Lennuameti peadirektori kohusetäitja Jaan Tamme sõnul osteti radar lennujuhtimisteenistuse moderniseerimise programmi raames, mille finantseerimiseks kasutatakse Euroopa investeerimispanga antud ligi 300 miljoni kroonist laenu.
Laenulepingu kohaselt kaetakse programmist 72 protsenti pangalaenuga, ülejäänu ehk 115 miljonit krooni tuleb riigieelarvest.
Tamme sõnul saabub radar Eestisse osade kaupa ning seda hakkavad Martna lähedale paigaldama inglased koostöös kohalike spetsialistidega. Radari viimane test on kavas teha aasta pärast.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Lennuameti lennuliiklusteenistuse direktori Are Pieli sõnul valiti Briti firma Cossor välja eelmisel aastal korraldatud rahvusvahelise konkursi käigus.
Lisaks Cossorile, mis on USA firma Raytheon tütarettevõte Suurbritannias, tegid oma pakkumuse ka teised maailma juhtivad radaritootjad -- itaallaste Alenia, prantslaste Thompson ja sakslaste Siemens. Lepingule loodeti Pieli sõnul alla kirjutada juba eelmise aasta detsembris, kuid läbirääkimised kestsid oodatust kauem.
«Järgmine taoline radar on meil plaanis paigaldada Tallinna lennuvälja lähistele,» ütles Tamm.
Praegu lennuvälja lähedal töötava lähenemisradari ressursid ammenduvad 1998. aastal. Lisaks ei saa radarit alates 1998. aasta jaanuarist enam kasutada, sest tema sagedus ei vasta siis elekterside inspektsiooni kehtestatud vahemikule.
Tamme sõnul oli neil kohapeal olevate Vene radaritega kõige tõsisemaid probleeme kaks aastat tagasi. Siis remonditi neid palju, kuid ka see ei ole väljapääs, sest nende ressursid saavad varsti tema hinnangul lihtsalt otsa, märkis Tamm.
Palju halvemas korras kui radarid oli süsteem, mis tõi radari poolt fikseeritu di?petseri ekraanile. Veebruari alguses installeeriti kogu süsteem uuesti. «Selle tulemusena õnnestus seisma panna saalitäis Vene tehnikat,» märkis Tamm.
Tema sõnul piisab lennujuhtimisteenistuse uuendamiseks 415 miljonist kroonist.
«Kuna oleme suutnud rahaliselt seni kokku hoida, võime hakkama saada ka umbes 350 miljoni krooniga,» märkis Tamm.