Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis on valmimas analüüs kodumaise ettevõtluse toetamise kohta, mille ühe punktina käsitletakse toetusi laevafirmadele.
Eesti Päevaleht kirjutab, et kuuldused, nagu oleks laevafirmade toetamise teema võetud päevakorda eelkõige selleks, et leida variante, kuidas Tallinkile kompenseerida tax-free kaubanduse kaotamist, ei pea ministri nõuniku Heido Vitsuri sõnul paika. ?Küsimus pole seotud tax-free?ga, vaid sellega, et Eesti konkureerib vabal avatud turul teiste riikidega.
Soome, Rootsi, Läti rakendavad laevanduse toetussüsteeme,? ütles Vitsur. Nõuniku hinnangul tuleb küsimusse suhtuda tõsiselt, sest ebasoodsates tingimustes Eesti laevad kas lõpetavad sõitmise või kolivad võõra lipu alla ning viivad oma tegevuse Eestist välja.
Tõsi, kaudselt on laevafirmade toetamise küsimus tax-free kadumisega siiski seotud, sest just siis võtsid teised riigid kasutusele toetussüsteemid, milleks on sotsiaal- ja tulumaksusoodustused. Sellele juhib tähelepanu ka Tallinki analüüs, mis saadeti ministeeriumile paar kuud enne Eesti ühinemist Euroopa Liiduga. ?Kui Eesti peaks hakkama andma riigiabi, siis teoreetiliselt võiksid ka välisfirmad tuua oma laevu Eesti lipu alla. See tooks kaasa riigiabi mahu kasvu, kuid ka täiendavaid tulusid riigile maksudena (näiteks ettevõtte tulumaks ja registritasud),? seisab nimetatud analüüsi kokkuvõttes.
Artikkel jätkub pärast reklaami
?Minu meelest on kõige kriitilisemas olukorras reederid, kes tegelevad kaubalaevastikuga. Nende olukord on meeleheitlik,? kommenteeris Vitsur. ?Tallink on võrreldes nendega suhteliselt heas olukorras. Aga selge on ka see, et kui Tallink oleks praegu Läti firma, siis võidaks ta kõvasti.?