Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Sadamatel kraanid kinni

    Valitsus on 6. septembri määrusega kinnitanud tollipunktid, mille kaudu on lubatud toidukauba, taimede ja taimsete saaduste sisse- ja väljavedu. Sadamatest mahuvad nimistusse Tallinna linnasadam, Kopli, Muuga, Pärnu, Lehtma ja Roomassaare sadamad.
    Virumaa eksportöörid saavad paugu, on Kunda sadama kapten Aadu Nurmsalu mures. «Stalini ajal oleks sellise määruse väljamõtleja maha lastud,» ägestub ta.
    Nii Kunda kui Paldiski sadama juhtide kinnitusel kahaneb määruse jõustudes sadamaid läbiv kaubavoog pooleni senisest.
    Paldiski lõunasadama direktor Valdo Heinla teatab, et määruse tõttu on kogu sadam ärevil. Paldiski lõunasadama kaudu on tänavu Eestist välja veetud 200 000 tihumeetrit metsamaterjali, tuleval aastal on plaanitud kogust kuni 50% võrra suurendada.
    Määrusest mõni päev tagasi esmakordselt kuulnud teede- ja sideministeeriumi asekantsleir Viktor Palmeti sõnul peab kõigil sadamatel olema võrdne õigus ettevõtlusega tegelda. «Kui ei saa määrusele arusaadavaid põhjendusi, esitame vastuväite,» lisab ta.
    Määrust põhjendas põllumajandusministeerium toidukauba sisse- ja väljaveo riikliku kontrolliga, mida ei suuda igas sadamas teha, edastab valitsuse pressiesindaja Marika Saarna-Siimann.
    Istungil tekitas määrus ministrites vastakaid arvamusi, aga jutt käis ikka toidukauba kontrolli vajadusest, meenutab ta. «Tõenäoliselt halvendab määrus eksportijate võimalusi,» möönab Siimann. Samas nõuab Euroopa Liit, et kontroll peab olema tehtud, lisab ta.
    Kunda sadama kaudu Jõgeva ja Virumaa talupidajate kasvatatud õlikultuuride Soome eksporti korraldava Kesk-Eesti õlikultuuride ühistu esimees Mart Tooming ei saa aru, miks peab takistama väljavedu. «Soome tahab võtta, aga Kundast ei tohi välja viia,» on ta hämmeldunud.
    Tänavu sügisel viidi Kunda sadama kaudu õlikultuure Soome 6000 tonni ehk 18 miljoni krooni eest. Kui talumehe autokoorem on kolm tonni, siis toob ta selle Virumaalt Kundasse, aga Muuga sadamasse enam viia ei jõua, nendib Aadu Nurmsalu.
    Paldiski lõunasadamale on kogu oma ekspordilootuse rajanud Eesti möödunud aasta suurim metsavaruja AS Mets ja Puu, mille omanik on kaubanduskontsern Thomesto Sverige. «Meie jaoks on see koshmaar,» sajatab firma logistik Hillar Väravas. «Kui määrus jõustub, oleme täiesti käpuli,» ohkab ta.
    Veidi õnnelikumas seisus on Stora kontserni kohalik firma Stora Forestry Balti OÜ. Lisaks Kunda ja Paldiski lõunasadamale on nad veidi ka Pärnu sadama kaudu puitu Eestist välja saatnud.
    Paldiski sadama laiendamine toimus puidufirmade krediidi abil. «Meil on õigus sadamalt investeeringud tagasi nõuda,» teatab Stora Forestry Balti ostujuht Ants Rand.
    Oleme investeerinud Paldiski sadama terminaali ehitusse üle 10 miljoni krooni ja seal töötab 24 meie inimest, toetab Hillar Väravas. Maakondades ei saa elu seisma jääda, leiab Läänemaa Dirhami sadama direktor Arder Väli. «Meil ehitatakse aga Tallinna linnriiki,» tõdeb ta.
    «Valitsust tuleb tümitada selle eest, et otsustatakse väära info põhjal, seega ei teadvustata määruse tähtsust majandusele,» lausub Väli.
    Põllumajandusministeeriumi osakonnajuhataja Toomas Kevvai kinnitusel on määruse vastuvõtmisega kiirustatud. Selle muutmine on päevade küsimus, lisab ta.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Ukraina säilitas vabastuse tollimaksudest, aga suure erandiga
Euroopa Parlament kiitis heaks Ukrainale tollimaksuvaba kauplemise erandi pikendamise tuleva aasta juunini. Euroopa Komisjon saab aga tugeva tööriista.
Euroopa Parlament kiitis heaks Ukrainale tollimaksuvaba kauplemise erandi pikendamise tuleva aasta juunini. Euroopa Komisjon saab aga tugeva tööriista.
President jätab Venemaal tegutsevale ja laienevale ettevõtjale teenetemärgi alles
Presidendi kantselei jätab alles teenetemärgi ettevõtjale Jaan Puusaagile, kelle firma Wolf Group tegutseb tütarfirmade kaudu Venemaal edasi ja nimetab sõda “erioperatsiooniks”.
Presidendi kantselei jätab alles teenetemärgi ettevõtjale Jaan Puusaagile, kelle firma Wolf Group tegutseb tütarfirmade kaudu Venemaal edasi ja nimetab sõda “erioperatsiooniks”.