20. november 2012 kell 21:00

Suur kärbe

Riigile kuuluv raskustes lennufirma Estonian Air teatas eile poolte töötajate koondamisest. Mõni nädal lennufirmat juhtinud Jan Palméri sõnul olid ettvõtte tulemused katastroofilised ja firma ei saa jätkata 2,5 miljoni eurose kahjumiga kuus. Ettevõtte eesmärk on jõuda jooksvasse kasumisse järgmise aasta suveks.

Lisaks koondamisele vajab Estonian Air Palméri kinnitusel riigipoolset rahasüsti. Täpne number selgub detsembri alguseks. Ettevõtte juhi sõnul loodab ta, et lennufirma töötajad mõistavad praegust olukorda ja saavad aru, et töötajate arvu vähendamine on üks abinõu, mis aitab Estonian

Airil ellu jääda. Palmér usub, et töötajad ei kavanda koondamisotsusele vastata streigiga.

Streigioht on üleval. “Kuidas tahate, et ma nüüd sellele küsimusele vastan? Loomulikult kardame streiki,” sõnas Estonian Airi kommertsjuht Rauno Parras eile pärast seda, kui Estonian Air oli avalikustanud oma plaani koondada 146 inimest. Praegu on töötajaid 318. Töötajaskonna vähenemine puudutab kõiki Estonian Airi struktuuriüksusi.

“Ma loodan, et ettevõttes säilib soov seda asja edasi viia ja paremaks teha,” ütles Parras, kelle sõnul ei tule koondamisotsus ametiühingutele üllatusena. “Kui suvel lendasime 12 lennukiga, praegu  on lennupargis 10 lennukit, tulevikus saab neid olema viis. Kogu ettevõte viiakse lennukite arvuga kooskõlla,” lisas Parras.

Stjuardesside ja stjuuardite ametiühingu juhatuse liige Veiko Saga ütles, et koondamistega seoses streiki ei plaanita. Streik võib aga tulla seoses kollektiivlepingu üle peetavate läbirääkimistega.  “Praegu käivad väga intensiivsed läbirääkimised kollektiivlepingu allkirjastamiseks. Kui me ei saavuta soovitud tulemust aktsepteeritud aja vältel, siis võib midagi niisugust (streik – toim) kõne alla tulla,” hoiatas Saga.

Reisimine võib minna kallimaks. Estonian Airi juhatuse esimehe Jan Palméri sõnul põhineb ettevõtte uuendatud struktuur tegutsemismudelil, mille kohaselt teenindatakse Tallinnast üheksat kuni kümmet põhisihtkohta. “Koondamisprotsess administratiivosakondades algab kohe ja lennumeeskondade seas siis, kui meil on selge pilt, kuidas läheme üle üht tüüpi lennukitele. Edasised detailid saavad paika lähinädalatel,” lausus Palmér.

Järgneva kahe nädala jooksul selgub, kes töötajatest koondamisotsuse saab. “Täna (eile – toim) oli esimene infokoosolek. Nüüd peab iga osakond istuma maha ja rääkima ning täpsustama, kes täpselt koondatakse. See peab olema tehtud 4. detsembriks,” tutvustas Palmér tegevuskava.

Reisifirma Estravel lennupiletite müügi direktori Mauri Saarendi sõnul mõjutab reisifirmasid ja reisijaid koondamisest enam lennuliinide sulgemine. “Valikuvõimalusi Tallinnast lendamiseks jääb vähemaks ja kindlasti tähendab see ka survet hindade tõusuks,” hindas Saarend Estonian Airis toimuvate muutuste mõju tarbijatele.

Meeleolu oli pingevaba

Pool tundi pärast suurkoondamisest teatanud pressiteadet oli meeleolu Estonian Airi peakontoris pingevaba.Tööleminemiseks valmistuvad lennusaatjad olid positiivsed ning vestlesid lõbusalt puhkeruumis, kuid kommentaare jagada ei soovinud. Piloodidki paistsid olevat töömeeleolus, fuajees joodi rahulikult kohvi, oodati lennuväljale minemist. Kontori ukse ees seisis transfeerbuss, mille juht tegi kannatlikult suitsu, oodates töötajate saabumist.Miski ei näidanud, et rahvuslikku lennufirmat on ees ootamas järjest ärevamad ajad. Praegu on selge vaid see, et ettevõtte kollektiiv kahaneb vähemalt poole võrra, kuid kaks nädalat tuleb töötjatel veel kannatada, sest alles 4. detsembriks on selge, kes läheb, kes jääb.Äripäevale intervjuu andnud kommertsjuht Rauno Parras oli vesteldes vaoshoitud ja paistis väsinud. Tema jutust selgus, et lähitulevikus ei ole veel midagi kindlalt kivisse raiutud.Stjuardesside ja stjuuardite ametiühingu juhatuse liige Veiko Saga ütles, et koondamisuudis ei tulnud üllatusena, sest sellest anti ametiühingu juhatusele teada umbes nädalaega tagasi.“Oleme alati teadnud, et meie osakonna töötajate hulk sõltub lennukite hulgast. Kollektiivlepingus ei ole ühtegi n-ö hooba, millega saaksime koondamist kui sellist takistada,” rääkis ta.Saga sõnul oleks ka ebamõistlik, kui ametiühingud hakkaksid lihtsalt kaikaid kodarasse viskama. “Me ei ole seda tüüpi ametiühing, kes ütleb, et nui neljaks, ei tohi koondada,” lausus Saga. Kuidas toimub koondamine, on Estonian Airis reglementeeritud kollektiivlepingus. See käib seniority-süsteemi alusel, see tähendab, et väiksema kogemuste pagasiga inimesed on kahjuks ka esimesed, kes satuvad löögi alla.

Porro: piloodid hülgavad Eesti

Staažika piloodi Rein Porro sõnul tähendab Estonian Airi koondamisteade spetsialistide lahkumist Eestist ja lennufirmale halbu aegu.“Piloodid peavad Eestist lahkuma, peavad otsima kuskil mujal maailmas tööd,” rääkis Porro.Ta oli ka kriitiline peaminister Andrus Ansipi hiljuti öeldu kohta, et kui lennufirma nõukogus oleksid olnud poliitikud, siis oleks ettevõtte olukord praegu parem. “Poliitikud selle asja just nii kaugele viisidki, sest poliitikud panevad riiklike aktsiaseltside nõukogude juhatused paika,” rääkis Porro.Estonian Airi uuendatud struktuuri kohaselt jääb lennufirmasse tööle 172 inimest, kellest 100 on lennupersonali liikmed ja ülejäänud tugifunktsioonide ja administratiivosakondade töötajad. Praegu on Estonian Airis 318 töötajat.

 

Tasub teada

Kuhu Estonian Air enam ei lenda?

Tallinna–Riia lennud lõpetati 18. septembril 2012.Tallinna–Tartu viimane lend on 21. detsembril ja Tartu–Tallinn 22. detsembril.Tallinna–Joensuu liinil on viimane lend 27. detsembril.Tallinna–Jyvaskylä viimane lend on 7. jaanuaril 2013.Tallinna–Helsingi liinil on viimane lend 27. jaanuaril.26.01–12.03.2013 peatatakse lennud Pariisi.Tallinna–Viini viimane lend on 23. märtsil 2013.Estonian Air on otsustanud oma liinivõrgustikust välja jätta järgmise aasta kevadeks plaanitud Hannoveri, Göteborgi, London City ja Thbilisi lennuliinid.

Allikas: Estonian air

Hetkel kuum