Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teedeehituse raha tuleb anda ühistranspordile

    Uued tehnoloogiad on suutnud vähendada ainult osa saastekoormusest, sest transpordi keskkonnaprobleeme ja kulusid saab vähendada vaid uue linna- ja transpordiplaneerimise poliitikaga, mis eelkõige vähendaks sundliiklust ja autost sõltumist tervikuna.
    Autostumine on teinud paljud linnakeskused inimvaenulikeks, jalgrattaga sõitmise ohtlikuks ja ebamugavaks ning ühistranspordi kasutamise aeglasemaks. Järjest rohkem tundub, et autoga kihutav inimtüüp oskab nädalavahetust veeta kas skuutriga suplejaid hirmutades või ATVga suusaradu lõhkudes. Kui uus ja ressursimahukam tehnoloogia välistab lihtsamate, odavamate ja ressursisäästlikemate tehnoloogiate kasutamise, siis on mõtet kahelda uue tehnoloogia otstarbekuses. Tihti kurdetakse, et Eesti suuremates linnades ei saa ?normaalselt? liiklust korraldada, sest linnade kujunemisel pole praeguse autostumisega arvestatud. Kui pidada oluliseks inimsõbralikku ning ökonoomset linna- ja liikluskeskkonda, siis linna ei peagi autode järgi planeerima.
    Tallinnas pole vaja miljardeid maksvaid Russalka või Haabersti mitmetasandilisi ristmikke, ei lõuna- ega lääneväila. Suuremast autouputusest säästavad meid praegu liikluse pudelikaelad ? kitsad tänavad ja teede laiendamise piiratud võimalused. Tuntud transpordiökonomist Phil Goodwin on öelnud, et nagu pudelikael pole pudeli disainiviga, vaid vajalik osa pudelist, nii on kitsaskohad liikluses vajalikud ja parim vahend autodevoolu ohjamiseks.
    Tallinna linnaplaneerijad laiutavad käsi ja ütlevad, et meil tuleb autohullus justkui mõni ealine iseärasus lihtsalt läbi elada või et meil puudub jalgratta ja ühistranspordi kasutamise kultuur. Kas meil on siis auto kasutamise kultuur või on auto kasutamine eestlase kultuurile kuidagi omasem? Miks muutub näiteks tallinlasest autokasutaja Stockholmis ühistranspordikasutajaks, Kopenhaagenis rattakasutajaks, aga muidu ühistranspordiga sõitev eurooplane üürib esimese asjana USAs auto. Siin ongi autostumise ohjamise võti ? liikumisviisi, mida igakülgselt arendatakse ja soodustatakse, ka kasutatakse. Praegu planeeritavate teede ja ristmike ehitamise raha peaks minema ühistranspordi arendamisse ja linnaelu korraldamisse nii, et igapäevased vajadused oleksid rahuldatud linnaosade piires.
    Paljud inimesed on nõus maksma autovaba keskkonna eest suurt raha, eelistades kodukohaks vaikset eramut looduskaunis kohas, siis miks ei võiks hoopis raha võtta müra ja liikluse tekitamise eest? See ei tähenda, et maksukoormus kasvaks, sest selline hinnakujundus peaks muutma asustus- ja tootmisstruktuuri nii, et sõitmisvajadus väheneb.
    Autor: Mari Jüssi
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.