• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,14%39 706,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,09
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 225−0,14%39 706,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,09
  • 19.02.09, 21:02
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Reklaamid kuritarvitavad teadust

Sildi järgi looduslikke koostisosi sisaldav toode ei pruugi millegi poolest olla parem kunstlikke koostisosi sisaldavast tootest, kuid paljud inimesed usuvad sellest hoolimata toodete looduslikkust kuulutavaid reklaame. Sellised reklaamid on aga pahatihti täis teaduslikult kaheldava väärtusega väiteid.
Reklaamide teaduslikkust ja pseudoteaduslikkust analüüsinud uurimuse põhjal kasutatakse teadust reklaamides tihtipeale kurjasti ära, esitades tõestamata väiteid, eksitavat statistikat ning kasutades valesti teaduslikku terminoloogiat, kirjutas LiveScience.
"Sageli pole tegemist otsese valega,“ ütles uurimuse üks koostajatest, Cambridge’i ülikooli teadlane Jenny Molloy. „Teaduslike uurimistulemuste pealt tehakse aga valesid järeldusi, mis on lubamatu.“
Suurbritannias reguleerib reklaame reklaamistandardite agentuur (Advertising Standards Agency, ASA). Järgnevalt mõned nende otsused Suurbritannias ja USA-s reklaamitavate toodete kohta.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tuntud kaubamärgi öökreem lubab nahka ilusamaks muuta, kaitstes seda ultraviolettkiirguse eest. ASA hinnangul on see väide eksitav, kuna päikeselt tuleva UV-kiirguse vastasest kaitsest pole enamikul inimestest öösel ja siseruumides mingit kasu.
Teiseks näiteks toodi tselluliidivastane kreem, mis lubab juba kahe nädalaga saledamaks muuta. ASA hinnangul on see reklaam eksitav, kuna lubab oluliselt rohkemat, kui toote taga olevad uurimused on tõestanud.
Tuntud aiatarvete ettevõtte orgaaniline kompostikomplekt oli reklaami järgi 100 protsenti kemikaalidevaba. ASA aktsepteeris seda reklaami, kuna termin „kemikaal“ tähendab tavakasutuses inimese valmistatud kemikaali. Nii reklaamitud kompostikomplekti tagaküljel oli toodud ka nimekiri niinimetatud kemikaalidevabadest koostisainetest, kus oli ära nimetatud muuhulgas fosforpentoksiid ja kaaliumoksiid. „Iga arukas inimene peaks mõistma, et kõik, mida me sööme, joome ja oma elus kasutame, koosneb kemikaalidest – nii looduslikud kui ka sünteetilised kemikaalid on elu jaoks hädavajalikud,“ ütles ASA juht Neville Reed.
Molloy sõnul leidub kahtlemata ka tõsiseltvõetavatel uurimistöödel põhinevaid tooteid. Näiteks on tõestatud, et vitamiin A derivaati retinooli sisaldavad tooted võivad naharakke vananemise mõjude eest kaitsta, samuti on meditsiiniliselt põhjendatud madala kolesteroolisisaldusega võiete kasutamine toiduks.
Kahtlasema väärtusega on aga tavalistele toiduainetele alternatiividena pakutavad vähese rasvasisaldusega toiduained, mis sisaldavad sageli nii palju suhkrut, et nende kalorisisaldus on kõrgem originaaltoiduainest.
Mahetoiduaineid reklaamitakse tervisele kasulikena, kuid teaduslikud tõendid on selles osas vastukäivad, leidis Molloy. Näiteks sisaldas mahepiim tavapiimast 50 protsenti rohkem vitamiini E, kuid 15 protsenti vähem vitamiini A.
Teises uurimuses leiti, et probiootilisi baktereid sisaldavate toodete, näiteks jogurtite kasutamisest ei ole erilist kasu keskmisel hea tervise juures oleval inimesel. Erinevad riskigrupid võivad selliste toodete kasutamisest siiski võita.
"Kõige raskemini ümberlükatavad ja seega kõige ohtlikumad on pseudoteaduslikud väited,“ ütles Molloy. Isegi valede väljatoomine ja teadusliku sõnavara selgitamine tarbijatele ei pruugi muuta inimeste tarbimiskäitumist.
Avalikkuse usaldus reklaamide ja teaduse vastu on küllaltki kõrge. 2005. aastal läbi viidud küsitluse kohaselt arvab 70 protsenti inglastest, et teadlased ei valeta kunagi. 2007. aastal läbi viidud küsitluse kohaselt arvab 50 protsenti tarbijatest, et ka reklaamides ei valetata.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele