Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tänane hinnatõus näitab kartellikokkulepet
Tänasest tõuseb ühe liitri bensiini aktsiisimäär 70 sendi võrra. See toob autojuhtide meelehärmiks lähiajal kindlasti kaasa bensiini jaehinna märgatava tõusu.
Äripäeva arvates näitavad lähipäevad hästi ära, kas suurte kütuse jaemüügifirmade vahel on sõlmitud kardetud kütusehindade muutmise kokkulepe või mitte.
Kui enamik suuri autokütuse müüjaid tõstab täna või lähematel päevadel võrdselt bensiini hinda ja seda hinnatõusu põhjendatakse mootorikütuse aktsiisimäära tõusuga, siis on kahtlematult tegemist kütusefirmade kokkuleppega.
Sõltumata täna tõusnud aktsiisimäärast peaks lähinädalatel tanklates kütuse hind jääma samaks, sest bensiin, mida täna müüakse, ei ole maksustatud kõrgema aktsiisiga.
Eelmised aktsiisitõusud on näidanud, et kütusefirmad on enne aktsiisi suurenemist agaralt endale varusid soetanud. Tallinna tolliinspektuuri ülema Toomas Udu kinnitusel ei ole erand ka seekordne aktsiisitõus. Udu hinnangul tuli novembris Eestisse kaks korda rohkem kütust kui varasematel kuudel ja tõenäoliselt on kõik vabad mahutid bensiiniga täidetud.
See lubab naiivselt oletada, et detsembris bensiini hind uue aktsiisimäära tõttu veel ei tõuse. Bensiini hinna tõusule ei viita ka maailmaturul toimuv.
Eesseisval paaril nädalal on kütusefirmadel küllalt palju võimalusi bensiini hinnaga mängida, et nii endale kliente üle meelitada. Saab näha, kas kütusefirmad selle peale lähevad või on nad oma äri ajamiseks valinud kergema tee: leppinud konkurentidega bensiini hinna tõstmises kokku.
Selge on see, et regulaarselt toimuvast aktsiisimäära tõusust tulenevalt suureneb järgnevatel aastatel ka bensiini hind. Riigikogu otsuse kohaselt kerkib järgneval neljal aastal kütuse aktsiis igal aastal 50 sendi võrra.
Kütuseaktsiisi järk-järguline suurendamine on õige, sest nii maksustatakse otseselt tarbimist. Samuti on õige põhimõte, et kütuseaktsiisist laekuvad summad suunatakse teede ehitusse ja parandusse. Samas peaks aga koos aktsiisimäärade tõusuga kaasnema otsese maksukoormuse vähenemine. Seda teed pole praegune valitsuskoalitsioon julgenud kahjuks minna.
Kindlasti tuleb varsti ka see aeg, kus kütusehindu ei korrigeerita enam üheaegselt. Varsti on bensiiniliitri hind juba nii kõrge, et iga bensiini hinna muutus avaldab olulist mõju tarbimisele.
Praegu sellist tasakaalupunk-ti veel saavutatud ei ole ja sellepärast ongi kartellikokkuleppe-hõngulised hinnatõusud võimalikud, sest keegi suurtest kütusefirmadest ei ole huvitatud salajasel kokkusaamisel kokku lepitud hinnataseme murdmisest.
Toimetus usub, et koos bensiini hinna tõusuga muutub ka bensiini jaemüügifirmade vaheline konkurents aktiivsemaks ja karmimaks. Sellepärast soovitaks tarbijatele soetada endale mitme kütusefirma kliendikaart. Mingeid lisakulutusi see kliendilt ei nõua, aga samas muudab bensiinimüüjate vahel valiku tegemise vabamaks ja ka soodsamaks.