Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Elektriautoga helgesse tulevikku

    Siiani ei ole Teslal õnnestunud kasumit teenida, kuid autotootja võtmemudel Tesla S-klass tuleb müüki plaanide kohaselt alles 2012. aastal. Nii et kõik on ootel - kas läheb õnneks või mitte? Küsimus ei ole isegi niivõrd nõudluses. Huvitavam on toote tulevane rentaablus ning kas sellel õnnestub hõivata piisavalt suur nišš turul. Teisest küljest paistab esimene samm selles valdkonnas juba tehtud olevat: mitme suure tegija olemasolu sektoris kõneleb sellest, et puhta energia pooldajate jaoks on see tööstusharu, mitte mäng. Samas on see veel täielikult välja kujunemata haru. Mõne viimase kuuga on elektriauto loomisest teatanud mitu suurtootjat.
    Ei hakka siin analüüsima Tesla konkurentsivõimet elektriautode turul (usun, et turgu jätkub kõigile), võrdlema erinevaid tootjaid, mudeleid ja tehnilisi näitajaid. Tahaks jõuda selgusele riskides ja eelistes investoritele ja isegi spekulantidele, rääkida hinnasihtidest ja ajamastaapidest, kuid alguses anname sõna skeptikutele.
    Tesla aktsia hinna kukkumist ootavate "karude" argumente uurides tulid päevavalgele küll mõned skeptilisust äratavad asjaolud, kuid neid alahinnata ka ei saa. Vaatame üle skeptikute argumendid ja vastuargumendid neile.
    Tesla eesotsas seisab autode maailmast kauge inimene. Skeptikuid teeb murelikuks, et Teslat juhib PayPali looja Elon Musk. Nii see on, Musk osales PayPali süsteemi loomises selle algstaadiumis. Kuid 2002. aastal lõi ta kosmoserakette Falcon tootva ettevõtte SpaseX ja on selle peadirektor, mistõttu ei saa öelda, et tehnika talle võõras on.
    Pealegi tegeleb Muski meeskonnas turunduse ja müügiga tõeline staar George Blankenship firmast Apple. Peaaegu kõik kõrgemad juhid on varem töötanud sellistes ettevõtettes nagu Google, Mazda, Ford, Toyota, GM, Audi, BMW, Youtube. Meeskonna professionaalsuses ei tasu kahelda.
    Väidetavalt rahastatakse Teslat riigieelarvest. Minu arvates on see isegi positiivne märk. Tarbija saab auto odavamalt kätte, ent ettevõte ei kannata sellise "allahindluse" tõttu.
    Ettevõttel on ainult üks mudel. See maksab üle 100 000 dollari. S-mudel ei ole veel turule tulnud. See juhtub lähikuudel ning juba on sõlmitud auto müügilepingud. Paljud on maksnud ka 5000 dollari suuruse ettemaksu ja ootavad auto tarnimist.
    Siiani on ettevõte olnud kahjumis. 2009. aastal oli kahjum 55 miljonit dollarit, 2010. aastal 155 miljonit. Kahjumid on seotud suurte kulutustega tootmise käivitamisel. Usun, et need on täiesti põhjendatud ja isegi kasulikud ettevõtte konkurentsivõime säilimise seisukohast.
    Väiksed autotootjad ei jää turule püsima. Elektriautosid tootvate Nissani, Chevrolet', Volvo taustal võib Tesla oma konkurentsivõime kaotada, mis on tõepoolest tõsine riskifaktor.
    Mudeli S rentaablus on madal. Nädalapäevad tagasi teatasid firma esindajad, et iga mudel - ka S-klass - on tulutoov. Vaatame, mida arvab turg, mis on juba arvestanud kõiki argumente Tesla aktsia noteeringus.
    Aktsia langus peatunud. Lühikese aja jooksul pärast Tesla aktsia avalikku esmaemissiooni kallines aktsia kümnete protsentide võrra, misjärel kõikus hind pikemat aega 18 ja 22 dollari vahel. Edasine hüpe on minu arvates seotud teiste ettevõtete püüdlusega tutvustada elektriautode sektorit. Konkurendid tutvustasid oma uusi lahendusi pärast Tesla IPOt ja esmapilgul oleks see pidanud kahjustama Tesla käekäiku. Kuid ainult esmapilgul. Turg on suur ja hiidettevõtete sisenemine sellele turule osutab pigem tööstusharu edaspidisele arengule. On ju elektriauto olnud pikka aega ainult julge insenerilahendus, omamoodi kontseptuaalne auto.
    Aktsia hinna kiiret tõusu 36 dollarini tumestas tähtaja lõpp IPOga aktsiaid ostnud investorite jaoks. Osa väärtpabereid müüdi maha just viimastel päevadel, kui reeglite järgi ei saanud esimesed investorid oma aktsiaid müüa. Spekulandid kartsid, et need, kes ostsid aktsiaid 17 dollariga, kiirustavad neid müüma hinna eest, mis kahekordselt ületab IPO-hinda. Tekkis langustendents, millest aktsia väljus alles aprilli lõpus. Kui uskuda tehnilist analüüsi, siis on langus lõppenud. Sellisel arvamusel on ka Morgan Stanley eksperdid, kes tõstsid aktsiasoovituse ja hinnasihi 70 dollarile.
    Märgin veel kord - investeering Tesla aktsiasse peab olema pikaajaline, kuna prognooside kohaselt jõuab Tesla kasumlikkuseni alles 2014. aastal. Aktsia on suhteliselt volatiilne ning selle 7-8- või isegi 20protsendine kukkumine või tõus ühe päeva jooksul ei kujuta endast midagi erakordset. Kõik positiivsed ootused realiseeruvad ainult juhul, kui Teslal õnnestub säilitada liidripositsioon turul.
    Autoril on Tesla aktsiate avatud positsioonid ning müüdud Put-optsioonid.
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Väikekaupmees: turgu ahistav alkoholiregister peab kaduma!
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Alkoholiregister on elav näide sellest, kuidas turumoonutus ei taha kaduda, sest bürokraatia on tugevam kui terve mõistus, kirjutab enam kui 10 aastat käsitööõllepoodi pidanud väikeettevõtja Karmo Tüür.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Olavi Lepp: juht töötab hea tuju nimel
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Parima juhi konkursi finalist, Swedbank Eesti juht Olavi Lepp ütleb, et ei usu juhtide tekitatud pinge all heade tulemuste tegemisse. “Kui saabud ohkega majja, siis on midagi väga valesti,” ütleb hea tuju kultuuri pooldav tippjuht.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Estonian Cell sai üle 20 miljoni euro kahjumit
Puitmassitootja Estonian Cell lõpetas eelmise aasta üle kolmandiku võrra kahanenud käibe juures ligi 23 miljoni euro suuruse puhaskahjumiga.
Puitmassitootja Estonian Cell lõpetas eelmise aasta üle kolmandiku võrra kahanenud käibe juures ligi 23 miljoni euro suuruse puhaskahjumiga.
Bolt teeb veel ühe sammu IPO poole, varub 220 laenumiljonit
Bolt Technology on taganud 220 miljoni euro suuruse krediidiliini, mis aitab Eesti mobiilsusettevõtte sõnul valmistuda avalikuks pakkumiseks, kirjutas Bloomberg.
Bolt Technology on taganud 220 miljoni euro suuruse krediidiliini, mis aitab Eesti mobiilsusettevõtte sõnul valmistuda avalikuks pakkumiseks, kirjutas Bloomberg.