Hiljuti järsult kallinenud mootorikütused on loonud kujutelma, justkui sõltuksid ettevõtete logistikakulud sellest kriitilisel määral. Transpordifirmade puhul on see tõsi. Enamiku tootmise ja kaubandusega tegelevate ettevõtete puhul ei saa selle väitega siiski nõustuda.
Kui just tegemist pole turbataolise kaubaga, mille omahinnas sihtturule tarnituna võib ainuüksi transpordikulu küündida kahe kolmandikuni. Ekspordi autoveo hinnast Euroopasse moodustab kütuse maksumus sageli üle poole. Seega on kütusel näiteks turba DDU Andaluusia hinnas tõesti igati arvestatav - 1/3 suurune - osakaal.
Turbast odavamaid kaupu annab otsida. Eesti tootmisettevõtete keskmine logistikakulude tase on 13,8% netokäibest. Kaubandusettevõtete vastavaks näitajaks on 13,3%. Lisaks transpordile sisalduvad otsestes logistikakuludes ka kõik tolliformaalsuste, kindlustuste, varude hoidmise ning kaubakäsitlemisega seotud kulud.
Kinnitust on leidnud fakt, et ajal, mil kõik tootmissisendid kallinevad, suudavad targalt toimivad firmad oma logistikakulusid hoopis alandada. Võti peitub professionaalses ostu- ning tarneahelate juhtimises. Aberdeen Groupi korraldatud uuringu tulemused tõestavad, et professionaalsete ostjatega firmad suutsid viimase kahe aasta jooksul sisse ostetud transporditeenuste maksumust alandada, kui samal ajal 70% ettevõtete jaoks transport kallines ning 12% jaoks jäi hind samale tasemele.
Autor: Illimar Paul
Seotud lood
Foruse juhatuse liige Einar Laagriküll arutleb, milliste väljakutsetega ettevõtted peavad praegu silmitsi seisma ja kui oluline on järjest sagenevate küberrünnakut ajastul mõelda ka füüsilisele turvalisusele. Kui füüsilise turvalisuse samme läbi ei mõtle, võivad ülejäänud mehhanismid osutuda täiesti kasutuks.