Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ehitusturu tipus läheb teravaks

    1996. aasta novembrist Merko Ehituse nime kandva ehitusfirma eelkäija EKE Merko asutati 1990. aasta novembris. 1991. aasta märtsis osteti üles Tallinnas ja Karjalas ehitava EKE MRK (mehhaniseeritud rändkolonn) vara.
    Praegune Merko Ehitus ehitab põhiliselt Eestis, kuid naaberriikide osatähtsus peaks pikemas perspektiivis suurenema.
    Olulisim objekt, mida praegu ehitatakse, on Ühispanga peahoonea Tartu maantee algul Tallinnas. Viimasel ajal ongi firma tuntust kogunud peaasjalikult pangahoonete ehitamisega.
    EMV on Merkost palju vanem ettevõte, moodustatud tollase ENSV põllumajandusministeeriumi alluvusse 1949. aasta oktoobris.
    Tollal oli ettevõtte põhitegevuseks maaparandus. 70ndatel hakati järjest enam tähelepanu pöörama ehitusele, sealhulgas ka puurimisele ja lõhkamisele. EMV-l oli oma puidu-, betooni- ja metallitööstus, samuti ka majavalitsus, sest ettevõte ehitas oma töötajatele umbes 1000 korterit ja jäi siis nende omanikuks.
    1991. aasta juunis moodustati EMVst erakapitalil põhinev aktsiaselts. EKE müüs EMV-le tehnikat ja seadmeid, põhivara tuli rentida.
    Nii Merko Ehitus kui ka EMV on börsiettevõtted. Merko Ehitus noteeriti börsil möödunud aasta mais, EMV aasta varem.
    Merko aktsia kõrgeim hind oli möödunud aasta mais 131,5 krooni, madalaim sel kevadel, 55 krooni. Aktsionäre on Merko Ehitusel praegu 292.
    EMV aktsia kõrgeim hind on olnud 1850 krooni (enne aktsia nimiväärtuse 10kordset vähendamist) möödunud aprillis, madalaim, 30,5 krooni, sel veebruaril. Ettevõttel on 643 aktsionäri.
    Veidi enne ühinemiskõneluste avalikustamist nädal tagasi alustasid mõlema firma aktsiad tõusu, mis kulmineerus pärast loodava ühendfirma aktsiate jaotust. Eile sulgus EMV aktsia 43,05 ja Merko aktsia 94 kroonil.
    Ühinemise idee tuli EMV poolt. «Arvestades meie aktsiahindade kulgu läbi aegade, on EMV ja Merko Ehituse hinnad võrdsed, kuid selleks, et Merko Ehitust üldse läbirääkimiste laua äärde saada, pidime leppima säärase aktsiajaotusega,» räägib ettevõtte nõukogu esimees Jaan Koort.
    Esialgse kokkuleppe kohaselt jaguneb aktsiakapital ühinenud firmas 59% Merko Ehituse omanikele ja 41% EMV aktsionäridele.
    2000 ehitusettevõtet on Eestile palju, tõdevad kõik asjaosalised. Suurliitumisi on aga teoks saanud mõni üksik, näiteks hiljutine EE Grupi otsus osta Tartu suuruselt teise ehitusfirma Linnaehituse enamusaktsiad.
    Ka Merko on partnerit otsinud pikemat aega. 1997. aasta suvel liikusid kuuldused Merko liitumisest Kogeri & Sumbergiga, mis tollal ümber lükati. Väidetatavalt oli ühinemise mittetoimumise põhjus Kogeri & Sumbergi väärtuse mitteteadmine, sest Merko oli juba börsiettevõte, Koger & Sumberg mitte.
    Koort meenutab, et ühinemise idee lõi talle pähe mullu jõulude ajal. Tema sõnul on EMV olnud Merkoga võrreldes alati esimene: börsile tuli EMV aasta enne Merko Ehitust, samuti korraldati aktsiaemissioon varem, ning nüüd ka ühinemise idee.
    Koorti sõnul võiks tema meelest ühinenud firmas olla EMV osakaal ka 46%. «Me kavatseme siiski võtta kolmanda erapooletu analüütiku, kes määraks kindlaks suhte, mis oleks õige ja mõlemale poolele vastuvõetav,» lubab ta.
    Esimene võimalik objekt, mida ühinenud firma võib ehitama hakata, oleks Tallinna lennujaam, mille renoveerimistööde konkursil osalevad mõlemad -- EMV koos ABB- ga, Merko Ehitus aga Kogeri & Sumbergi ning Norman Linnaehituse ASiga.
    Kokkulepped konkursil osalemiseks tehti enne, kui sai teatavaks ühinemiskavatsus, räägib Koort. Ta lisab, et kui Merko või EMV oma partneritega konkursi võidab, siis hakkab renoveerima lennujaama ühinenud ettevõte, kuid praegu on nad siiski konkurendid.
    Juhul kui kahe ettevõtte ühinemine teoks saab, koondamisi ette ei nähta.
    Merko tegevjuht Algerd Andruskevit?us on öelnud, et on puudus tegusatest inimestest, seetõttu peab tulevane suurfirma töötajaid juurde palkama. Merko nõukogu esimees Toomas Annus tunnistab siiski, et ühineval firmal pole vajadust võtta tööle nii palju inimesi, kui kahel firmal eraldi.
    Esialgu kavatsetakse kasutusele jätta mõlema firma kaubamärgid. Küsimusele, kuidas ta seda ette kujutab, vastab Koort: «See on hea küsimus, nagu on tavaks vastata siis, kui vastust ei tea. Kuid kuna siiani on EMV tegelenud põhiliselt insenerehitusega ja Merko üldehitusega, siis esialgu jaotuvad ka kaubamärgid.» Ta nendib siiski, et tulevikus on vaja uus nimi leida.
    Kahe kaubamärgiga soovisid turule jääda ka mõni aeg tagasi ühinemiskõneluste peatamisest teatanud Hansapank ja Hoiupank.
    Andruskevit?us on eelnevalt öelnud, et Merko Ehituse ja EMV ühinemisel tekib arvestatav konkurent ka Euroopa turu jaoks. Samuti aitab liitumine Annuse sõnul kokku hoida üldjuhtimiskulusid.
    Uue firma juhatuse esimeheks saab ilmselt Toomas Annus ja nõukogu esimeheks esialgse plaani kohaselt Algerd Andruskevit?us.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.