Mullu suvel enam kui 800 miljoni krooniga
Ekspress Grupi ostetud Eesti suurim netisait Delfi võib peatselt kaotada oma
liidrikoha Postimees.ee-le. Kui nii peaks juhtuma, kaoks ühtlasi Delfile väga
oluline reklaamiargument.
"Kui siiski peaks selguma et karuaabitsa kirjas tabloidpealkirjad ja värvikirevus sobib Eesti publikule rohkem, jõuab seda ju alati teha. Läti-Leedu lugeja eelistab loogilist navigatsiooni karjuvale pealkirjale ja suurtele piltidele," kommenteeris Ekspress Grupi suuromanik Hans H. Luik Delfi edu kahanemist Postimees.ee ees.
Praeguses olukorras teenib Delfi umbes nelja miljoni krooni suuruse kuukäibe juures arvestuslikult vaevu tasa selle, mida Ekspress Grupp vajab portaali ostuks võetud laenu teenindamiseks. Kui reklaamiraha lahkub, kaotab soetatud kaup suure osa oma väärtusest.
Postimehe väljaandja Eesti Meedia ASi juhatuse esimehe Mart Kadastiku sõnul on Postimees.ee loetavuselt Delfist juba mööda põrutanud. "Kui me võtame puhtalt eesti uudiste portaali, siis on postimees.ee juba number Luige klikimasin kaotab võimuüks," ütles ta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kuna aga populaarsust võib mõõta erineval viisil, võib Postimees.ee Kadastiku hinnangul kõigutamatu turuliidri positsiooni saavutada ehk alles aasta pärast. Selle ajani on Postimees.ee ja Delfi reklaamiturul paljuski võrdses situatsioonis.
Siiski on Eesti Meedia juhi teatel Postimehe positsioon tugevam. "Kui põhiväärtus on uudis, siis ma ei näe lähitulevikus, et Delfi suudaks konkureerida," ütles ta. "Turg otsustab," lisas Kadastik siiski.
Ekspress Grupp ASi juhatuse esimees Priit Leito seadis Postimehe liidripositsiooni kahtluse alla. "Fakt on, et Postimees.ee on uudistevalikus muutunud kollasemaks ja näidanud seetõttu kasvu. Samas, värskete TNS Gallupi küsitlusandmete järgi on Delfi vahe Postimehega hoopis suurenenud," ütles ta.
Samuti ei pidanud Leito tõenäoliseks, et Postimees.ee suudaks Delfist ette rebida. "Delfi toodete valik on laiem," põhjendas ta.
Äripäeva peadirektori asetäitja Toomas Truuverki sõnul annaks liidrikoht veebiportaalide seas Postimehele tugeva eelise.
Kuna Delfi ja Postimees on nn üldhuvi portaalid, siis konkureerivad nad sama auditooriumi pärast - ca pool miljonit silmapaari, kes nädalas kumbagi lehekülge külastavad. Reklaamiandja seisab valiku ees, kummalt edaspidi pinda osta.
"Kui sama grupp inimesi sinu bännerit potentsiaalselt näeb, siis mõlemasse pole seda ju mõtet osta. Väiksema auditooriumiga saidi ainus võimalus on müüa madalama hinnaga," selgitas Truuverk.
Jõuliselt turuosa kasvatav Postimees.ee tundub praeguses seisus arenguvõimelisem. "Veebis kipub olema nii, et korraliku raha teenib ainult omas segmendis liidriks olev sait," lisas Truuverk.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Seda, et Postimees.ee ja Delfi tarbijad kattuvad, tunnistas ka Leito.
"Kuna 96% Postimehe kasutajatest kasutab ka Delfit, siis on otstarbekam reklaamida Delfis, mis annab laiema kasutajaskonna," pööras Leito selle tõdemuse enda kasuks ja kinnitas, et tegelikult moodustab Delfi tulubaasist Eesti turg vaid 30%.
Praegune riskikapitalifirma Martinson Trigon Venture Partnersi juhtivpartner ja Delfi portaali üks asutajatest Allan Martinson Postimees.ee turuliidriks tõusmise peale mürki ei võtaks.
Siiski kinnitas ta varem öeldud sõnu, et pea kümme aastat vana Delfi võib praeguses formaadis õige pea vananema hakata.
"Kui Postimees kasvab, peab ta samuti leidma uusi asju, mida pakkuda," ei pidanud ta muudatuste vajadust siiski pelgalt sisse töötatud portaali probleemiks. "Ma arvan, et Delfi pakutav kontent on oluliselt laiem ja tal on veel palju kaarte, mida varrukast välja tõmmata," lisas Martinson.
Reklaamifirma Trendmark OÜ meediaplaneerija Patrik Kupenko selgitusel on kõikide trükiväljaannete veebikülgede külastatavuse suurenemise taga hoopis lugejaskonna suundumine veebi.
"Lugejad kanduvad trükiväljaannetest online-keskkonda, kus uudised tulevad kiiremini," rääkis ta. Seega kasvatab postimees.ee Kupenko sõnul oma veebikülje külastatavust paberlehe arvelt. Üldiselt liiguvad inimesed veebikeskkonnast uudiseid otsima sama lehe juurde, mida paberilgi eelistavad.
"Ka Postimehes on reklaami mõistes paberlehe käibed sama palju langenud, kui online'i käibed tõusnud," selgitas Kupenko. Delfi suur kasv, eriti algusaastatel, oli eelkõige seotud interneti üha laiema levikuga.
"Delfi on suhteliselt laes ja sealt palju edasi minna ei ole," lisas Kupenko.