Iga ettevõte pakub teenuseid ning selle pakkumise tulemuslikkusest sõltub firma edukas majandamine. Teenused, mida pakub tootmisettevõte, on selle tarneahela üks etapp. Tootmisettevõtetel tekib üldjuhul probleeme toodangu kvaliteedi, tootlikkuse ning õigeaegse tarnimisega. Kulusäästliku tootmise põhimõtted on üks viis nende küsimuste lahendamiseks.
Teenuseid defineeritakse kui tegevust või tegevuste jada - suuremal või vähemal määral mittemateriaalse esemena, mis tavaliselt, kuid mitte ilmtingimata, toimub kliendi ning teenuse pakkuja vahel klientide probleemide lahendamiseks.
Teiste sõnadega võib öelda, et teenused on toodete mittemateriaalsed ekvivalendid. Teenuste müümine on määratud kui majandustegevus, mille tulemusena ei teki füüsilist omandit, ning see on peamine vahe füüsiliste toodete pakkumistest. Teenuste pakkumist kujutakse protsessina, mis loob hüved, tekitades muutused kas kliendis, tema füüsilises omandis või muutuse nende mittemateriaalsetes väärtustes.
Pikka aega valitses tooteid ning teenuseid pakkuvate firmade vahel väga selge piir, kuid viimasel ajal on paljud tootmisettevõtted suurendanud teenuste osakaalu oma tegevuses.
Nii näiteks hakkasid ABB ja Volvo pakkuma teenuseid tootmise arendamiseks ja efektiivsemaks muutmiseks. ABB Robotics ei paku enam vaid tööstuslikke roboteid, aga ka süsteemi tootmise arendamiseks ning tootlikkuse tõstmiseks, mille nimi on full service (täisteenus) lähenemisviis. Kusjuures ABB võib pakkuda seda firmadele, kes ei oma ABB roboteid ning ei kavatse neid osta.
Üks tõestus teenuste ja toodete tootmise kokkusulatamisest on omal ajal McDonald'sis toimunud muutused. Seal kasutati edukalt masstootmise tehnikaid oma teenuste ja toodete pakkumiseks, kuid samas nähti üsna kiiresti selle lähenemisviisi piiranguid.
McDonald's oli võimeline kiiresti pakkuma klientidele hamburgereid, friikartuleid ning jooki ja see rahuldas firmat 1960ndatel, kuid mitte enam 1980ndatel - kliendid soovisid teenuseid ja tooteid (sööki) rohkem "enda moodi". Teiste sõnadega ilmus efektiivsuse paindlikkuse probleem.
Selle probleemi lahendas samuti kiirtoitlustamisega tegelev firma nimega Taco Bell. Ettevõte avastas, et nende kliendid soovivad kiirsööki kiiresti, täpselt täidetud tellimusi, puhast restorani ning sobiva temperatuuriga rooga. Sellest lähtuvalt töötati välja strateegia, mis aitas rahuldada kliendi vajadusi. Kasutades kulusäästliku tootmise printsiipe - tarneahela analüüs, just-in-time ning tõmbamise tehnikad (pull approach) -, saavutas firma väiksemad kulud, aga kliendid olid rahul.
Teenuste pakkumise ning loomise (tootmise) protsessi optimeerimiseks hinna, kvaliteedi ning paindlikkuse suhtes on võimalik kasutada tootmisprotsessi optimeerimist. Samas tuleb arvestada toodete tootmise ja teenuste tootmiste iseärasusi ning rakendada kulusäästliku tootmise printsiipe vastavalt nendele iseärasustele.
Kui lähtume sellest, et tootmine ning teenused käivad tänapäeval käsikäes, võib eeldada, et järgmine toodete-teenuste tootmise tehnoloogia on segu juba neist kahest.
Autor: Aleksandr Miina