• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 07.03.05, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ökomärk annab infot tootmise viisi kohta

Põllumajandusministeerium annab praegu mahepõllumajandusliku toidukraami eristamiseks välja mahemärki.
?See on garantiimärk, mis kaubamärgile lisatuna kinnitab, et toode on kasvatatud ja käideldud ökoloogiliselt ja biodünaamiliselt,? ütleb põllumajandusministeeriumi mahepõllunduse büroo peaspetsialist Rene Köster. Siiski pole mahemärgil olnud tootjate seas loodetud menu ja 810 mahetootjast on märgi kasutamise õigus vaid pooltel.
?Praegune riiklik mahemärk ei ole tootjate hulgas eriti populaarne nii oma kujunduse kui ka kalli omahinna tõttu,? tõdeb Köster. Sellepärast võtab ministeerium mahemärgi asemel alates kevadest kasutusele ökomärgi, mis Köstri arvates annab tarbijale suurema kindluse. ?Selleks, et tarbija teaks, et tegemist on ökoloogilise kaubaga, kontrollitakse tootmis- ja töötlemisprotsessi toidu algusest lõpuni,? kinnitab Köster. Märgi kasutamine on vabatahtlik ja tasuta, tuleb ainult täita nõudeid, mis kasutamisõigusega kaasnevad.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ka keskkonnaministeerium (KKM) juurutab põhiliselt tööstuskaupadele ja teenustele mõeldud Euroopa Ühenduse ökomärgist Eestis. KKMi keskkonnakorralduse ja -tehnoloogia osakonna spetsialisti Irma Pakkoneni sõnul on märgise kasutamise eesmärk keskkonnahoidlikumate toodete kavandamise, tootmise ja tarbimise soodustamine.
?Märgist võivad vabatahtlikkuse alusel taotleda tootjad, importijad, teenuste osutajad, hulgimüüjad ja jaemüüjad,? rääkis Pakkonen. ?Ökomärgise omistamine põhineb toote olelustsükli analüüsil, mille alusel hinnatakse toote keskkonnamõju alates tooraine valikust kuni toote käibest kõrvaldamiseni.?
Lisaks 5000 krooni suurusele taotlemislõivule tuleb märgi kasutamise eest maksta aastamaksu 0,15% toote käibest, kuid see jääb vahemikku 8000?400 000 krooni.
Eestis on ELi ökomärgise kasutamise õigus ainsana Kreenholmi Holding ASil.
Mahepõllundus ei koorma keskkonda, taimekasvatuses ei kasutata sünteetilisi väetisi ega taimekaitsevahendeid, keelatud on GMO.
Eesti Rohelise Liikumise uuringu põhjal on Eesti poodides populaarseim ökomärgis Põhjamaade Luik.
Tootevalikut kontrolliti kõikides suuremates poodides. Näiteks Tallinna Kaubamajas leidub 52 ökomärgisega toodet. Nendest 31 Põhjamaade Luige (Nordic Swan) märgiga. Prisma poodides kannab 90% ökomärgistega toodetest just Põhjamaade Luige märki. Euroopas on välja antud 700 luigemärgi litsentsi.
Näiteks Kreenholm toodab käterätte ja linasid Rootsi turule just luigemärgiga, sest märgi kodulehe andmetel teab Põhjamaades luigemärgi tähendust 67% elanikest ja 77% rootslastest peab brändi automaatselt usaldusväärseks, kui sellel on Põhjamaade Luige ökomärgis.
Autor: Kristo Mäe

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 16 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele