Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Parim lahendus: mõistlik notari ooteaeg
Kommenteerides notari ametitoimingute tegemise aegade nn vahendamist, võin kinnitada, et notarid ise ei ole rahul sellega, kui lisaks notari enda registreerimissüsteemile toimib veel teinegi ? vahendamine kolmandate isikute poolt ja selle eest võetakse tasu. Olukord tekitab nii klientidele kui ka notaritele lisaprobleeme.
See mõjutab notarite mainet ja raskendab notarite kättesaadavust. Ühtlasi muudab see teenuse kliendile kallimaks, sest tema on kulutanud raha ka aja reserveerimisele. Avalikkuses selline olukord ainult süvendab arvamust, et helistades või büroosse minnes on raske notari juurde aega saada. See arvamus omakorda hakkab kasvatama järjekordi ? iga isik, kes tahaks notari juures tehingut teha, üritab aega reserveerida mitmel pool, võib-olla ka nn vahendaja kaudu. Nii tekivad hiljem kasutamata ajad, mille võrra võiks järjekord hoopis lühem olla. See raskendab ka töö organiseerimist.
?Vahendamisteenusest? on varemgi kuulda olnud. Probleem teravneb reeglina siis, kui ühel või teisel põhjusel on järjekorrad pikenenud. Kui notarile sellisest vahendamisest konkreetset infot teada ei anta, ei saa ta midagi ette võtta.
Osalt lahendaks asja see, kui registreeritakse aegu ainult kindlaks tehinguks. Samuti toimib põhimõte, et klient ei saa ärajäänud tehingu asemel tulla tõestama oma tehingut, ilma et selles oleks eelnevalt notaribüroos kokku lepitud. Ehk siis kõiki tehinguaegu registreerib ainult notar või tema büroo volitatud töötaja. See on vajalik mitte ainult ?vahendusteenuse? ärahoidmiseks, vaid ka seetõttu, et konkreetseid andmeid teadmata pole võimalik planeerida tehingu läbiviimiseks ja ettevalmistamiseks vajalikku ajakulu.
Parim lahendus on ilmselt siiski see, kui notar on mõistliku ooteaja piires kättesaadav. Tallinnas tööd alustavad uued notarid peaksid olukorda selles suunas mõjutama. Tuleb ka arvestada, et aasta lõpp on alati olnud kinnisvaratehingute alal üks töömahukamaid perioode, seega peaksid järjekorrad mõne aja pärast lühenema.