Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Majandus tugineb haridusel

    Eestil on seljataga 15. aastat edukaid majandusreforme ja kiiret arengut. Meie õnneks oleme majanduspoliitikas suutnud pidevalt areneda ja õppida teiste, mitte iseenda vigadest. Viimase paari aastaga on majanduspoliitikas tekkinud seisak, peaministril ja valitsusel puuduvad riiki edasiviivad ideed. Meil läheb küll jätkuvalt hästi, kuid sama vedur meid 6-8% majanduskasvu tasemel enam üle paari-kolme aasta vedada ei suuda. Ohud juba terendavad silmapiiril - tööjõudu pole, eksport ei kasva piisavalt, ühiskonna võlg välismaailmale kasvab, rahvastik vananeb Euroopas kõige kiiremini.
    Kiire euroga liitumine 2007-2008. aastal oleks andnud meile veidi pikemat aega arutleda Eesti majanduspoliitika tulevikustsenaariumite üle. Reformierakonna ja Keskerakonna koalitsioon loobus liiga kergekäeliselt eurotsooniga kiirest liitumisest, nüüd on see teadmata ajaks edasi lükkunud. Ebamäärasus on hakanud meie rahanduspoliitilist usaldusväärsust kahandama. Rahvusvahelised hinnangud, mis senini on Eesti majandus- ja rahanduspoliitika osas olnud suurepärased, on hakanud muutuma. Eesti ei suuda euroga liituda, Eesti natsionaliseerib raudteed, Eestis lokkab korruptsioon, Reformierakonna ja Keskerakonna vasakpoolsel koalitsioonil puuduvad ideed riigi arengust - need on vaid mõned lähenemised maailma ja Euroopa juhtivates ajalehtedes meil toimuva kohta. Viimane The Economist ütles otse - Ansipi valitsuses lokkab ohjeldamatu korruptsioon. Nii edasi ei saa.
    Eesti senine edumudel on ennast ammendanud. On suur oht, et senise majanduspoliitilise lähenemisega jätkates jookseb meie areng ja seega ka meie kõigi heaolu 50-60% tasemel Euroopa keskmisest kinni. Mida aga sisuliselt ühiskonnale tähendab tiksumine tänasel tasemel. Tööjõu väljavoolu ja kasvavaid võlgu rahvastiku vananemise valguses. Pole just meeldiv perspektiiv. Vaja on muutusi. Jätkuvalt tuleb hoida küll maksud madalad ja riigieelarve tasakaalus - see on hea, kuid mitte küllaldane tagamaks kiire majanduskasvu ning heaolu tõusu jätkumist.
    Uus majandusmudel saab põhineda loovatel, ettevõtlikel ja haritud inimestel. Ja riik peab pingutama, et aidata meil ja meie lastel selliseks saada. Lähiaastate parim majanduspoliitika on hea hariduspoliitika. Haridusse tuleb investeerida, et anda võimalus inimestele eneseteostuseks ja seeläbi meile kõigile võimalus nautida kiiret majanduskasvu ka 15 aasta pärast. Kõike seda saab teha majanduse headel aegadel, kuna kõigi muutuste elluviimine nõuab raha. 2007. aasta eelarve meid sellele õnnele aga lähemale ei vii. Eelarve kasvas ca 13,5 miljardit krooni üle 20%, kuid hariduse osakaal eelarves vähenes, ka ühtegi teist põhimõttelist algatust - tervishoius, tööjõuturul, valitsus ette ei võtnud.
    Me oleme väike rahvas, me ei saa lubada endale madala tootlikkuse, palga ja suure tööjõumahukusega ettevõtlust. See kurss tähendaks, et kümne aasta pärast peaksime suure osa oma spetsialistidest ja oskustöölistest välismaalt sisse tooma. Kolmekümne aasta pärast aga vaevleks Eesti tõsistes raskustes pensionide maksmisel, haiglasüsteemi käigushoidmisel, korra tagamisel jne, sest uut väärtust ei loodaks ühiskonna arenguks piisavalt.
    Meie konkurentsieelis maailmas saab olla ainult ideedes. Mõelda välja põhimõtteliselt uusi lahendusi inimeste vajaduste rahuldamiseks. Seetõttu oleme pakkunud innovatsiooniosaku näol ühe võimaluse, kuidas suurendada teaduse ja ettevõtluse omavahelist koostööd. Väikeettevõtjad saaksid seeläbi enda kasutusse 100 miljonit krooni eest innovatsiooniosakuid, mille eest nad võiksid osta oma ettevõtte jaoks vajalikke ideid ja uudseid lahendusi Eesti või välismaa teadusasutustelt. Tark oleks endale teadvustada, et täna on Eesti ühiskonnal viimane aeg teha fundamentaalne otsus ning valida arengutee, mis võiks meid viia globaliseeruva maailma võitjate hulka.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Tartu automüüja ostab kodulinna konkurendi
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.