Päev-päevalt muutub kaupade ja teenuste ostmine interneti vahendusel üha lihtsamaks ja turvalisemaks, kuid siiski pole täielikult suudetud välistada ohtu, et lisaks ausatele kaupmeestele üritavad oma osa internetikaubanduse teenistusest saada ka petturid. Seetõttu tasub alati jälgida mõningaid lihtsaid reegleid, mis aitavad kokkuvõttes tarbija raha säästa.
Esiteks tuleb internetis ostes proovida alati salvestada ja säilitada kogu tellimustega seotud info. Alles tasub hoida kõik tehingutega seotud materjalid, alates reklaamist ja kauba pakkuja kodulehekülje koordinaatidest, lõpetades koopiatega tellimustest ning kõikidest sellega seotud e-kirjadest. Tihti on just selline materjal ainus võimalik tõestus sõlmitud lepingute kohta.
Enne ostu sooritamist tasub alati ka veenduda, et te olete põhjalikult tutvunud kõigi tingimustega, mis kaasnevad mingi tehingu sooritamisel internetis. Enda jaoks tasub selgeks teha ka, kas ja kuidas on kaitstud teie poolt teenuse pakkujale edastatud isikuandmed. Juhul kui näiteks isikukoodi ja pangaarve number tuleb teenusepakkujale edastada vaid e-kirja vahendusel, on võimalus, et te üritate kaupa teha petturiga või et teie konfidentsiaalsed andmed võivad soovimatult levida, väga suur. Eesti oludes tähendab see seda, et usaldada tasub neid teenusepakkujaid, kelle teenuse eest tasumine toimub internetipanga vahendusel.
Muudel juhtudel tasub veenduda, et ostja või müüja isikuandmete (nimi, aadress, krediitkaardi number) edastamine internetis toimuks turvalise ühenduse kaudu. Kõige lihtsam on selles veenduda, kui veebibrauseri Netscape Navi-gator või Internet Explorer akna alaservas on väike suletud luku kujutis (sama, mis internetipanga kasutamise puhul).
Internetist kaupu või teenuseid ostes tasub alati kasutada krediit- või deebetkaarti, sest siis on hilisemate probleemide korral tunduvalt lihtsam oma raha tagasi nõuda. Juhul kui keegi on teie krediitkaardiga teinud lubamatuid tehinguid, informeerige sellest kohe kaardi väljaandjat.
Enne ostma asumist tasub alati veenduda selles, et te teate kauba või teenusepakkuja tausta, alles seejärel on mõtet asuda tehingu teostamisele. Ettevõttele, kelle kohta te midagi ei tea, ei tasu kunagi saata oma isiklikku informatsiooni, sest sellisel juhul on petturite otsa sattumise võimalus tunduvalt suurem. Kõige lihtsam küsimus sel juhul on: kas mina või sõbrad teavad sellise nimega firmat? Ka ei ole usaldusväärne firma, kelle postiaadressiks on suvaline postkast postkontoris või kelle koduleheküljelt on võimalik leida vaid üks eposti aadress.
Ka tasub teada tarbijale seadusega ette nähtud põhilisi õigusi, sest siis on probleemide korral tunduvalt lihtsam enda eest seista.
Internetis äri tehes ei tasu unustada ka arvutiviiruseid. Need võivad muuta ja rikkuda teie arvutis olevat informatsiooni, seega tasub alati olla veendunud, et arvuti on viirusevaba. Kõige lihtsamini saavutab selle viirusetõrje tarkvara pideva uuendamisega. Korralik tarkvara välistab pea täielikult võimaluse, et mõni isik väljastpoolt võiks pahatahtlikult kasutada arvutis olevat infot. Alati tasub internetis ostude tegemiseks kasutada uusimat tarkvara, see tagab suurima võimaliku turvalisuse. Siiski tasub suhtuda tähelepanelikult ka värskeimatele programmidele lisanduvatesse parandustesse, mis tavaliselt aitavad sulgeda võimalikke turvaauke.
Seotud lood

11% intressimäär ja kord kvartalis väljamakse: võlakirju saab märkida kuni 22. maini