Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Elektrooniline toll ja keeruline programm pärsivad kütteõli müüki
"Kui räägime vanematest inimestest, siis neil vähene arvuti kasutamise oskus," rääkis Sauriks Petroleumi müügijuht Mario Berk. "Paljudel pole ka internetti ega ID-kaardi lugejat."
Ka võiks programm tema sõnul lihtsam olla. "Et piltlikult öeldes saaks kahe nupuvajutusega kinnitada," ütles Berk.
Et ostu kinnitada, on tema sõnul vaja juhendit, muidu ei leia seda kohta üles.
"Kui ilm läheb väga külmaks ja inimestel on kohe kiiresti kütust vaja, siis tuleb enne tegeleda hulga bürokraatiaga," ütles Berk. "Kui tuleb päevas näiteks 70 tellimust, on süsteem aeglane ja inimesed võivad külma jääda," kurtis Berk.
Tolliprogramm on tema sõnul võrreldav digiretseptiga: teoorias on hea, aga praktikas kõige paremini ei tööta.
Põhja maksu- ja tollikeskuse nõudandja Eda Põder ütles, et vanemate inimeste koha pealt ei ole küll mingisugust ületamatut probleemi olnud. "Ma räägin alati, et on olemas volituste võimalused, näiteks et lapsed saaks oma soetust kinnitada," rääkis Põder.
Kütusemüüja Texori juhatuse esimehe Arli Okase sõnul pole aga peamine proobleem mitte elektroonses vormistuses, vaid selles, et toll tõlgendab info hulka, mida ta tahab saada, piirkonniti erinevalt. "Näiteks kui Lõuna piirkond tahab teada, kus seda kütust kasutatakse ja kes on tellija, siis Põhja maksu- ja tollikeskus tahab nende käest teada saada, kus kohas seda kütust konkreetselt põletatakse, millises masinas," põhjendas ta.
"Meie ei oska seda oma klientide eest öelda ja peame uurima kuni selleni välja, et toll tahab saada kütuse vastuvõtja isikukoodi," rääkis Okas.
Mažeiku Nafta/Orleni juhataja Tõnu Ääro ütles, et maksu- ja tolliametil on prioriteedid paigast ära. "Kontrollitakse, kas see tuhat liitrit ikka jõudis selle eraisikuni, aga ei kontrollita, kuhu sajad tuhanded tonnid lähevad," pahandas Ääro. Tema sõnul on kütteõli ostu kinnitamise süsteem raske ja segane.
Mark Oil OÜ omaniku Jaan Soometsa sõnul ei ole kellelgi kütteõli kätte saamata jäänud. Igal piirkonnal on olemas maksu- ja tolliameti kontaktisik ja koos on leitud lahendusi, lisas ta.
Maksu- ja tolliameti avalike suhete juhi Anne Osveti sõnul ei ole elektroonilise süsteemiga mingeid probleeme tekkinud. Juhul kui toimub mingi tehniline rike, siis asi toimub paberi peal edasi. "Meil on ikka back-up'id olemas, elu sellepärast seisma ei jää," kommenteeris ta.