Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Leedu liti devalveerimiseks ei ole põhjust

    Leedu tootjad suudavad Balti riikides edukalt konkureerida. Kulude tase on väike ning seda konkurentsivõimelisem ollakse Euroopa Liidus. Miks on vaja devalveerida, kui eksport Euroopa Liidu riikidesse kasvas esimeses kvartalis 7 protsenti? Devalveerimine ei tooks mingil juhul ekspordi hüppelist kasvu ELi, milles Leedu näeb edaspidi oma peamist turgu.
    Tõsi on, et eksport Venemaale ja SRÜ riikidesse varises sügisel kokku. Kui aga Venemaa keskpank viis sisse valuutapiirangud ja hakkas sooritama rubla tugioste, stabiliseerus rubla 20--24 rubla tasemel dollarist ning kohe oli märgata ka Leedu ekspordi suurenemist.
    Valuutakursi muutmiseks oleks põhjust, kui Leedu näekski oma peamist eksporditurgu just Venemaas ning sooviks end seal konkurentsivõimeliseks teha. Sellisel juhul peaks aga devalveerimine olema palju suurem kui 15--20 protsenti, mida analüütikud praegu dollari viimase aja kursitõusu elimineerimiseks on pakkunud.
    Siis puhkeks paanika, investorite usaldus lööks kõikuma, intressid hüppaksid üles ning majanduse kiirest jaluletõusust ei saaks juttugi olla.
    Investorid jälgivad tähelepanelikult Leedu poliitilist elu, sest valuutakomitee süsteemi puhul on vahetuskursi fikseerimine puhtalt poliitiline küsimus.
    Arvan, et spekulatsioonid on liikvele läinud Leedu keskpanga ja eelmise rahandusministri lahkarvamustest ajahetke valiku üle, millal litt dollarist lahti siduda ning fikseerida uus kurss eurost ja dollarist koosneva valuutakorvi suhtes.
    Leedu uus rahandusminister on öelnud, et valuutapoliitikat ei muudeta enne 1999. aasta lõppu. See on tark samm, arvestades dollari praegust tugevust ja euro nõrkust. Kui litt ümber siduda dollari praeguse taseme pealt, oleks uus kurss suhteliselt ebasoodus.
    Ebakindlus liti võimaliku devalveerimise ümber kasvab tõenäoliselt sedamööda, mida lähemale jõuavad valimised. Tähtis on, et poliitikud ei annaks kiusatusele järele, kui nii kodu- kui välismaised organisatsioonid eelkõige oma huvide eest kõnelevad, vaid ise olukorda põhjalikult analüüsiksid.
    Ka näitavad senised kogemused, et minimaalne devalveerimine investoreid tavaliselt ei rahulda. Devalveerimisootused jäävad püsima ning see on väga ohtlik.
    Autor: Ando Muldre
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.