3 juuni 1999

Neste-Statoili liitvõrk teeb turu jäigemaks

Fortum (Neste) ja Statoil otsustasid ühendada oma jaemüügivõrgud ja naftaterminalid Balti riikides, Poolas ja Venemaal. Vähemasti Eestis saab loodav ettevõte ligi kolmandiku turust.

Äripäeva arvates see ühinemine bensiinitarbijale pikas perspektiivis kasuks ei tule.

Kui Skandinaavia turu on Neste ja Statoil omavahel sõbralikult ära jaganud, nii et Statoil ei trügi Soome ja Neste Norrasse, siis Eesti (Balti) turul oldi seni ikkagi konkurendid. Kokku leppida on kergem kui konkureerida. Kokkulepetele minnakse üldjuhul mitte kliendi, vaid enda huvisid silmas pidades.

Mugavamaks läheb Neste ja Statoili püsiklientidel. Enam on bensiinijaamu ühes ketis, ühe kaardiga saab rohkemates tanklates hakkama. Ühendketis areneb ka teenuse kvaliteet, sest endist hulka töötajaid ja võib-olla ka tanklaid pole enam vaja ja alles jäetakse parimad. Oskusteabe ja logistika liitmisest ning juhtimiskulude vähenemisest võiks eeldada tarbija jaoks positiivset mõju kütuse hinnale.

Samas tekib nn Nestoiliga peaaegu et kütuseturu ainudikteerija, mis lubab arvata, et hind niisama lihtsalt alanema ei kipu. Nagu arvas eilses Äripäevas Alexela Oili peadirektor Heiti Hääl, pigem isegi tõstetakse hinda. Seega tähendab mõneti mugavam olukord kütusetarbijale suuremaid väljaminekuid.

Lausmonopoli ei teki. Kuskil 40% loetakse üldiselt optimaalseks turuosaks, edasine turu haaramine muutub juba liialt kalliks. Vaevalt ühendatud kettki kaugemale kipub. Võib kindel olla, et Shell ei lase Eesti turul täiesti vaid Statoili taktikepi all mängida.

Probleemsemaks läheb jalulpüsimine väiksematel kütuseturul tegutsejail. Neil jääb üle kas samuti seljad kokku panna või konkurentsis hääbuda. Viimane tähendab tanklate arvu ja seega tarbijaile valikuvõimaluste vähenemist. Osal väikestest kütuseärimeestest võib olla võimalus miljonärideks saada, kui Shell turuosa laiendades nende firmad endale ostab.

Nii võib tulevikus konkurents Eesti kütuseturul nõrgeneda. Kindlalt jäävad kaks -- ühendatud Statoil-Neste versus Shell. Ent kahekesi, kui pisemaid tegijaid, keda üleolevalt turusolkijateks kutsuda saab, jalus ei ole, on turgu lihtsam jagada.

Vaid kaks põhitegijat turul ei pea kliendi pärast pingelist hinnasõda pidama, surve hinna langetamiseks väheneb ja kütuse hinna elastsus kannatab. Jäigemad tingimused tähendavad kütusetarbijale pigem kallimat kui odavamat autojooki.

Hetkel kuum