• OMX Baltic0,6%304,49
  • OMX Riga−0,1%867,72
  • OMX Tallinn0,46%2 008,17
  • OMX Vilnius0,09%1 208,47
  • S&P 5000,1%5 892,58
  • DOW 30−0,21%42 051,06
  • Nasdaq 0,72%19 146,81
  • FTSE 1000,08%8 591,77
  • Nikkei 225−0,98%37 755,51
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,22
  • OMX Baltic0,6%304,49
  • OMX Riga−0,1%867,72
  • OMX Tallinn0,46%2 008,17
  • OMX Vilnius0,09%1 208,47
  • S&P 5000,1%5 892,58
  • DOW 30−0,21%42 051,06
  • Nasdaq 0,72%19 146,81
  • FTSE 1000,08%8 591,77
  • Nikkei 225−0,98%37 755,51
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,22
  • 07.05.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Nõusolekuturundus sunnib tarbijat lugema tülikaid reklaamisõnumeid

Mis võiks olla veel parem võimalus sõnumi asjakohasuse kindlustamiseks, kui saada sõnumi vastuvõtjalt nõusolek ?jah, ma soovin seda sõnumit saada??
Vastuvõtja nõusoleku saamiseks ja e-posti nimekirjade koostamiseks kutsutakse tarbijaid üles külastama kodulehekülge ning registreerima tasuta uudiskirja lugejaks. Mitmed internetileheküljed korraldavad e-posti nimekirjade koostamiseks kampaaniaid, mille käigus on võimalik võita erinevaid auhindu.
Kontaktandmete kogumiseks võib kasutada ka agressiivsemaid meetodeid, näiteks võib õlletootja noorte (nt 18- kuni 24aastaste) kontaktandmete kogumiseks jagada tänavatel õlut. Kampaania käigus pakutakse võimalust osaleda loosimisel, mille võitjaid teavitatakse üksnes e-posti (või ka SMSi) teel. Loomulikult küsitakse nõusolekut ka teiste sõnumite saamiseks.
Praktikas ei kulge eelkirjeldatu siiski nii lihtsalt, sest nõusoleku andmine nõuab tarbijalt hulga tööd ? ta peab katkestama käsiloleva tegevuse, mõtlema, tegema linnukese kasti, saatma e-kirja jne. See on aja ja tähelepanu investeering.
Nõusolekuturunduse guru Seth Godin (raamatute ?Permission Marketing? ja ?Unleashing Ideavirus? autor) halvustab telereklaami kui ?vahelesegamise turunduse? vahendit, kuna see katkestab tarbijaid sel hetkel, mil nad vaatavad oma lemmikprogramme. Selle definitsiooni järgi on nõusolekutururundus enam vahelesegamise turundus kui 30sekundiline teleklipp. Seda eriti juhul, kui tarbija ei saa oluliselt asjakohasemat pakkumist või kasulikku informatsiooni, mis võimaldaks tarbijal oluliselt säästa raha või aega, või annaks tarbijale juurdepääsu parematele, asjakohasematele pakkumistele. Vastasel korral pole tõenäoline, et tarbija tunneb, et ta on oma aega (ja/või raha) arukalt investeerinud.
Aga kui sageli tegelikult juhtub nii? Enamik nõusolekuturunduse programme on vaevalt midagi enamat kui nõusoleku spämmimine (spämm ? ilma soovi esitamata suurtele hulkadele saadetav e-kiri).
Öeldes korra jah, ummistuvad meie e-postkastid kõikvõimalike pakkumistega. Tõenäoliselt me kõik oleme registreerinud tasuta uudislehtede lugejaiks ning lõpetanud nende lugemise pärast kolmandat-neljandat numbrit ning kulutanud aega, et kustutada saabuvaid uusi e-kirju või otsinud võimalusi nende saabumise lõpetamiseks.
Viirusturundus, mis põhineb üksisiku poolt teis(te)le e-posti edastamisel ning seega ei mahu spämmi määratluse alla, pole palju parem. Pealegi võib viirusturunduse rakendamine viidata asjaolule, et brändil endal pole omadusi, et saavutada turu tähelepanu ning peab seetõttu tuginema kellegi teise reputatsioonile.
Kui viiruskampaania uudsus kaob, muutub sellise suhte parasiitlik olemus väga selgeks. Edu saadab üksnes väheseid kampaaniaid, mille sisu, pakutavad hüved on äärmiselt ilmsed ja olulised.
Ideaaliks on nõusolekuturundus CRMi (client relationship management) kontekstis. Tarbijatel on kestev (püsiv) suhe firmaga ning firmal on piisavalt informatsiooni tarbijate kohta, et teada täpselt, milliseid sõnumeid ja millal saata. Seegi on ideaalne olukord, mida väga sageli tegelikus elus ei eksisteeri.
Esiteks on küsitav firmade võime koguda piisavalt informatsiooni, et saavutada personaliseeritud sõnumite saatmine üksikisikutele. ?Perfektse sihitamise? saavutamisest näib sageli olevat puudu teatud info või siis pole see piisavalt värske. Jätkuv püüdlus järjest täpsema ja värskema info järele võib muutuda peagi talumatult kulukaks.
Teiseks, piirates end õigete sõnumite õigel ajal tarbijatele saatmisega, ei pruugi me isegi saavutada sellist müügimahtu, mis kataks andmete kogumisele ja tarkvarale tehtud kulutused.
Kas see tähendab, et nõusolekuturundus on kasutu ning kadumisele määratud? Tõenäoliselt mitte. Hetkel on ta siiski pigem tüürita laev.
Esiteks, enamikus hetkel rakendatavates nõusolekuturunduse lähenemistes on turundajad liiga ihned. Nad soovivad tarbijaid turundusprotsessi kaasates saavutada suuremat efektiivsust, ent nad ei soovi anda tarbijaile kontrolli. Seetõttu luuaksegi programme, milles soovitakse tarbijate nõusolekut, et kontrollida, milliseid sõnumeid, kellele ja millal saadetakse.
Teiseks, turundajad hindavad efektiivsust enda seisukohast, mitte tarbija seisukohast. Turundaja seisukohast võib nn nõusolekusuhe olla äärmiselt efektiivne, ent see võib tarbija seisukohalt muutuda äärmiselt ebaefektiivseks, kui tarbija peab investeerima oma aega, tähelepanu paljudesse sellistesse suhetesse. Tarbija seisukohalt on traditsioonilisel vahelesegamise turundusel üks suur eelis ? see annab tarbijale tasuta (või subsideeritud) sisu (tele-, raadioprogramm, artiklid jne) ning kui tarbijale ei meeldi vahelesegamise turunduse sõnumid, saab ta neid lihtsalt ignoreerida.
Nõusolekuturundus saavutab kriitilise massi üksnes siis, kui ta suudab pakkuda tarbijale uuel, kõrgemal tasemel väärtust. Seda suudab ta teha pühendunud, fokuseeritud ja professionaalsete nn infovahendajate kaudu, kes koguvad informatsiooni oma klientidelt, tarbijatelet ning edastavad need erinevatele teenuste, toodete pakkujatele, et leida tarbijale kõike parem lahendus. Teisisõnu, nad ?müüvad? üksikisikute nõusolekut minimiseerides nende aja ja energia kulu. Ent see ei ole enam nutikas turundusvõte või -kontseptsioon. See on täiesti erinev äri.
Artiklis on kasutatud Alan Mitchelli artiklit ?Taking liberties with permission marketing?, MW 15.03.2001
Autor: Tõnu Kõva

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele