Konkurentsiameti juht Märt Ots vastas eile aripaev.ee lugejate küsimustele.
Kas Eesti-suguse väikse turu puhul kartellid pseudoteema pole?
Kahjuks mitte, sest viimasel ajal on kartelle piisavalt avastatud. Viimase kahe aasta jooksul on konkurentsiametis olnud kokku 11 kriminaalmenetlust. Võrreldes teiste riikidega ei ole seda sugugi vähe.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kas ettevõtjad kasutavad agaralt võimalust võimalikest kartellidest ette kanda või on see pigem teie ameti püüdlus infot saada, sest tõendeid on raske leida?
Ettevõtjad on kasutanud piisavalt võimalust kartellidest teavitada. Ma ei pea seda pealekaebamiseks. Õnneks on enamik ettevõtjaid jõudnud teadmisele, et keelatud kokkulepped ei ole neile pikaajalises perspektiivis kasulikud. Jõustuv leebusprogramm aitab kahtlemata suurendada kartellide avastamist.
Kui suurt aktiivsust ootate leebusprogrammist? Kas on juba tulnud teateid kartellikokkulepetest?
Euroopa kogemus näitab, et enamik kartellikokkuleppeid avastatakse just leebusprogrammi raames. Esialgu ootame seaduse jõustumist (avalikustamist Riigi Teatajas) ja seejärel teateid kartellikokkulepetest.
Kas on välistatud suurte ostukeskuste ja hulgiladude kartellilaadne kokkumäng hindade hoidmiseks ja kasumi suurendamiseks.
Jaekaubanduses ja ka suurte ostukeskuste vahel on õnneks Eestis piisavalt tihe konkurents. Eestis puudub turgu valitsev kaubanduskett. Jälgime pidevalt turul toimuvat.
Kui kaks suuremat kütusemüüjat Eestis pidevalt ühel ajal hinda langetavad/tõstavad, siis kas see pole veidi kummaline?
Tegemist on olukorraga, kus kütusemüüjad jälgivad pidevalt konkurendi tegevust. Alles hiljuti oli juhus, kus üks kütusemüüja tõstis küll ajutiselt hinda, kuid pidi siis seda taas langetama, sest teised müüjad ei tulnud hinnatõusuga kaasa. Turu jälgimine ei ole keelatud. Küll aga on keelatud hindade kokkuleppimine.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui 101 riigikogu liiget lepivad kokku, et nemad alla nelja keskmise palga tööd ei tee, ei ole see kartell, kui 424 advokatuuri liiget on kokku leppinud, et nende minimaalne tunnitasu on 1500 krooni, ei ole see kartell, kui aga 2452 registreeritud projekteerimisettevõtja eest kõneleja teeb ettepaneku seada projekteerimisteenusele minimaalset teenuse kvaliteeti tagav hind, on see kartell ja kriminaalkorras karistatav?
Parlamendiliikmete palgakujunduses on Eesti sarnane teiste demokraatlike riikidega. Mis puudutab aga väidetavat advokatuuri liikmete hinnakokkulepet, siis ei ole vahet, kas kokku lepivad advokaadid, projekteerijad või keegi teine. Igal juhul on tegemist kartelli ning kriminaalkorras karistatava kuriteoga.
Konkurentsiamet kontrollib mõne monopoolse teenuse (soojus, vesi) osutajate hinnakujundust, kuid enamikku väikeettevõtteid te ei kontrolli (sh Kuldala Soojus, Elveso). Kas oleks vaja ka väiksemate monopolide hinnakujundust jälgida?
Riigikogus on menetluses monopolide ohjeldamise seadus, mille vastuvõtmisel peaksid tulevikus kõik soojusettevõtted ning 50 suuremat vee-ettevõtet kooskõlastama oma hinnad kohaliku omavalitsuse asemel konkurentsiametiga. Oleme ka nüüd pisteliselt kontrollinud nende monopolide hinnakujundust, kelle hinnad kooskõlastavad omavalitsused. Näitena võib tuua Tallinna Vee, mille osas tuvastasime, et vee hind on liiga kõrge.
Kuid mida te teha saate, et Tallinna Vesi hinda alandaks?
Praegune seadus sätestab, et vee hinna määrab kohalik omavalitsus ehk Tallinna linnavalitsus. Konkurentsiamet ei saa linnavalitsuse otsust tühistada. Oleme saatnud soovituse Tallinna linnavalitsusele, kus tegime ettepaneku vaadata vee hinnakujundus üle. Samuti saatsime ka kirja õiguskantslerile. Õiguskantsleri pädevuses on sekkuda linnavalitsuse tegevusse.
Autor: ÄP