• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 03.07.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Valdade probleemid

Vallad peavad kõige suuremaks probleemiks ettevõtluse ja ettevõtlike inimeste puudust, elanikkonna passiivsust. Esimesega tihedalt seotud on raha nappus, eelarve väike maht, madal tulubaas, elanikkonna maksujõuetus. Terava probleemina tuuakse esile madalat tööhõivet, tööpuudust ja rahvastikuprotsesside ebasoodsat seisundit: elanikkonna vananemist, rahvaarvu vähenemist, laste sündivuse vähenemist, pensionäride suurt osakaalu, noorte äravoolu. Vallaelu edendamist takistab ateede halb olukord. Hädas ollakse kommunaalmajandusega, vee- ja soojamajandusega, valla allasutuste remontimise ja renoveerimisega. Muret teeb investeeringute nappus. (OÜ Arenguprogrammide Keskus EMI-ECO uuringus osales 85 omavalitsust.)
Ühinemisläbirääkimisi on naaberomavalitsustega pidanud 55 küsitletutest, samas peab ühinemist vajalikuks vaid 37 omavalitsustest. Ülevaade omavalitsusjuhtide poolt nähtud ühinemise positiivsetest ja negatiivsetest külgedest on alljärgnevalt ära toodud. Kõige enam peetakse positiivseks eelarvemahu kasvu ja ametnike pädevuse suurenemist. Ühinemise peamiste negatiivsete külgedena nähakse ääremaastumist (29) ja võimu kaugenemist elanikust (22), mis on sisuliselt üsna sarnased probleemid. Teisisõnu kardetakse võimu tsentraliseerimist ja maapiirkondade huvide tagaplaanile jätmist.
Ühinemise positiivsed küljed:

Artikkel jätkub pärast reklaami

ametnike pädevuse kasv, suurem kaadri valik, haldusaparaadi parem kvaliteet;
eelarve mahu suurenemine;
investeeringute otstarbekam kasutamine;

Artikkel jätkub pärast reklaami

pikaajalise planeerimise võimalikkus, valdkondade ühtse arengukava väljatöötamine;
valitsemiskulude kokkuhoid, halduskulude vähenemine, kulude optimeerimine;

Artikkel jätkub pärast reklaami

administratiivse suutlikkuse kasv;
investeeringute taotlemine Euroopa Liidust;
omavalitsuste mõju kasv, osa funktsioone läheb üle KOVidele;

Artikkel jätkub pärast reklaami

finantsriskide vähenemine;
valdadevahelise arvelduse kadumine;
suures vallas ei teki ühe ettevõtte monopoli.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ühinemise negatiivsed küljed:
aäremaastumine, maaelu olukorra halvenemine;
võimu, otsustamise kaugenemine, infosulg, avaliku sektori muutumine anonüümseks, investeeringute koondumine keskustesse, väikeprobleemid ei leia lahendust;

Artikkel jätkub pärast reklaami

valla finantsmajandusliku olukorra halvenemine (?vaestega? ühinedes muutub oma rahakott õhemaks; naabrid viivad ära üksikisiku tulumaksu; teiste võlgade tasumine);
teenuste osutamine kaugeneb ja kallineb, sotsiaalteenuste halvenemine;
kohaliku identiteedi kadumine;

Artikkel jätkub pärast reklaami

linnaga ühinedes maavaldade väiksem esindatus;
kahe tõmbekeskuse tekkimine, osavaldade huvid erinevad, erinevad nägemused ühivalla arendamisel;

Artikkel jätkub pärast reklaami

segadus, ebastabiilsus, puudub garantii tuleviku suhtes;
ametnike asjaajamise kulud suurenevad (transport);
tööhõive väheneb maal;

Artikkel jätkub pärast reklaami

koolide ja lasteaedade sulgemine;
OÜ Arenguprogrammide Keskus EMI-ECO, Kohalike omavalitsuste majandusliku olukorra, organistasiooni juhtimise ja töötajate koolitusvajaduse analüüs, TLN, 2001( http://www.siseministeerium.gov.ee )

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 4 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele