Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autofirmade ühinemisbuum

    Chrysleri ja Daimleri ühinemine on mõnevõrra ebatüüpiline, sest nad ei konkureeri ei geograafiliselt ega tooteturul. Kuid sedavõrd suur tehing, mille väärtus on 1080 mld Eesti krooni, ei jäta kindlasti ühtki konkurenti mõjutamata ja äratab rohkesti küsimusi autotööstuses, kus aastaid valitseb ületootmine.
    «Ma usun, et autotööstuses tuleb rohkesti firmade liitumisi,» arvab maailma suurima autoosade tootja Delphi president J. T. Battenberg. «Selle tulemusena näeb ostja esmakordselt paljude aastate jooksul autohindade alanemist, sest kulude vähendamise vajadus on firmadel tohutu suur.»
    Euroopa komisjoni andmetel on ainuüksi Euroopas autotööstuse üleliigne tootmismaht kuni seitse miljonit autot aastas. Veelgi hullem on olukord Jaapanis, kus majandusseisak on piiranud autoostmist ja Aasia kriis vähendanud ka autoeksporti.
    Autotootjatele on pakkunud mõningast lohutust üksnes USA, kus tänu majandusbuumile on ostetud aastas keskmiselt 15 miljonit uut autot. Kuid USA hea müük ja Ida-Euroopa kasvav autoturg ei ole ülemaailmsele autotootmisele küllaldane.
    Uuendused, mis varem on edukatel firmadel aidanud leida uusi turge, firmasid enam eriti ei aita. Uus tehnoloogia on uue mudeli väljatöötamise tsükli kahandanud kahele aastale, mis ei anna konkurentide ees enam erilist edu.
    Samal ajal on konkurentsi järjest tihendanud uute autotootjate turule tulek. Lõuna-Korea järel kavandavad oma autotööstuse väljaarendamist Malaisia, Indoneesia, India ja Hiina ning autoeksport on üks nende strateegia koostisosi.
    Uute, madalamate tootmiskuludega turule tulijate mõjul on kasvanud surve autohindade alanemisele. Konkurentsitihedal Euroopa autoturul mõjutab autohindade alandamist lähiajal ka ühisraha euro käibeletulek.
    Eeltoodud põhjustel ei jää autofirmadel muud üle kui asuda kulude vähendamisele. Ja autofirmad on jõudnud järeldusele, et parim viis kulusid kärpida ja ületootmist vähendada seisneb kas firmade liitmises või ülevõtmises.
    Eelmise aasta suurimad ostutehingud tehti põhiliselt USA ja Lääne-Euroopa autofirmade vahel. Daimler-Benz oli ka siis aktiivne ja ostis oma USA tütarfirma kaudu Fordi veoautotehase 3,96 mld Eesti krooni eest. Aasias natsionaliseeris Lõuna-Korea valitsus KIA 4,15 mld Eesti krooni eest. Daewoo ostis 53,5% Ssang Yongi aktsiatest.
    Suurimad ostutehingud tehti aga hoopis autööstuse allhankefirmade vahel: USA suurimad allhankijad ostsid 1997. a oma Euroopa konkurentide aktsiaid 79 mld Eesti krooni eest. Suurima tehingu tegi USA Caterpillar, mis ostis Briti diiselmootoritootja Varity Perkins.
    Maailma kõige konkurentsitihedamaks on kindlasti Saksa autoturg. Kolme põhilise konkurendi -- Daimler-Benz, Volkswagen ja BMW -- vahel käib äärmiselt tihe võistlus. Seal on maailma suurimad tootmiskulud ja müük suhteliselt väike. Seni on pääseteeks olnud rekordiliselt suur autoeksport.
    Kui äsja sai teatavaks Daimleri ühinemine USA Chrysleriga, siis BMW ostis juba neli aastat tagasi Briti Roveri ja soovib nüüd osta Briti luksusautotootjat Rolls-Royce'i, kuid selle pakkumuse trumpas üle Volkswagen (VW).
    VW on teatanud, et kui ta ei saa Rolls-Royce'i, siis hakkab ta ise tootma luksusautosid kas Horchi või Bugatti nime all. Lisaks on Volkswagen otsustanud hakata konkureerima Daimleriga veoautotootmises, olles huvitatud Volvo ja Saksa MANi veoautotootmisest. Daimler omakorda asub VWga võistlema väikeautode klassis.
    Daimlerile kannale astuv BMW on rahvusvaheline firma, sest Rover toodab kontserni autodest 45%. BMW-l on tehased ka Lõuna-Aafrikas ja USAs. 1980. a alates on BMW oma toodangut kahekordistanud. FT-DI
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Lühikeseks müüjatel oli rekordiline nädal
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Lühikeseks müüjad teenisid suurt tehnoloogiaettevõtete aktsiate müügist rekordilise nädalase kasumi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Gaasitoru värvi alt kraabiti välja keelatud Vene osad. Leedu tülis vaadatakse ka Infortari firma poole
Leedus lahvatas suur skandaal, kui selgus, et Leedu-Poola gaasitoru pandi keelust hoolimata kokku Venemaalt pärit osadest. Ühe versiooni järgi jõudsid keelatud osad lõunanaabrite juurde Eesti ettevõtte kaudu.
Leedus lahvatas suur skandaal, kui selgus, et Leedu-Poola gaasitoru pandi keelust hoolimata kokku Venemaalt pärit osadest. Ühe versiooni järgi jõudsid keelatud osad lõunanaabrite juurde Eesti ettevõtte kaudu.