurentsieeliste leidmine, innovatsioonile innustamine, toodete-teenuste kvaliteedi parandamine ning brändi ja toimivate jaotuskanalite ülesehitamine pole võimalik ilma kaasaegseid juhtimisvõtteid rakendamata.
Samas kurdavad lokaalse orientatsiooniga juhid seletamatu ärevustunde üle, mis lähemalt analüüsides on osutunud hirmuks millestki maha jääda. Alateadlikult unistavad nad sõita kiirrongiga, kuid reaalsuses sõidavad trammiga.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Eelarvamus ei ole teadmine. Teiseks piirab meie firmade välisturgudele pürgimist ka teadmatus, mis tekitab omakorda eelarvamusi. Viimast on ettevõtjad hakanud kahetsusväärselt pidama teadmisteks ning langetama vastavalt neile ka kaalukaid äriotsuseid. Kuskilt kuuldu, et Saksamaal või Suurbritannias on meeletu konkurents, ei tähenda, et see kehtiks kõigi sektorite või ettevõtete kohta. Ja miks peaks tingimata Lääne-Euroopa suurturgudele püüdlema, atraktiivseid turge leidub ka ida ja lõuna pool.
Eelarvamuse lõksu meelitab ettevõtjaid ka liiga kõrge enesehinnang, mille EASi tellitud uuring samuti välja tõi. Olen täheldanud, et mida laiema silmaringiga on juht, seda tagasihoidlikum on ta oma arvamuse väljaütlemisega. Laia silmaringiga juhid on väga teadmistejanused ning avatud kõigele uuele.  Kitsama vaatenurgaga juhtidel on oma kategooriline arvamus kõikidel teemadel.
Eestlasi iseloomustab keskmisest enam skeptilisus ja usaldamatus, mis meie lähiajalugu arvestades on mõistetav. See on ilmselt ka üks põhjus, miks omanikel on uuringu andmetel ettevõtete igapäevases juhtimises liiga suur roll. Usaldamatusest püüavad firmade omanikud omada täielikku kontrolli oma ettevõtte üle.
Üldjuhul tunnustatakse täna juhte nende tehniliste oskuste pärast, mitte aga tänu juhtimisalastele teadmistele-kogemustele, visioonikusele, inimeste kaasatõmbamise ja innustamise võimele või karismaatilisusele. Aga juhtimine on töö nagu iga teine.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    0 k 22 p 6 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele