• OMX Baltic4,79%302,71
  • OMX Riga−0,06%878,37
  • OMX Tallinn5,74%1 936,13
  • OMX Vilnius1,55%1 155,41
  • S&P 5000,04%5 714,6
  • DOW 30−0,12%42 404,62
  • Nasdaq 0,02%17 902,52
  • FTSE 100−0,31%8 662,62
  • Nikkei 225−0,6%37 799,97
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%91,35
  • OMX Baltic4,79%302,71
  • OMX Riga−0,06%878,37
  • OMX Tallinn5,74%1 936,13
  • OMX Vilnius1,55%1 155,41
  • S&P 5000,04%5 714,6
  • DOW 30−0,12%42 404,62
  • Nasdaq 0,02%17 902,52
  • FTSE 100−0,31%8 662,62
  • Nikkei 225−0,6%37 799,97
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,93
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%91,35
  • 08.05.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Scantransi aktsiaemissioon Enn Pandi väitel seaduslik

Tallinna Sadama haldusnõukogu esimees, rahandusministeeriumi kantsler Enn Pant peab koonderakonna valimiskampaaniat finantseerinud ASi Scantrans aktsiaemissiooni seaduslikuks. Advokaadibüroo Teder & Rask nõuab aga emissiooni tühistamist ega välista sel eesmärgil kohtuvaidluse alustamist.
Praegu uurib Scantransi aktsiaemissiooniga seonduvat riigikontroll. Äripäevale teadaolevalt on sellesse vaidlusse sekkunud ka peaminister Tiit Vähi.
Scantrans asutati ühe Tallinna Sadama naftabaasi põhjal 1992. aastal. 55% aktsiatest kuulus Tallinna Sadamale ja 45% Rootsi firmale Urals Scandinavia, mille omanikud on Vene ärimehed. Urals Scandinavia reorganiseeriti hiljem IPP ABks.
Tallinna Sadama endise peadirektori Peeter Palu initsiatiivil korraldati 1993. aastal Scantransi aktsiate täiendav emissioon, mis ei ole tänaseks veel lõppenud.
Emissiooni tulemusena väheneks Tallinna Sadama osalus 18 protsendile, IPP osalus 15 protsendile ning ülejäänud aktsiaid omaks ligi 200 000 USA dollari eest Iiri Vabariigis registreeritud riiulifirma Voncare Investments Ltd.
IPP üks aktsionär Nils 0. Wärgården, kes pidi talle kuulunud IPP aktsiatest loobumise eest saama vastu IPPle kuulunud Scantransi aktsiad, ei ole nõus aktsiaemissiooniga ja soovib, et Tallinna Sadama haldusnõukogu kuulutaks emissiooni ebaseaduslikuks.
Wärgårdeni huve esindava advokaadibüroo Teder & Rask advokaat Kenno Vilippus väidab, et aktsiate emissiooni oleks pidanud heaks kiitma Tallinna Sadama haldusnõukogu. Haldusnõukogu ei ole seda aga oma koosolekutel üldse arutanud ja Tallinna Sadama osaluse vähendamise Scantransis otsustas Peeter Palu.
Vilippuse sõnul ületas Palu sellega oma volitusi ja tekitas kahju Tallinna Sadama majandushuvidele, sest tänu emissioonile omandab Voncar Scantransi aktsiate kontrollpaki umbes 25 miljonit krooni turuhinnast odavamalt.
Peeter Palu sõnade kohaselt ei ole Tallinna Sadamale kahju tekitatud ja talle on täiesti arusaamatu, kust on selline väide pärit ja millele see tugineb.
Voncari tegelike omanike kohta puudub Vilippusel informatsioon. Tema sõnade kohaselt peaks seda infot valdama Peeter Palu.
Palu kinnitas, et ta ei tea, kes on Voncari omanikud. Ta ütles, et pidas küll Voncari esindajatega läbirääkimisi, kuid ta ei tea täpselt, kes need inimesed olid. «Nad olid iirlased,» oskas ta ainult öelda.
Palu ei uskunud väiteid, et tegelikult asuvad Voncari omanikud Eestis ja on seotud Tallinna Sadama endise või praeguse tegevjuhtkonnaga. «Lepime sedasi kokku, et me üksteist ei lollita,» ütles Palu vastuseks küsimusele, kas ta ise on seotud Voncari omanikega.
Voncari omanikest ei ole enda sõnul teadlik ka Enn Pant, kes oma vastukirjas advokaadibüroole Teder & Rask teatab, et aktsiate emissioon oli seaduslik ja haldusnõukogul puudub alus kellegi süüdistamiseks.
Kui emissioon oli seaduslik, siis ei tohiks Kenno Vilippuse sõnade kohaselt Voncari omanikud olla saladus. «Kuna haldusnõukogu ei kuulutanud emissiooni ebaseaduslikuks, siis on teoreetiline võimalus, et me pöördume selguse saamiseks kohtusse,» ütles Kenno Vilippus.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele