17. oktoober 2012 kell 21:00

Rail Garanti terminali ehitus seiskus

Jaanuaris piduliku klaaside kokkulöömisega avalikustatud Rail Garanti terminali ehitus on praegu seiskunud. Asjaosalised toovad selle põhjenduseks erinevaid asjaolusid, kirjutas Äripäeva venekeelne nädalaleht Delovõje Vedomosti.

Aasta alguses väljaöeldud plaanides lubas Venemaa tööstuskauba raudteevedude liider Muuga sadamasse konteineriterminali rajada, investeerides sinna 60 miljonit eurot ning luues 200 uut töökohta. Tegemist oleks viimase aja ühe suurema Vene päritolu investeeringuga Eestisse.

Tallinna Sadama juhatuse esimees Ain Kaljurand kinnitas, et praegu Muuga sadamas ehitust ei toimu, ning tõi põhjuseks vaidluse riigikohtus. Nimelt – nagu Kaljurand ka riigieelarve kontrolli erikomisjoni istungil ütles – on sadamas töötav teine operaator Transiidikeskuse AS “vaidlustanud kõik, mida vähegi sai, ja jõudnud nüüdseks riigikohtusse”. See on Kaljuranna sõnul põhjuseks, miks on investor Rail Garant otsustanud aja maha võtta ja ­ootab kohtuotsust.

Tallinna Sadama kommertsjuht Erik Ringmaa ütles aga, et ehitustööde peatamine ei ole kohtu­asjaga kuidagi seotud. “Sadama andmetel on ehitustööd peatatud, kuna operaator otsustas muuta ehitatava terminali projekti,” põhjendas ta ning jättis kommenteerimata Kaljuranna öeldu.

Juht lahkus. Küsides kommentaari otse Rail Garantilt, tuli vastust oodata kuus päeva – seda erinevalt varasemast ajast, kui Rail Garant Estonia juhtkond rääkis ajakirjandusele meeleldi oma plaanidest Eestis. Lõpuks teatas ettevõtte avalike suhete juht Jelena Davõdenko, et tänavu oktoobris lahkus ettevõttest väikeaktsionär Nikolai Falin, kes vedas Muuga terminali projekti. Vene meedia andmetel müüs Falin oma aktsiad kahele teisele ettevõtte aktsionärile.

“Selle tulemusena ning kuna tuleb moodustada uus juhtkond, kes hakkaks terminali ehitust juhtima, ei ole viimasel ajal intensiivset ehitustegevust toimunud,” ütles Davõdenko. “Kuid sellele vaatamata on terminali arendamise ja käivitamise plaanid jäänud samaks. Lähiajal käivitatakse ehitustööd taas ja terminal hakkab tööle ettenähtud ajal.”

Kaljuranna sõnul on Rail Garant täitnud kõik lepinguga endale võetud kohustused. “Nad juba maksavad meile ehitusõiguse eest, alustasid investeerimist, ehitasid välja tee kõige suurema tõstuki jaoks. Tõstuk on praktiliselt valmis. Nad kinnitavad, et jätkavad oktoobris oma investeerimisprogrammi ja järgmise aasta juulis peab terminal tööle hakkama,” ütles Kaljurand. “See on nende lepinguline kohustus ja mitte mingid asjaolud ei vabasta neid sellest.”

Ringmaa lisas, et väljakäidud tähtaegadest kinnipidamine on reaalne ning terminali käivitamine ei eelda tingimata seda, et kogu terminal on selleks ajaks 100protsendiliselt valmis. “Rõhutame veel kord üle, et Rail Garanti tulevased rahalised kohustused on tagatud pangagarantiiga ja terminali ehitamata jätmisel läheb hoonestusõigus tagasi Tallinna Sadamale,” ütles Ringmaa.

Muuga sadamas tegutsev Transiidikeskuse AS, mis samuti selle ala arendamise riigihankel osales, on toimuva üle nördinud. Kui nemad oleks hanke võitnud, siis seal juba tegevus käiks, ütles Transiidikeskuse ASi juhatuse esimees Erik Laidvee. “Detsembri alguses toimunud parlamendiistungil teatas majandusminister Juhan Parts, et terminal hakkab tööle 2013. aasta alguses. Nüüd on aga selge, et seda ei juhtu,” tõdes ta. Tallinna Sadama ja Rail Garanti koostööprojekt, mis Laidvee hinnangul teoks ei saa, läheb riigile kalliks maksma, näiteks jäävad saamata sadamamaksud.

Rongist maas. Riigieelarve kontrolli erikomisjoni esimehe Mihhail Stalnuhhini sõnul on komisjonis teemat põgusalt käsitletud ning kõlama on jäänud mõte, et Tallinna Sadam on terminali projektiga juba niigi hiljaks jäänud, kuna regioonis valitsev konkurents on väga tihe ning kõrval suurendab pidevalt mahte Ust-Luga sadam, keda Eesti projekti venitamine ainult rõõmustab.

Majandusministeerium teemat ei kommenteerinud, põhjendades, et äriühingu tegevuse eest vastutab selle juhatus ja nõukogu, antud juhul Tallinna Sadam.

 

Kommentaar

Meil juba terminalis töö käiks

Erik Laidvee, Transiidikeskuse ASi juhatuse esimeesMeie konteineriterminal asub selle maatüki kõrval, kus pidi ehitus algama. Tundub, et Rail Garant ei hakkagi konteineriterminali ehitama, samuti nagu ei tule kunagi meie sadamatesse Hiina laevad. Võin öelda, et riigikontrollil oli õigus, kui ta leidis, et juba 17. kai ehitamise ajal teadis sadam, et sinna ei tule ühtegi ookeanilaeva. Meie pakkusime terminali ehitamist etapi kaupa, lähtudes äriplaanis toodud töödeldavate konteinerite mahust. Ehitustööde esimene etapp –  maatükist kolmandiku täisehitamine – oleks praeguseks juba lõpetatud ning objekt käivitatud.Juba pea aasta on need 27 hektarit maad seisnud tühjana, samas kui meile oleks lisaterritooriumi hädasti vaja.Praegu on selge, et me peame ise pakkuma vastuse küsimusele Eesti transiidi konkurentsivõimelisuse ja töödeldavate konteinerimahtude suurenemise kohta.Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium on kindlasti kursis, kuidas riik kindlustas end Rail Garandiga sõlmitud lepingus erinevate riskide vastu. Ei usu, et riik ja Tallinna Sadam lihtsalt võtsid ja andsid 50aastase ehitusõiguse Muuga Sadamas mingile firmale, kus ametlikult töötab kõigest paar inimest.

Ju mõisteti siinset ebasoodsat olukorda

Andrei Birov, Sillamäe Sadama turundusdirektorUuest aastast muutuvad navigatsioonitasud kuuekordseks. Eesti Loots suurendab  ka lootsitasu. Pole selge, kuidas ja kelle arvel kavatsetakse uue jäälõhkuja ostu finantseerida. Keegi ei tea, millised tasud ja tariifid meil veel tõusevad, et muuta meid täiesti konkurentsivõimetuks Läti, Leedu, Soome ja Venemaa konkurentide ees.Tundub, Rail Garant sai aru, et selliste mängureeglitega olukorras teenib ta vaevalt oma investeeringud tagasi, ja pani tagasikäigu sisse. Või parimal juhul võttis aja maha, et kõik veel kord läbi mõelda.Lisage siia veel poliitika osa, mis mõjub alati transiidile halvasti. Meie negatiivne suhtumine Nord Streami ei soodusta ka transiidi, transpordi ja logistika arengut.Rail Garant tuli siia, lähtudes meie geograafilisest asukohast, meie ühendame Euroopa Liidu ja ühtse majandustsooni. Kuid kõik, mis segab ELi ja ühtse majandustsooni strateegilist partnerlust – alates tariifidest ja lõpetades Nord Streamiga – annab valusa löögi meie transiidile, transpordile ja logistikale ning lõppkokkuvõttes kogu meie majandusele.

 

 Tasub teada

Projekti saatnud kohtuvaidlus

Muuga sadama konteineriterminali opereerimise hanke võitis raudteevedudele spetsialiseerunud Venemaa suur valdusfirma Rail Garant. Usuti, et tal õnnestub tuua Eestisse uusi veoseid, tagada nende transiit ja luua sisekonkurentsi konteinervedude vallas, mis mõjutaks teenuste hindu.2011. aasta märtsis teatas hanke kaotanud Transiidikeskuse AS, et teatab riigikontrollile hanke läbiviimise korra rikkumisest ja pöördub kohtusse, mida ta ka tegi.Lepingu Venemaa investoriga kirjutas AS Tallinna Sadam alla 2011. aasta aprillis.2012. aasta jaanuaris alustas ettevõte terminali ehitustöödega, lubades aasta lõpuks käivitada selle n-ö testrežiimis.Veebruaris jättis Tallinna ringkonnakohus Transiidikeskuse ASi ja Muuga CT apellatsiooni rahuldamata, jättes jõusse ASi Tallinna Sadam ja Rail Garant Estonia vahel sõlmitud lepingu. Ringkonnakohus jõudis järeldusele, et riigihankeseadust ei rikutud. Transiidikeskuse AS ja Muuga CT kaebasid otsuse edasi riigikohtusse, kus kohtuprotsess alles kestab.Sel suvel muutus OÜ Rail Garant Estonia juhatuse liikmete koosseis.Esialgu oli kavas lõpetada kraanaseadmete monteerimine tänavu kolmandas kvartalis, 2013. aasta esimeses kvartalis aga juba alustada tööd. Projekti avaldatud maksumus on 60 miljonit eurot. Terminal peaks andma tööd 200 inimesele.

Hetkel kuum