Andrus Aljas • 21. november 2012
Jaga lugu:

Aljas: Estonian Air võib kasumisse jõuda

Estonian Airi uue juhi Jan Palmeri otsus koondada pooled töötajad on back to basics, leiab Andrus Aljas, Estonian Airi president aastail 2007-2011.

Estonian Airi (EA) uue juhi Jan Palmeri otsus koondada pooled töötajad on back to basics.  EA on jõudnud täpselt samasse seisu kui see, millega minu juhtimisaeg lõppes, isegi ehk konservatiivsemasse. Minu aja lõpus heideti EAle ette vähest ambitsiooni: et miks me ei laiene. Nüüd on laienemine ära proovitud ja see kukkus läbi. Meie meeskond sellesse ei uskunud. Nüüd on EA taas olukorras, kus kasvule eelistatakse tulemuslikkust, ja seda plaani ma teatud reservatsioonidega usun.

Kasvamine tähendab suuri kulusid. Kõige parema tulemuse toob lendamine sihtkohtadesse, kuhu on reaalne nõudlus. Loomulikult, see tähendab ka uusi riske: kui juhtub midagi koostööpartneritega, siis annab see kohe tagasilöögi. Ka meie proovisime 2007 kasvamist, lennukite ja sihtkohtade arvu suurendamist, aga põrkasime vastu seina. Et täis müüa lennukeid väiksel turul, peab hakkama nõudlust madala hinna abil kunstlikult tekitama . Selline tegevus ei ole jätkusuutlik.

Endise juhi Tero Taskila strateegiaga sarnase stsenaariumi olime meiegi läbi käinud. Riik esitas meile täpselt sama ülesande, kui EAs enamusosaluse sai – lennata paljudesse sihtkohtadesse ja teha seda kasumlikult. Kaasasime ka konsultante ning saime selgeks, et agressiivse laienemise strateegia kasumlikult töötada ei saa , sellepärast me seda omanikule välja ei pakkunud. Pole mõtet välja pakkuda ideid, millesse ise ei usu.

EA jõudis konservatiivse strateegiaga 2010 kasumile väga lähedale, üheksa kuu jooksul olime jooksvalt kasumis. Tõsi, tookord olid kütusehinnad madalamad. Siiski ma usun, et praegu on olemas vähemalt võimalus kasumisse jõuda, eelmise strateegiaga puudus see üldse.

Estonian Airi probleemide lahendamise võti pole praegu mitte Eestis, vaid Euroopa Liidu struktuurides. Kui järjekordne rahasüst tunnistatakse ebaseaduslikuks riigiabiks, siis ei saa seda anda. Ilma lisarahata EA pikalt vastu ei pea. EL kuulutas ungarlaste Malé vi puhul riigipoolse rahastamise ebaseaduslikuks ja Malé v on tänaseks kadunud. AirBalticul on see protsess praegu käimas.

Eestlased teevad hästi, et küsivad ette, kas riigiabi on okei või mitte. Ja kui ei ole okei, siis ei olegi mõtet seda rahasüsti teha. Tänase seisuga olen ma positiivne, sest ettevõte liigub kindlasti õiges suunas. Estonian Airi klientidele kasumlik lennufirma kindlasti ei meeldi, sest Tallinnast otseühenduste arv jääb sel juhul paratamatult piiratuks.

Toimetatud intervjuu põhjal.

Jaga lugu:
Seotud lood
Hetkel kuum Äripäevas