Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logistiku igapäevased mured

    Vaadeldes Eesti logistikajuhtide tavapäraseid ja korduvaid probleeme, tuleb esmalt selgitada, et firmad on kasvanud ning on tekkinud selge erinevus logistikajuhtide ja rea-logistikute vahel. Kui viimaste peaülesandeks on korraldada üksikuid vedusid ning hoolitseda tarnegraafikute õigeaegse täitmise eest, on logistikajuhid kaasatud firmade keskastmejuhtimise protsessi. Koos teiste osakondadega töötatakse välja pikaajalisemaid plaane ning nende plaanide täitmise strateegiaid.
    Logistikajuhi igapäevastest takistustest töös on üks suuremaid suhtlemisbarjäär ettevõtete tippjuhtidega. Kui Eestis ollakse harjunud, et firmas on raamatupidaja, müügimees, sekretär jne, siis logistikajuht on kohati veel lapsekingades mõiste. Sageli puuduvad selged logistikajuhile esitatavad eesmärgid ja nende mõõtmissüsteem. Logistikaplaanide täitmiseks vajalike vahendite taotlemine nende omanikult ehk ettevõtte üldjuhilt nõuab viimase asjatundmatuse või lühinägelikkuse tõttu ebaotstarbekalt palju aega ning energiat.
    Teine firmade sees logistikajuhi tööd pärssivaks momendiks on logistikaosakonna vale asetus ettevõtte struktuuris. Logistikajuhi eesmärk on ostude aja planeerimine ja täitmine sel moel, et raha ei lõpeks ega tootmine/müük peatuks. Loogiliselt peaks ta lähtuma müügi- ja tootmisplaanidest ning korraldama ostujuhtide ja lao tööd. Tihti aga tehakse ettevõtete struktuuris viga, asetades lao ja/või ostuosakonna logistikajuhi haldusest välja. Mõnel eriti taunitaval juhul olen näinud ka struktuuri, mille alusel on logistikud ostujuhi alluvuses. Sel juhul on ilmselge, et logistikajuhi paberil eksisteerivad plaanid ei jõua ellu, kuna ta ei saa oma korraldusi delegeerida vajalikele meeskonnaliikmetele, nt ostuinimesed. Laovarude kriitilise piirini vähendamine paremate finantstulemuste saavutamiseks ning tarnete ajastamine võimalikult lähedale tootmise vajadustele on sageli lisapingutusi nõudev otsus ning sel juhul, erinevalt meeldivatest plaanidest, on logistika elluviimiseks õige hierarhia ja käsuahel äärmiselt olulised.
    Välispidiselt mõjutab logistikajuhtide tööd tugevalt Euroopa Liidu (EL) lävepakul oleva Eesti muutuv seadusandlus, mille põhieesmärk on harmoniseerida olemasolev vajalike direktiivide ning määrustega. Üldiselt rääkides on tänaseks enamik Eesti firmasid kokku puutunud muudatustega tolliprotseduurides ning -maksudes, millele lisanduvad ettevõtte tegevusala mõjutavad spetsiifilisemad seadusemuudatused. Üks firma logistikajuht ei suuda füüsiliselt käia läbi kõiki ELi regulatsioone, määrusi ning nõudeid, mis 1. maist 2004 Eestis rakenduvad. Koolitused, kus kõike üldsõnaliselt seletatakse, on alanud alles pärast 14. septembri hääletust. Nii mõnegi vajaliku ümberkorralduse juurutamiseks firmas on praegu aga juba hilja. Logistikajuhid peavad oma võimete piires leidma ressursse ettevõtte töö prognoosimiseks ELi keskkonnas ning leidma kiireid lahendusi.
    Rahvusvahelised ettevõtted saavad palju abi oma kontoritest teistes ELi riikides, Eesti-sisesed aga on tihti jalgratta leiutamise olukorras, kus iga osakond peab eelkõige ise oma jätkusuutlikkuse eest vastutama.
