Tarbija jaoks tähendavad sealiha kaitsetollid, et esialgu võivad hinnad tõesti veidi tõusta, kuna praegu on turul puudujääk. Pärast hakkavad need kindlasti langema. Siga on küllaltki kiire käibega, tähendab, kui sel aastal on defitsiit, siis aasta-poolteise pärast on juba üleküllus ning tihe konkurents tingib selle, et hinnad hakkavad langema. Nii et see on täiesti põhjendatult ja argumenteeritult öeldud.
Kaitsetollide sisseseadmine ongi eelkõige tarbijakaitse. Selles mõttes, et konjunktuuriinstituudi andmetel eelistab 73 protsenti inimestest kodumaist toodet. Siis on Eesti tarbija kindel, et ta ostab lihasaadust, mis on eestimaine, et siin ei ole sellega vääriti käitutud.
Tootjale annab kaitsetoll kindluse, et ta väljub ebaausast konkurentsist. Tuleb välja toote õige hind. Praegu me ju tegelikult toodame liha alla omahinna. Kui me nüüd kehtestame tollid, siis me pareerime selle, et väljastpoolt saaks tulla subsideeritud ja igasuguste täiendavate soodustustega tooraine sisse. Tekib võimalus tootmist jätkata, sest praegu ei ole see võimalik.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Millest need hinnad tar-bija jaoks madalamaks lähevad, kui me tooret kallimalt sisse ostame? Meil on rehkendused tehtud, et kui sealiha hinda praegu 30% tõsta, siis meie lihatooted tõusevad tarbija jaoks Eesti turul 17%. Arvestamata sinna juurde energia, vee, kütte jm hinna tõusu.
Kui toore kallineb 30--35% ja meie lihatöötlejate valmistoodang 17--20%, siis järgneb teine löök ning Eestisse hakkab sisse tulema juba valmistoodang -- Soome, Rootsi, Taani, Hollandi oma. See on täiesti kindel, valmistoodangul ju mingit tolli ees ei ole.
Küsimus on selles, et Eestis on sealihast kui toorainest puudus umbes 40%. Nii või teisiti me peame sisse ostma, kas siis toorainet või valmistoodangut.
Kaitsetollide mõju, et siseturul sealiha hind tõuseb ning meie tootjad hakkavad seetõttu rohkem kasvatama, avaldub alles kusagil poolteise-kahe aasta pärast, aga siis on hilja juba. Seda, et nad hakkaksid kohe ülehomme hulga rohkem sigu kasvatama, ei ole ju.
Kaitsetoll meile mingit kasu ei too, ei meile ega ka tarbijale.