Kaisa Gabral • 19. oktoober 2012 kell 12:26

"Ei taha ettevõtjatele ebamugavusi!"

"Kui oli viimane tõsine talv, siis ettevõtjad kurtsid, et jäämurde pikaajalise lahenduse puudumine mõjub laastavalt Eesti konkurentsivõimele. Nüüd, kus me tahame asja lahendada, väidetakse seda uuesti. Mina majandusministrina ei tahaks ettevõtjatele ebamugavusi tekitada," lausus minister Juhan Parts.

Seitse suurettevõtjat kirjutasid avalikus ühispöördumises poliitikutele Kaja Kallasele, Sven Sesterile ning majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsile, et valitsus on tekitanud tõsist kahju Eesti investeerimiskliimale, riigi rahvusvahelisele konkurentsivõimele ning ettevõtluskeskkonnale. Ettevõtjate kinnitusel on investorite põhimureks tõsiasi, et  valitseb ettearvamatuse õhkkond ning keegi ei tea, missugune tasu, maks või ettevõtlustingimus võib üleöö ja ebanormaalselt suurel määral muutuda. Näitena toodi välja meresõiduohutuse seaduse muutmise algatamine valitsuses.

Küsimustele vastab minister Juhan Parts:

Mida arvate ettevõjate pöördumisest?

Selle pöördumise tagamaa on täna valitsuse poolt riigikogule menetlemiseks esitatud meresõiduohutuse eelnõu.

Eks me peame arutelu jätkama, me teame ettevõtete tõstatatud küsimusi. Eks eesmärk on ju see, et meil oleksid veeteed niimoodi hallatud, et soodustaksid Eestisse investeerimist ja tõstaksid konkurentsivõimet. Alternatiiv on see, et meie veeteed pole hallatud piisavalt, ma pean eelkõige silmas siin jäämurdja võimekust, milles on teatud augud, ja need võimendavad meie transpordikoridori usutavust, konkurentsivõimet ja investeeringuid. Mina pööraksin selle kõik praegu isegi risti vastupidi. Jah, me teame, et ettevõtjad pole nõus pakutud tasumääradega, kuid ka sellel on mitu seletust ja ma olen kindel, et arutelu riigikogus ka jätkub.

Kas on võimalik leida lahendus, mis rahuldaks ka ettevõtjaid?

Ettevõtjatega tuleb leida lahendus. Ma kutsuksin üles transpordisektoriga seotud ettevõtjaid sisuliste lahenduste otsimisele. Probleem on selles, et meil puudub jäämurdjavõimekus. Teine probleem on see, et me oleme oma jääteid hallanud nii, et oleme sunnitud kasutama muid eelarvevahendeid, mis pole päris korrektne. Usun, et kõik ettevõtjad, sadamad, logisitikud, kõik, kes sellega seotud, saavad aru, et pikaajaliselt usaldusväärne jäämurdjavõimekus on kriitiline tegur. Seni on see baseerunud lühiajalistele lahendustele. Kuid siis on ju need samad ettevõtjad esimesed, kel on kõige suurem mure! Muidugi me võime elada üks päev korraga ja mõelda, et äkki jääd ei tule. Kuid transpordisektor saab oma äri ehitada üles sellele, et see oleks 365 päeva kasutatav ja me suudaksime teistega konkureerida. Küsimus pole selles, et tasud on ülemäära suured, vaid me peame leidma probleemile lahenduse. Ekspertide hinnangul võib tasude tõstmine tunduda numbriliselt suur, aga me peame vaatama kogu transpordiahela maksumust. Kui täna võrrelda meie tasusid Soome sadamate omadega, siis seal on hinnad 10-15 korda kõrgemad.

Lahenduse leidmine on otseselt ettevõtjate huvi. Täna pole lahendus see, et riik vaadaku kuskile mujale. See eelnõu tõstab pikas perspektiivis Eesti transpordikoridori usaldusväärsust ja võimekust.

Ettevõtjad väidavad pöördumises, et see mõjub siiski vastupidi.

Nojah, see ongi arutelu koht. Me peame vaatama transpordikoridoride kulusid konkreetse teenuse lõikes. Kui oli viimane tõsine talv, siis kurtsid ettevõtjad, et jäämurde pikaajalise lahenduse puudumine mõjub laastavalt Eesti konkurentsivõimele. Nüüd, kus me tahame seda lahendada, väidetakse jälle sama. Me tahame seda ju lahendada! Mina majandusministrina ei tahaks ettevõtjatele ebamugavusi tekitada, meie tahame püsilahendusi.

Kuid hetkel tundub, et konsensust ei tule sel teemal?

Oleneb, millised need lahendused on. Tuleb arutada ja lahendus leida. Veeteede tasu on väike osa transpordiahelast. Me peame seda funktsiooni täitma, oma veeteed korras hoidma, seda tuleb kuidagi teha. Siin pole lihtsalt muud valikut. Alternatiiv oleks teha mitte midagi. Ma ei arva, et see on mõistlik lahendus, et iga sadam võtab jäämurdja võimekuse lahendamise enda peale eraldi. See tuleb kordades kallim.

Hetkel kuum