Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ÄP: Hangetesse eelarvepiir

    Äripäev leiab, et hankijal tuleb avatult öelda, kui palju ollakse valmis töö eest maksma. Ja riigiasutustel võiks selline kompetents ka olla.

    Tänane Äripäev võtab luubi alla teedeehituse riigihanke, mis jäi toppama, kuna ükski ehitaja polnud valmis seda ehitama nii vähese rahaga, kui maanteeamet oli planeerinud. Tõenäoliselt tuleb riigil korraldada uus hange.
    Ehitajate soov hankijapoolse ilmse kalkulatsioonivea korral kompensatsiooni saada on mõistetav. Nii suuremahuliste projektide puhul, nagu seda on näiteks kõnealune Topi ristmik, on pakkumise hinna väljaarvutamine vägagi kulukas ja töömahukas ettevõtmine. Ühe teedeehituspakkumise koostamisega võib ettevõttes tegeleda kümneid inimesi. Projekteerimise alustamisest ehitamiseni võib kaua aega minna ning ka ehitama ei hakata kohe vahetult pärast hanget – samal ajal on toorme ja tööjõu hind pidevas muutuses.
    Topi ristmik on sellise sundsituatsiooni kujukas näide. Riik ja erainvestorid sõlmisid ristmiku ehitamise rahastamise leppe 2009 lõpus, mil pandi paika ka piirmäär, kui palju raha võib maksimaalselt minna. Ent see toimus ajal, mil kogu maailm alles kriisist toibus ja hinnad olid all. Hanke korraldamiseni jõuti aga alles 2011 ning tulemuseks olidki peaaegu kahekordsed ülepakkumised. Ehitajad kulutasid pakkumise koostamiseks kümneid tuhandeid eurosid, aga hange on tühistatud ning käib projekti korrigeerimine.
    Võimalik, et samasugune stsenaarium ootab ka Väo liiklussõlme ehitust, millest Äripäev veebruaris kirjutas. Projektide korrigeerimise ja pidevate hinnamuutuste tõttu tuleb pakkujatel suur osa kulutusi uuesti teha – näiteks võtta uued betooni-, asfaldi- ja torustike, elektrikaablite, teevalgustite, piirete jms hinnapakkumised.Kompensatsioon juhul, kui hange tühistatakse ja kõik pakkumised tagasi lükatakse, vähendaks küll hankel osalemise riski ning distsiplineeriks tellijat hindama realistlikumalt tööde mahtu ja nende teostatavust eelarve piires, kuid Äripäev ei pea selle kehtestamist mõistlikuks.
    Esiteks tekitab automaatse kompenseerimie nõue ohu, et suuremahuliste hangete korraldamise muututakse liiga kartlikuks. Teiseks looks see võimaluse, et mõni pahatahtlik pakkuja hakkab hanke õnnestumisele meelega vastu töötama, näiteks seda vaidlustades eesmärgiga pressida tellijalt välja kompensatsioon.
    Sellist olukorda on õigem üldse vältida, mistõttu tuleks hanke dokumentidesse algusest peale sisse kirjutada piir, kui palju on tellijal töö eest maksimaalselt võimalik maksta. Siis on ettevõtjal lihtsam otsustada, kas üldse pakkumise koostamist ette võtta. Kui riik koostab hankijana realistliku eelarve, tuleksid ka pakkumissummad väljaöeldud piiri lähedale.
    Väga keerukate ja suurte projektide puhul võiks hüvitist hanke tühistamise puhuks siiski kaaluda, ent kuidas keerukust ja mahtu hinnata, hüvitist arvutada ja mis summadest alates seda maksta, peaks olema edasise debati teema.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.