3 veebruar 1999

Hea, kui raha tuleb,

halb, kui läheb

Alexela tanklaketi endiste omanike Juhan Kolgi ja Urmas Pasti 150 miljoni kroonine ning kommivabriku Kalev 30 miljoni kroonine investeering Ukrainasse on leidnud Eestis elavat vastukaja. Üks on juhus, aga kaks on võib-olla juba seaduspära, mis näitab uusi suundumusi Eesti majanduses. Levicomist saadud raha on samuti kavas investeerida välja, Lätti ja Leetu.

Hea, et eesti meestel jätkub taas raha, et saab järgmisi ettevõtmisi kavandada. Hea on ka see, et Eesti ei takista administratiivselt kapitali väljavoolamist. Halb on see, et raha ei leia endale Eestis soodsamaid projekte (kas ööklubi Titanic ei tasu ennast ära?). Tuleb raha lääne poolt, näiteks rootslaste käest, ja praktiliselt ilma vahepeatuseta siirdub ukrainlaste kätte. Transiit, asi seegi. Kindlasti oleks see raha võinud kohapeal peatudes mõne tsükli lisaväärtust toota. Mis on ehk hea ettevõtja seisukohalt, pole kõige parem riigi kui terviku seisukohalt, aga sellele ei pea mitte ettevõtja mõtlema.

Ettevõtjale ei saa kuidagi ette kirjutada, kus ja kellega ta oma äri ajab. Kus tundub olevat soodsam, sinna ta läheb. Mis selles halba on, kui ärimehed on Ukrainas avastanud turuni?i?

Eesti kapital loob Ukrainas uusi töökohti, maksab seal kohalikke makse, lõppkokkuvõttes toodab lisaväärtust seal. Kõige parem oleks, kui tootmine käiks Eestis, aga kaup läheks piiri taha, sealhulgas Ukrainasse.

Halva kõrval on hea pedagoogiline moment, et Eesti riik on asunud investeeringute väljamineku probleemi teadvustama, et see, mis Eestisse tuleb, kinnitaks siin pikemaks ajaks ka kanda. Mida riigil teha annab, see on makromajanduse klassika: ettevõtte maksukoormuse vähendamine, riigiettevõtete ja maa erastamine, kindel kroon, eesti kaupade turgude eest võitlemine, teiste riikide kaitsetollidest läbimurdmine, liitumine WTOga jne.

Ei saa öelda, et midagi poleks tehtud. Sihipärane tegevus on käivitunud, riik on asunud Eesti üldisi majandushuvisid mujal maailmas palju aktiivsemalt kaitsma. Aga see ongi riigi ülesanne, ettevõtjal oma jõududega on tunduvalt raskem. Ja vähemalt praegu selle teenuse eest ettevõtja maksab. Eesti road show peab mööda maailma käima pidevalt.

Autor: Mati Feldmann

Hetkel kuum