Tõnis Oja • 22. september 1999 kell 22:00

Bensiini hind üle 9 krooni vähetõenäoline

1. detsembril kerkiv kütuseaktsiis 50 sendi võrra liitri kohta ja üle poole aasta kestnud nafta hinna tõus teeb autoomanikud murelikuks. Kui kõrgele bensiini jaehind võib aasta lõpuks tõusta?

Koos käibemaksuga on aastalõpul oodata bensiini 95E jaehinna enam-vähem automaatset tõusu 59 senti liitri kohta, 8,70 kroonile liiter. Seda kõike eeldusel, et dollari kurss, toornafta hind ja suuremate kütusefirmade (Statoil, Neste jt) kasumimarginaalid jäävad praegusele tasemele. Enimkasutatava bensiini 95E jaehinna kerkimiseks 9 kroonini liiter peaks nafta hinna püsimisel praegusel tasemel dollari kurss tõusma 17,5 kroonini. Nii kõrget kursitõusu ei julgeks küll prognoosida, sest Euroopa keskpank laseb dollaril kerkida euro suhtes arvatavasti maksimaalselt üks-ühele ehk 15,6 kroonini. Dollari edasist tugevnemist takistatakse interventsioonidega.

Veidi problemaatilisem on nafta hinna liikumine lähitulevikus. Veebruari lõpust on nafta maailmaturu hind kerkinud 10 dollarilt barrel 23-le dollarile ehk üle 100 protsendi. Naftat eksportivate riikide organisatsiooni (OPEC) ekspordipoliitika, saabuv talv ning sajandivahetuse arvutiprobleemide kartus võib nafta hinda veidi küll tõsta, kuid hinna ülemine piir on küllaltki lähedal. Aasta lõpuks võib bensiini hind Rotterdamis tõusta umbes 240--250 dollarini tonn, mis teeb dollari praeguse kursitaseme juures bensiini 95E jaehinnaks maksimaalselt 8,75--8,80 krooni liiter. Paljud märgid näitavad, et nii dollari kursi kui ka nafta hinna tõus on asendunud (asendumas) langustrendiga, mis võib tarbijatele tähendada bensiini hinna tõusu «vaid» paarikümne sendi võrra.

Hetkel kuum