Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jää ohustab Eesti majanduskasvu

    Jäästaap esitab täna õhtuks majandusminister Liina Tõnissonile erakorralise rahanõude, mille abil suudetakse ära hoida jaanuari lõpul ähvardav sadamate sulgemine mere jäätumise tõttu, ütles eile Veeteede ameti peadirektori asetäitja Arvo Veskimets.
    Eelarves määratud rahaga suudetakse sadamaid töös hoida veel paar nädalat. Sadamate sulgemine peataks suure osa ekspordist ja kogu transiidi, mis seab kahtluse alla tänavuse majanduskasvu.
    Valitsus võib lasta sadamad kinni külmuda, sest pole kindel, kas kulutada eelarveraha jäämurdmisele või pensionäridele ja lastele, selgitas Tõnisson laupäeval uudistesaates Aktuaalne Kaamera.
    "Kui Eesti suudaks Muuga sadama lahti hoida, suudaksime tagasihoidlike arvestustega vähemalt 5 protsenti kaubavoogusid juurde haarata, sest naaberriikide sadamad on kinni külmunud," ütles naftatransiidiettevõtte AS Pakterminal juhatuse esimees Raivo Vare. "Muuga sadam on Eesti majandusele prioriteetne, mida tuleks eelistada väikesadamatele."
    Transiidiärimehed lubasid jäämurdmist ise rahastada, kui riigil raha pole, kuid riik on endale võtnud kohustuse rahastada jäämurdmist.
    "Pärnu sadama sulgemine toob Eesti eksportijatele ja neid teenindavatele ettevõtetele kaasa sadade miljonite kroonide suuruse majandusliku katastroofi," ütles ASi Tootsi turvas asedirektor Ülo Kaldma. "Kui me paneme sadama sulgemisel oma turbafreesid seisma, kaotavad töö näiteks ka meid teenindavad autofirmad."
    Turba eksportimisel läbi Paldiski või Muuga sadama kallineb ühe tonni hind kuni 100 krooni võrra. "Kaup ei kannata sellist hinda välja, selgitas Kaldma.
    Tootsi turvas ekspordib Rootsi turvast, millega köetakse kolmandik Stokcholmi äärelinnadest.
    Sadamate sulgemine halvab ka puidu ja tsemendi ekspordi. "Praegu töötame jää tõttu ligi 5 korda aeglasemalt," ütles Kunda sadama kapten Aadu Nurmsalu. "Kui riik laseb väikesadamad sulgeda, siis peatub kogu Kunda tsemenditehase eksport."
    Kuigi Tõnissoni sõnul kuluks jäämurdmiseks täiendavalt 50 miljonit krooni, võib kogu praeguseks talveperioodiks erakorraliselt vaja minev summa ulatuda 120 - 170 miljoni kroonini.
    "Valitsus peab igal juhul leidma vahendeid jää murdmiseks, maksku see kasvõi 200 miljonit, sest mullused kaks lisaeelarvet näitasid, et riigil on piisavalt raha," ütles Riigikogu rahanduskomisjoni liige Kalle Jürgenson opositsioonilisest Isamaaliidust. "Praegu ohustab jää Eesti majanduskasvu, mis on piisav ettekääne raha võtmiseks stabiliseerimisfondist, kuhu on kogunenud juba mitu miljardit krooni."
    Riik kogus viimase kuue jäävaba aastaga laevaomanikelt igal aastal paarkümmend miljonit krooni nn jäämaksu, mis nüüd tuleb majanduse päästmiseks kasutusele võtta, lisas Jürgenson.
    Majandusministeerium nägi tänavuse riigieelarvega veeteede ametile ette jäämurdmistöödeks ligi 7 miljonit krooni ja määras veel 8 miljonit krooni reservfondi, ehkki merendusasjatundjad hoiatasid juba varakult erakordselt karmi talve eest.
    Eesti ainuke jäämurdja Tarmo, mis hoiab lahti põhjaranniku laevateid, vajab täiendavalt ligi 16 miljonit krooni kuus kütuse ostmiseks, rääkis Veskimets. Muuga sadamale lisaks Pärnu ja Kunda sadama lahti hoidmiseks tuleb rentida välismaalt kaks jäämurdjat. Soomlastele kuuluvale jäämurdjale Seuz, mis töötab praegu Põhjameres, on juba tehtud eelleping ning samuti oleks võimalik kümne päevaga tuua üks jäämurdja Kanadast.
    Pärnu sadamat teenindab soomlastele kuuluv jäämurdja Protector, mis on suurematele laevadele tee rajamiseks liiga väike.
    Seega kujuneb ühe kuu täiendavaks jäämurdmiskuluks 50-60 miljonit krooni. Jäämurdmistööd võivad kesta kuni aprillikuuni. Raskeimaks võib kujuneda märts, kui oodatakse jää kuhjumist läbimatuteks laamadeks ja Majandusministeerium ei välista siis paariks nädalaks sadamate sulgemist.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.