Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuidas mõjutab seadus reklaamiagentuure?
Reklaamiseaduse mõju kohta on praegu raske midagi öelda.
Kui näiteks tubaka reklaamimise keeld läheb käima, siis tuleb oodata ja vaadata, kui tõsiselt seda keeldu hakatakse võtma ja kas tuleb ka mingisuguseid kohtupretsedente, kui seadust hakatakse rikkuma.
Meie seisukoht on see, et kui seadus isegi on jabur, kuulub ta täitmisele selles ulatuses, kuidas teda tõlgendatakse ja kuidas sellest on võimalik aru saada.
Mis mind murelikuks teeb, on see, et on võetud vastu selline seadus, mis võimaldab väga palju tõlgendamisvõimalusi kodanikele ja instantsidele.
Probleem on juba praegu näiteks keeleseadusega, mingisugustes kohtades nõutakse laulude tõlkimist ja mingisugustes ei nõuta. Seetõttu ei tea kunagi, kuidas vastuvõtja reklaamist aru saab.
Reklaamiseadusel ei pruugi reklaamiagentuuride majandustulemustele mingit tõsist mõju olla, sest on ju selge, et tubaka reklaami keelustamine pole tootjatele mingi uudis ja küllap leitakse oma toodangu reklaamimiseks teisi teid.
Kui me räägime reklaamiagentuuride käibe kasvust, siis on see seotud agentuuride enda kasvuga, mis omakorda näitab, et majandus on tervikuna tõusuteel. Firmadel on vaja rohkem reklaamida.
Võib-olla on asi ka selles, et Eesti ja kogu Baltimaade turg muutub ahvatlevamaks. Need, kes siia on investeerinud varasematel aastatel, näevad, et asi läheb ka reklaami poolest tõsisemaks, konkurents kasvab ja investeeringute tasuvus võib reklaamita langeda.
Aga seadus mõjutab agentuure vähe, olenevalt sellest, kellel on rohkem tubakakliente, kellel vähem. Kõik sõltub klientide struktuurist ja konkreetsetest sammudest tulevikus.
Reklaamiturg tervikuna ikkagi kasvab, sellepärast et kuigi enamik rahvusvahelisi kaubamärke on turul, läheb konkurents järjest tihedamaks. Me näeme omast käest, et reklaamieelarved kogu aeg suurenevad.
Reklaamiseadus kindlasti mingit mõju avaldab, eriti esimesel etapil. Kui agentuur on harjunud väga palju printreklaami kasutama, tekitab see kindlasti algul väikese mõõnaperioodi. Kuid edaspidi mõeldakse teiste vahendite peale ja pikas perspektiivis pole olulist mõju. Seda näeb teiste riikide kogemustest, kus on ju ka tubaka ja alkoholi reklaamimine keelatud.
Reklaamiseadus mõnin-gaid agentuure puudutab, mõningaid mitte. See oleneb tubakaklientide osakaalust. Meid ta eriti ei puuduta ja ma arvan, et ega tubakatootjad seaduse mõjul vähem reklaamima ei hakka. Reklaam läheb lihtsalt teistesse kanalitesse ja saab teistmoodi teostatud.
Praegu liiguvad agentuuride käibed ülespoole. Meie täheldame reklaamituru kasvu taga kohalike firmade aktiviseerumist. Oli ka viimane aeg, sest välismärgid on liiga kaua konkurentsitult siin turuosasid haaranud. Eesti märgid hakkavad ka väljapoole minema ja see tähendab kohalikele agentuuridele loomulikult tööd.