3. veebruar 2000 kell 22:00

Kui usutavad on hindade tõstmise põhjendused?

See oleks küll aus ülestunnistus, kui keegi ütleks, et raskel ajal tahaks rohkem raha teenida. Meie valdkonnas ilmselt selliste avaldustega esineda ei saa, ehitajaid on liiga palju ja konkurents on väga valus.

Kui hinda tõstetaks põhjendamata, ega see ei häiriks. Mis seal ikka nii väga põhjendama peab. Ju siis neil südametunnistus endal piinab, et nad peavad seda pidevalt nagu iseendale rohkem tõestama, et hinnatõus on õigustatud. Pidev põhjendamine näitab, et tegelikult on seal taga ikka suurem kasumisoov. Võiks välja öelda, et tahame jah rohkem pappi teenida. Selles pole midagi ebaloomulikku.

Turumajanduses on ettevõtte eesmärk kasumit teenida. Aga klientuurile on vaja midagi seletada, see on selline publikuga mängimine. Need seletused mulle tõesti korda ei lähe, sest ma tean hästi, et kui kütus kallineb maailmaturul, siis ta kallineb ka meil. Siin on oma loogika. Aga näiteks telefoni puhul on teine asi -- teame, millised on Eesti Telefoni kasuminumbrid. Siin on lihtsalt otsitud põhjused. Juba praeguste tariifidega on kasuminumbrid head. Aga sellise tegevuse peab lihtsalt tarbijale võimalikult meeldivaks tegema.

Kuna neid põhjendusi tuleb nii tihedalt, siis ega nad eriti korda ei lähe. Küll aga on kindlasti olukordi, kui põhjendused on objektiivselt õiged. Aga kui vaadata kütusefirmade käitumist -- kui naftahinnad kipuvad tõusma, tõusevad hinnad ka tanklates, küll mingis olulises ajalises nihkes, mis jääb mulle arusaamatuks. Aga nad teps mitte sama hoogsalt ei lange.

On selge, et ettevõtjad kasutavad seda võimalust ära. Hind on tõusnud ja ütled sa sinna juurde, et aktsiis tõusis või dollar on kallis. Palju lihtsam on alati väita, et tegemist on mingite vääramatute asjaoludega kui sooviga rohkem kasumit saada.

Ausalt öeldes ega need põhjendused mulle suurt korda ei lähe. Võtan seda kui loodusõnnetust või paratamatust -- kui see hind tõusis ja kui leidub ostjaid selle hinnaga, siis on firmadel võimalik hinda tõsta. Kuskil peab olema kriitiline piir, millest üle minna ei tohiks ja kustmaalt firma hakkab klientuuri kaotama.

Teisest küljest on n-ö monopolidel hinna kasv piiratud seadustega. Tarbijana eeldan, et ju siis see uus hind on vastavate ametiasutustega kooskõlastatud.

Eks tegelikult nende põhjenduste ridade vahelt võib välja lugeda, et see koor, mis riisutakse, on mingitel põhjustel õhukeseks jäänud. Ja selleks, et endiselt koort saada ehk ära elada ja investeerida, tuleb hinnatõus ette võtta.

Põhjendus võib olla mis iganes sinna juurde. Au nendele, kes seda ilusamalt põhjendada osakavad.

Hetkel kuum