    Peale avalikust sektorist tulenevate muudatuste peavad tootmise ja kaubandusettevõtete logistikajuhid tulema toime transpordituru muudatustega. Siinkohal saab mainida mitmeid faktoreid:
    - laopindade defitsiit Tallinnas ? mitmed laopidajad püüavad ELi tingimustes konkurentsivõime säilitamiseks orienteeruda tolliladudeks ning aktsiisiladudeks, pakkudes sinna juurde võimalikult laia teenustepaketti. Kvaliteetse pinna leidmine on rentnikele keeruline;
    - muudatused deklaranditeenuste pakkujate seas: nagu tavalaopindade, nii ka deklarantide teenuste osas on prognoositud nõudluse langust;
    - transpordiettevõtted püüavad suurendada oma võimalusi, hõlmates distributsiooni ja kauba käitlemist;
    - teenuste hinnapoliitikas peetakse üha enam silmas hinnamuutuste võimalust ELi tingimustes. Rohkem kui kunagi varem tuleb teenuseostjatel veeta aega teenusepakkujatega läbirääkimislaua ääres, arutledes krooni ja euro kursi seose ja muutuste üle. Samuti muutuvad hinnapakkumised aina lühiajalisemaks, arvestades tööjõu hinna võimalikku tõusu ELis.
    Logistikajuhid vastutavad ettevõtte logistika hinna eest. 2004. aasta eelarvet planeerides kerkivad muu hulgas logistikajuhi ette küsimused võimalikest muudatustest pärast 1. maid 2004. Kui täna ei teata vastuseid, on üle keskmise suurusega ettevõtetel pea võimatu olla valmis ELi astumiseks.
    Autor: Airika Raidma
  • Hetkel kuum
Kaosest peab kord saama
Sadat kriitikavaba päeva Tallinn uus linnavõim meilt ei saa, sest esiteks osa võimuliidust sotside näol jätkab ja teiseks on aega niigi vähe, enne kui kohalike valimiste kampaania tsunami igast algatusest üle rullib, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Sadat kriitikavaba päeva Tallinn uus linnavõim meilt ei saa, sest esiteks osa võimuliidust sotside näol jätkab ja teiseks on aega niigi vähe, enne kui kohalike valimiste kampaania tsunami igast algatusest üle rullib, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Viis kõrge potentsiaaliga kasvuaktsiat, mis pakuvad atraktiivset sisenemiskohta
Aprillis tuleks aktsiaturul hoida silma peal turuliidritel, kes on tuntud nii oma uuenduslike lahenduste kui ka tugevate finantstulemuste poolest. Analüütikud pakuvad välja viis aktsiat, millesse praegu raha paigutada.
Aprillis tuleks aktsiaturul hoida silma peal turuliidritel, kes on tuntud nii oma uuenduslike lahenduste kui ka tugevate finantstulemuste poolest. Analüütikud pakuvad välja viis aktsiat, millesse praegu raha paigutada.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Luige inkassokontsern sai tehingule heakskiidu loodetust hiljem
Ärimees Hans H. Luigele kuuluv inkassokontsern Aktiva Finance Group ostis mullu Rootsi börsiettevõttelt Intrum 30 miljoni euro eest selle Baltikumi ärid, kuid sai Leedu üksuse omandamiseks heakskiidu alles nüüd.
Ärimees Hans H. Luigele kuuluv inkassokontsern Aktiva Finance Group ostis mullu Rootsi börsiettevõttelt Intrum 30 miljoni euro eest selle Baltikumi ärid, kuid sai Leedu üksuse omandamiseks heakskiidu alles nüüd.
Madis Kallas lahkub valitsusest Läänemets: Kallase tagasiastumine pole seotud tööga
Regionaalminister Madis Kallas astub ametist tagasi, sest pole oma hinnangul suutnud endale võetud eesmärke täita.
Regionaalminister Madis Kallas astub ametist tagasi, sest pole oma hinnangul suutnud endale võetud eesmärke täita.